Celosvětový trh spotřební elektroniky roste díky ultra HD televizím a Bluetooth produktům

24. 9. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Přestože světový trh spotřební elektroniky prochází bouřlivým vývojem v důsledku změn posluchačské i divácké zvyklosti spotřebitelů, tržby za první pololetí 2015 vzrostly. Růst TV a audio segmentu je tažen především inovativními řešeními, jako jsou technologie Ultra HD, soundbary nebo multiroom audio systémy. Pozitivní vývoj celého trhu televizorů lze pozorovat ve všech regionech kromě Evropy.

GfK odhaduje, že tržby za veškerou spotřební elektroniku dosáhnou v roce 2015 celosvětově 185 miliard eur, což je zhruba o devět miliard eur více, nežli v předchozím roce.

Ultra HD představuje rostoucí segment

Celosvětový TV trh se v roce 2015 nachází ve fázi konsolidace. V roce 2014 se prodalo 234 milionů televizorů LCD a protože se letos nekoná žádná velká akce typu loňského mistrovství světa ve fotbale, prodá se jich přibližně o čtyři miliony méně. Výsledek odpovídá asi dvouprocentnímu poklesu. Vývoj v jednotlivých regionech se však liší. K nejsilnějšímu růstu - pět procent - došlo na Blízkém Východě a v Africe. Rovněž v Asii, jakož i v Severní a Jižní Americe, lze pozorovat známky pozitivního vývoje TV trhu. V západní Evropě se v roce 2015 očekávají tržby za prodej LCD televizorů ve výši 35,3 milionu eur, což je zhruba o šest procent méně, než v předchozím roce. Na východoevropském trhu zahrnujícím Rusko a Ukrajinu došlo k prudkému poklesu. Očekává se, že prodej LCD televizorů na tomto trhu poklesne o sedm milionu kusů.

Na rozdíl od toho se ve všech regionech pozitivně rozvíjí segment Ultra HD televizorů. Ultra HD přijímač nabízí ostrý obraz na obrazovce s větší úhlopříčkou, neboť má čtyřikrát větší rozlišení nežli předchozí televizor full HD. V roce 2015 by se podle předpokladů mělo prodat přes 28 milionů Ultra HD televizorů, přičemž největší část pravděpodobně v Číně. Již 40 procent domácností takový televizní přijímač vlastní. Podle GfK by se v západní Evropě mělo prodat čtyři miliony kusů. To znamená, že v západní Evropě bude každý desátý prodaný televizor Ultra HD. Z hlediska hodnoty hraje Ultra HD ještě důležitější roli. Ze všech televizorů prodaných v červnu 2015 v Německu bylo již deset procent Ultra HD, což představuje čtvrtinu tržeb za televizory.

Kromě Ultra HD technologie existují další novinky, díky nimž stojí za to si pořizovat nový TV přijímač. Předností, kvůli níž si lidé novou televizi kupují, zůstává i nadále velikost obrazovky. V roce 2010 byla v Evropě průměrná velikost nového televizoru 31 palců (79 cm), zatímco v roce 2015 je to 38 palců (97 cm). Přitom ale průměrná cena TV přijímačů klesla. To znamená, že spotřebitel získává za méně peněz větší hodnotu. Spotřebitele motivuje ke koupi nového přijímače zlepšená kvalita obrazu, televizory OLED, TV s prohnutou obrazovkou, otevřené operační systémy jako Android, Tizen, Firefox OS nebo Web OS a další technologické novinky.

Hodně se také mluví o smart televizorech. Především díky kombinaci s videem na vyžádání získávají spotřebitelé přístup k nelineárnímu televiznímu vysílání. Divák má možnost kdykoli si vyvolat internetový obsah. Každý druhý televizor, který se v Evropě prodá, je smart TV. Tato zařízení nyní představují tři čtvrtiny celkových tržeb.

Avšak s tím, jak se zvyšuje dostupnost portálů pro video na vyžádání u smart televizorů, na herních konzolích nebo multimediálních přehrávačích, snižuje se poptávka po přehrávačích optických disků. GfK tudíž odhaduje, že v letošním roce se prodá 57 milionů DVD a Blu-ray přehrávačů, což znamená téměř o deset procent méně než v roce 2014.

Soundbary

V roce 2014 se prodalo 11,5 milionu soundbarů, což je o 64 % více než v předchozím roce. V roce 2015 by se měla poptávka dále zvýšit. GfK očekává, že se letos prodá 14,3 milionu kusů, což by představovalo ve srovnání s loňským rokem zvýšení tržeb o 21 %. Na prvním místě budou regiony Latinské Ameriky a střední a východní Evropy. Předpokládá se, že i v západní Evropě zůstane poptávka vysoká.

Během prvního pololetí 2015 poptávka po soundbarech v západní Evropě rostla a bylo zaznamenáno zvýšení prodeje o 29 %, což představuje více než 1,3 milionu prodaných kusů. Obzvláště oblíbené byly soundbary s externím subwooferem - během první poloviny roku tvořily 60 % tržeb v segmentu soundbarů. V tomto, jakož i v celém audio segmentu, hraje při rozhodování o nákupu roli to, zda má zařízení funkci Bluetooth. Od ledna do konce června 2015 bylo funkcí Bluetooth vybaveno téměř 80 % prodaných soundbarů.

Negativní dopad na domácí kina

Vzhledem k tomu, že soundbary slaví u spotřebitelů velký úspěch, poptávka po běžných systémech domácího kina s integrovaným DVD nebo Blu-ray přehrávačem celosvětově poklesla zhruba o 23 % (prodalo se jich 8,4 milionu kusů). V letošním roce GfK očekává pokles o 13 procent na 7,3 milionu kusů. Negativní trend se dotkne zejména vyspělých trhů, jako je západní Evropa nebo rozvinuté regiony Asie. Na trzích východní Evropy a Afriky (subsaharské Afriky) je pokles mírnější, o jedenáct procent a o devět procent. Soundbary hrají na těchto trzích menší roli.

Prodeje AV přijímačů klesají

Jelikož GfK sledovalo tuto kategorii především v západní Evropě, lze uvést detailní poznatky pouze o tomto regionu. V loňském roce došlo k mírnému poklesu prodejů ze 790 000 na 727 000 kusů a tento trend pokračoval i během první poloviny roku 2015 (snížení o 18 %). Důvodem by mohl být vývoj směrem k aktivním reproduktorům. V nedávné minulosti ještě neexistovaly technické důvody, pro které by fanoušci přijímačů museli měnit hardware. Mnohá zařízení uvedená na trh v roce 2014 však nedokázala plně podporovat nové Ultra HD standardy (HDMI 2.0 and HDCP 2.2). U nových modelů představovaných na veletrhu IFA by to ale již neměl být problém. A navíc by to mohlo rovněž stimulovat poptávku v předvánočním období.

Hudební systémy a Hi-Fi

V loňském roce poklesly tržby v segmentu hudebních systémů a Hi-Fi přibližně o čtyři procenta. GfK očekává, že letos dojde ke stabilizaci. Podle prognózy by se mělo prodat asi 18,6 milionu kusů. Očekává se zhruba šestiprocentní zvýšení tržeb, přestože stále vyhledávané Bluetooth reproduktory by mohly trh kanibalizovat. I hudební systémy jsou stále "inteligentnější", více propojené a tudíž v průměru o něco dražší. Tzv. multiroom systémy (bezdrátové audiosystémy pro ozvučení celé domácnosti) jsou oblíbené zejména v severní a střední Evropě (za první půlrok 2015 stouply tržby o 42 procent). Na druhou stranu v jižní a východní Evropě i nadále dominuje klasické stereo. Ovšem díky chytrým telefonům má i toto zařízení připojení Bluetooth.

Na rozvíjejících se trzích, především v Jižní Americe, se zákazníci zaměřují hlavně na výkon audio systémů. Systémy s 1 000 watty a více představují 40 % tržeb.

Podobné články

Češi recyklují elektroodpad, pokud sběrné místo není příliš daleko

31. 5. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: EKOLAMP)
Když elektrospotřebič doslouží, patří do sběru. To dnes ví snad každý, přesto zhruba pětina elektroodpadu skončí v komunálním odpadu namísto sběrného dvora. Jak je to možné? O ekologickém chování lidí rozhoduje mimo jiné vzdálenost sběrného místa a velikost spotřebiče. Čtěte více

Electro World v centru Prahy otevřel novou prodejnu typu „CITY koncept“

8. 12. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Electro World)
Electro World otevřel svoji 39. prodejnu. Tentokrát přímo v historickém centru Prahy, kde představil nový CITY koncept své prodejny v přízemí obchodního domu Bílá Labuť v ulici Na Poříčí. Zákazníci zde mohou nakupovat od 23. listopadu. Čtěte více

REMA Systém vloni vysbíral přes 23 tisíc tun odpadního elektra

1. 8. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Rema systém)
Společnost REMA Systém si za loňský rok připsala nejen 4% meziroční nárůst v celkové hmotnosti vysbíraných vysloužilých elektrozařízení, ale i o bezmála dva procentní body vyšší dosaženou míru materiálového využití vysbíraného odpadního elektra. Čtěte více

Češi vloni odevzdali prostřednictvím sběrné sítě REMA přes 22 tisíc tun elektroodpadu

6. 4. 2021. (redaktor: František Doupal)
Prostřednictvím sběrné sítě kolektivního systému REMA provozovaného společností REMA Systém, která čítá více než 20 tisíc míst zpětného odběru, odevzdali během loňského roku obyvatelé ČR 22,1 tisíc tun odpadního elektrozařízení. Oproti roku 2019 jde o 6% nárůst (o více než tisíc tun). Čtěte více