Avast? Avast v6!

17. 6. 2011. (redaktor: Richard Voigts, zdroj: Avast a DCD Publishing)
Společnost Avast dodávající bezpečnostní řešení pro PCstejného jména uspořádala v Praze celosvětovou konferenci, na které představila Avast v6. Řídicí konsole, jednoduchost instalace a správy jako kritická výhoda pro SMB.
Miloslav Korenko, marketingový ředitel Avast Software

Úvodní slovo měl výkonný ředitel Vince Steckler. Avast Software se nedávno přejmenoval z Alwil Software z důvodu odlišení se od svého hlavního distributora Alwil Trade. Antimalware Avast používá přes 130 milionů uživatelů na celém světě. Je soukromě vlastněnou, rychle rostoucí a vysoce ziskovou firmou. Jejím cílem je získat 300 milionů uživatelů, tvořících komunitu.

Dvě třetiny nových uživatelů přicházejí na základě osobních doporučení. Zpoplatněno jich je pouze malé procento, přecházejí z tzv. free verze na plné verze antimalwaru Avast. Největší procento platících uživatelů je v USA (30 procent), ve Francii (14 procent) a v Británii (sedm procent); v Čechách jsou to tři procenta. Avast uvádí, že s 19 procenty je lídrem světového trhu; Symantec má podle těchto údajů deset procent. Podle údajů z února 2011 se Avast umístil na prvním místě v detekci (98,4 procenta) a rychlosti skenování, odstupy od ostatních produktů a mezi nimi jsou však v řádu desetin procenta, maximálně jednotek procent. Produkt pro Mac má stejný engine jako pro Windows.

Virová laboratoř Avastu má tým třiceti analytiků, kteří prověří tři petabyty dat za měsíc a přidají sedm tisíc nových detekcí denně. Mají 400 serverů v osmi farmách, což představuje náklady jeden cent na uživatele ročně. Obchodní tým sídlí v Praze.

Miloslav Korenko, marketingový ředitel společnosti Avast Software, který představil komunitu okolo antimalwaru Avast. Zopakoval slova Eduarda Kučery, zakladatele, dřívějšího ředitele a předsedy rady ředitelů: „Když jsme poprvé uvedli volnou distribuci produktu avast! Antivirus, získali jsme potenciál pro růst široké uživatelské základny. Netušili jsme ovšem, jak široké.” Nejvíce aktivních uživatelů je dnes v Brazílii (přes 16 milionů) ve Francii (přes 14 milionů), v USA (téměř jedenáct milionů), v Rusku (přes sedm milionů a jejich počet rychle roste), ve Španělsku 5,5 milionu, v Itálii pět milionů, v Británii přes tři miliony a v Čechách 1,6 milionu s 60procentním podílem na trhu.

Avast Software neinzeruje, spoléhá se na doporučení ovlivňujících stávajících uživatelů, přechod z domácích na podnikové placené verze, uživatelskou zkušenost a loajalitu, kdy si uživatel bezplatné verze nakonec koupí placenou. Tak se stalo i ve státní ruské televizi. Uživatelská komunita je pro Avast prostě důležitá.

Technologie

Ondřej Vlček, technický šéf (CTO) Avast Software, pokračoval představením technologií pro spotřebitelský a podnikový segment.

Avast má k dispozici Free Antivirus, Pro Antivirus a Internet Security, v současné době ve verzi 6.0,  která byla uvedena v únoru 2011.

Free AV je vhodný pro základní zabezpečení při prohlížení stránek a e-mail, Pro Antivirus je pro masové nasazení a Internet Security je pro ty, kteří chtějí zabezpečení svých počítačů ladit k dokonalosti.

Jednou z nejdůleitějších součástí je Web Shield. Pracuje jako transparentní proxy s protokolovým filtrem HTTP a je nezávislý na prohlížeči. Zastaví infikované soubory (zvláště v javascriptu), ještě než se k prohlížeči vůbec dostanou. Pracuje paralelně s Network Shieldem, který blokuje špatné URL a filtruje známá napadení.

File System Shield provádí ochranu lokálního souborového systému v reálném čase a v současné verzi byl jeho chod podstatně zrychlen díky cache. Automaticky skenuje položky při pripojení nové jednotky.

Modul Behavior Shield je pro ochranu před neznámým malwarem. Ve verzi 6 provádí přesnou detekci “urážejících” procesů/programových modulů. Defaultní akcí je změna ze stavu “povoleno” na stav “vlastní rozhodnutí”.

Dalšími moduly jsou Mail Shield, P2P Shield, IM Shield a Script Shield pro ochranu před stahovanými soubory.

Boot-time Scanner je speciální scanovací režim, běžící během bootování Windows (ještě předtím, než se obrazovka přepne do grafického režimu) a je velmi užitečný pro vyčištění ještě před nastartováním počítače. Neexistuje totiž příliš mnoho virů, které by mohly v tento okamžik běžet, pouze rootkity v kernelu. Pro extra bezpečnost obchází Boot-time scanner souborový systém Windows a používá přímý diskový I/O. Novinkou ve verzi 6 je podpora 64bitových Windows. Pro platformu Mac tato funkce není zabudována.

WebRep je ve verzi 6 novinkou. Jde o plug-in pro prohlížeč a je určen pro prezentaci dat virové laboratoři, uživatel může získat informaci ohledně kterékoliv webové stránky.

Ve verzi 6 bylo nahrávání aktualizací (Updater) zrychleno (AV engine, unpacking engine, whitelist atd.) a umožněno doslova za pochodu. Vylepšeno bylo také čištění systému, včetně mazání souvisejících souborů (registry keys, podpůrné soubory apod.). V řadě případů je uživatel vybídnut k rebootování systému. V režimu Silent/Gaming Mode jsou potlačena hlášení na obrazovku.

Když uživatel konečně zaplatí

Avast Sandbox je určen pro spouštění prověřovacího procesu ve virtuálním prostředí, novinkou ve verzi 6 je AutoSandbox. Tradičním výstupem antimalwaru je rozhodnutí “infikovaný” nebo “čistý”.  AutoSandbox si však poradí i v případě, že engine si neví rady - prostě spustí proces ve virtuálním prostoru. Avast SafeZone je další funkcí sandboxu, dává uživateli čistý desktop se speciálním webovým prohlížečem; hodí se například pro transakce online. Je imunní vůči key loggerům stahovačům obrazovky apod.

Řídicí konsole

Lukáš Hasík předvedl snadnost instalace a řízení provozu antimalwaru Avast, která může být při rozhodování o nákupu rozhodující. Nejvíce podniků (zhruba 30 procent) ve Spojených státech totiž má mezi pěti až 99 zaměstnanci, deset milionů firem na celém světě má pět až dvacet zaměstnanců. Nemohou si dovolit administrátora, avšak jejich požadavky na IT jakožto kritický faktor podnikání jsou vysoké. Společnost Avast se proto rozhodla, že pro SMB (malé až středně velké podniky) vytvoří řídicí konsoli, ovladatelnou i běžným uživatelem (dvojité kliknutí - potvrzení licenčních podmínek - next-next-next - konec instalace). Avast se nahraje na jednu stanici, odkud se distribuuje na ostatní koncové stanice které v síti rozpozná (automatické distribuce). Aktualizace produktu, správa a spouštění úloh jsou centralizovány a zjednodušeny. Nově připojené počítače jsou detekovány automatcky, konfigurace může být automatická, nebo autonomně definovaná. Některé počítače lze ze správy vyčlenit. Reporting je buď online, nebo e-mailem.

Avast se nyní bude dodávat v několika vydáních, od verze Avast! Pro Antivirus je pro 1-10 uživatelů, a je určen pro spotřebitele a SOHO (malá kancelář/domácí kancelář). Nejvyšší vydání avast! Business Protection Plus lze řídit po síti.

Prodejní kanál pro Avast

Glenn Taylor, obchodní ředitel Avast Software, představil příležitost pro prodejní kanál. Avast má dva hlavní druhy zákazníků - domácnosti a poniky, a dva prodejní kanály - online a resellerský. Domácnostem a do segmentu SOHO typicky dodává on-line, do školství a veřejným (státním) organizacím dodává přes specializovaného distributora, a do podniků pak přes hlavního distributora pro danou zemi. Avast Patner Program je určen pro sdílení znalostí, automatizovaný portál B2B pro objednávky a nabídky. Avast dává marži 25 procent na první partnerské úrovni, 35 procent na druhé, 45 procent na třetí a 50 procent na úrovni distributorské, čímž si svůj prodejní kanál doslova hýčká. Partneři Avast Software mohou čerpat marketingové fondy, účastnit se Reseller Fora a mají další výhody. Pro partnerský prodej jsou určeny produkty Avast! Business Protection, Avast! Business Protection Plus, dále Avast! File Server Security a Avast! Email Server Security.

Proč Avast?

Protože: automaticky detekuje nové počítače v podnikové síti, a je možno na něj možno prakticky ihned po instalaci díky této výbavě “lovely piece of feature” doslova zapomenout. Avast má plně mobilní webovou konzoli, takže případnou změnu konfigurace lze provést odkudkoliv. A samozřejmě, resellerům nabízí výše uvedené marže. Jejich zákazníci navíc doporučují Avast sami, jeden druhému.

Obrazová galerie: