Využití AI v chytrých domácnostech brzdí obavy o soukromí
Podle průzkumu si většina lidí myslí, že se problémy s ochranou soukromí týkají v zásadě jen telefonů. Jenže osobní údaje sbírají i další domácí přístroje, které přitom stejně jako smartphony čelí nejrůznějším kybernetickým hrozbám.
Samsung se v novém průzkumu zaměřil na názory víc než 8 000 mileniálů a členů generace Z z celé Evropy – a ukázalo se, že víc než třetina mladých Evropanů (36 %) na zabezpečení chytrých spotřebičů vůbec nemyslí. Na rizika spojená s ochranou soukromí v telefonech přitom denně pomyslí téměř polovina z nich (49 %). Vzhledem k propojenosti chytrých zařízení všeho druhu jde o vážné podcenění – počet chytrých domácností v Evropě by měl už v roce 2028 přesáhnout 100 milionů.
Průzkum ukazuje, že péče o ochranu digitálního soukromí může být pro lidi z těchto generací opravdu náročná – 1 z 5 respondentů (20 %) uvedl, že je příliš obtížná, pro 75 % představuje dokonce stres. Tento úkol označovali za stresující hlavně respondenti ve Španělsku (88 %), v Řecku (87 %), ve Francii (75 %) a v Itálii (75 %).
Konkrétní příčiny obav ze ztráty soukromí se liší – od strachu z krádeže financí (67 %) až po obavy ohledně možné identifikace na základě metadat (56 %).
Průzkum naznačuje, že ohledně ochrany soukromí panují značné rozdíly v informovanosti. Většina uživatelů si přeje mít při používání technologických produktů data pod kontrolou. Pro 8 respondentů z 10 je to klíčová otázka při nákupu, podobně jako znalost značky. Povědomí o celé problematice se zlepšuje, přesto dokáže jen málo respondentů na tyto obavy adekvátně reagovat.
- Jen 13 % respondentů uvádí, že mají o ochraně soukromí „rozsáhlé vědomosti“.
- Jen cca polovina (48 %) chápe, jaká data se při práci s aplikacemi a přístroji shromažďují.
- Tři respondenti z 10 (31 %) akceptují základní nastavení, i když mu nerozumí.
- Téměř dvě třetiny (64 %) mají dojem, že nikdy nebudou mít u svých zařízení své osobní údaje pod kontrolou.
- Přes dvě třetiny (67 %) respondentů by ocenilo lepší informovanost o datech i ochraně soukromí.
- Jen 50 % uživatelů věří značkám, že berou ochranu osobních údajů dostatečně vážně.
Vinou těchto obav si nedokážou uživatelé vychutnat potenciál nejmodernější technologie naplno. Téměř pětina respondentů (18 %) kvůli obavám o soukromí odmítá sdílet data mezi jednotlivými chytrými přístroji, což znamená, že Evropané nedokážou využít naplno propojené systémy a unikají jim výhody, které tyto systémy přinášejí.
Zároveň víc než 6 respondentů z 10 (63 %) uvádí, že by rádi potenciál umělé inteligence a chytrých domácích technologií využili naplno, kdyby lépe rozuměli jejich výhodám a kdyby měli důvěru, že jsou jejich data v bezpečí. Mnozí uživatelé chápou, že se vinou této nejistoty a obav zbytečně připravují o každodenní výhody od personalizovaných slev při nákupech (17 %) přes aktualizace zařízení v chytré domácnosti (15 %) až po na míru šitá cestovní doporučení (15 %).
Ve světle těchto poznatků hodlá Samsung prohloubit své úsilí a plánuje uživatelům nabízet stále sofistikovanější zabezpečení a transparentní systém ochrany osobních údajů. V éře umělé inteligence je to nutnost.
Průzkum dále prokázal, že uživatelé nechtějí sliby, ale praktické nástroje – 29 % respondentů oceňuje stále lepší transparentnost týkající se využití dat. Často se také ozývají hlasy toužící po jasnějších a srozumitelnějších zásadách ochrany osobních údajů.