Více než čtvrtina firem zakázala používání generativní umělé inteligence

7. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco systems)
I když rozvoj nástrojů a možností generativní umělé inteligence (GenAI) budí všeobecné nadšení, ve firemním prostředí je přístup k jejímu nasazení opatrný. Podle studie společnosti Cisco firmy kvůli obavám ze zneužití osobních údajů nebo z úniku citlivých informací využití GenAI limitují. Více než čtvrtina z nich její nasazení dokonce úplně zakázala.

Mezi hlavní obavy podniky zařadily ohrožení právních předpisů a práv duševního vlastnictví organizace (69 %) a riziko vyzrazení citlivých informací veřejnosti nebo konkurenci (68 %). Většina dotázaných firem přitom zároveň přiznala, že kvůli těmto obavám GenAI kontroluje a její užívání limituje: 63 % respondentů zavedlo omezení pro zadávání dat, 61 % firem omezilo, které nástroje GenAI mohou zaměstnanci používat, a 27 % společností uvedlo, že jejich organizace prozatím aplikace GenAI zcela zakázala.

Současně už firmy ve výzkumu připustily, že jejich zaměstnanci do nástrojů GenAI zadávali problematická data, včetně informací o zaměstnancích (45 % dotázaných) nebo neveřejných informací o společnosti (48 % dotázaných).

„Organizace vnímají GenAI jako zásadně odlišnou technologii s novými výzvami. Více než 90 % respondentů se domnívá, že GenAI vyžaduje nové techniky správy dat a rizik, protože na tom závisí zachování důvěry zákazníků,“ uvedl bezpečnostní expert Cisco Milan Habrcetl.

Ochrana soukromí je dobrou investicí

Důležitost zabezpečení dat a ochrany soukromí je patrná z nárůstu výdajů organizací na ochranu soukromí. Za posledních pět let se výdaje firem na ochranu soukromí více než zdvojnásobily. Vysoké procento (95 %) respondentů přitom uvedlo, že výdaje v oblasti ochrany soukromí začaly přinášet reálné ekonomické výsledky. Výnosy z podobných investic jsou podle dotazovaných 1,6× vyšší než náklady.

Studie ovšem odhalila až propastný rozdíl mezi tím, jak si opatření k ochraně soukromí zákazníků vykládají firmy, a tím, co očekávají přímo spotřebitelé.

Tak například pro spotřebitele je v oblasti ochrany jejich údajů imperativem transparentnost. Tedy přístup k jasným a srozumitelným informacím o tom, jak je s jejich daty nakládáno. Zákazníci se bojí hlavně toho, aby údaje, které poskytnou, nebyly dále prodávány pro marketingové účely. Podniky naopak jako své hlavní priority uvedly dodržování zákonů o ochraně osobních údajů (25 %) a zamezení úniku dat (23 %). „Ochrana osobních údajů je neoddělitelně spjata s důvěrou a loajalitou zákazníků. Ještě více to platí v éře umělé inteligence, kdy se 94 % respondentů domnívá, že jejich zákazníci by u nich nenakupovali, pokud by nedostatečně chránili data,“ uzavřel Habrcetl.

Cisco v 2024 Data Privacy Benchmark Study čerpala z odpovědí více než 2 600 bezpečnostních expertů z firem ve 12 zemích celého světa.

Štítky: 

Podobné články

Konference Red Hat Summit 2024 přinesla řadu novinek z oblasti open source a AI

10. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Setkání společnosti Red Hat v Denveru v Coloradu se stalo jednou z největších světových událostí v oblasti open source a mimo jiné nabídlo i řadu zásadních oznámení v oblasti podnikového využití umělé inteligence nebo cloudově nativních technologií. Čtěte více

Nová vlna zařízení podporujících práci s AI

6. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Na trh začínají přicházet nová zařízení, která jsou uzpůsobená práci s umělou inteligencí. Přední výrobci následují trend rozšiřování nástrojů gen-AI a díky novému hardwaru umožňují odbavovat úlohy pro AI částečně lokálně, a tudíž rychleji. Čtěte více

HPE Aruba Networking: přístupové body Wi-Fi 7 řady 730

4. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Nové bezdrátové přístupové body řady 730 s Wi-Fi 7 představují komplexní IT řešení na okraj sítě, připravené pro implementaci technologií umělé inteligence. Nabízí bezpečné a výkonné připojení pro záznam a přenos dat pro trénink umělé inteligence a automatické vyvozování. Čtěte více

O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Největším problémem umělé inteligence je špatná práce s daty, soudí podle průzkumu společnosti Salesforce analytici firem napříč světovými trhy. Téměř šest z deseti oslovených uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co zrovna potřebují, přičemž více než polovina respondentů tvrdí, že nedůvěřuje datům používaným k trénování dnešních systémů AI. Čtěte více