S phishingem se setkaly téměř dvě třetiny českých uživatelů internetu

6. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Šest z deseti Čechů se podle průzkumu společnosti Sophos v posledním roce setkalo s pokusem o vylákání jejich osobních údajů prostřednictvím falešných e-mailů. Druhým nejčastějším typem phishingu byl pokus o oklamání uživatele na některé z komunikačních platforem jako WhatsApp, Messenger či Telegram. Kyberzločinci se snaží získat důvěrné informace i pomocí SMS.

Mnoho tuzemských uživatelů internetu útoky hackerům bohužel usnadňuje - podle studie společnosti Sophos každý třetí respondent předává svá přihlašovací hesla a skeny důležitých dokumentů prostřednictvím aplikací pro rychlé zasílání zpráv.

E-mail, SMS, telefon - hackeři útočí ze všech stran

Průzkum zjistil, že 62 % českých uživatelů internetu obdrželo v posledním roce podvodné e-maily od kyberzločinců a 41 % respondentů potvrdilo přijetí podvodné zprávy na některém z instantních komunikačních kanálů, jako WhatsApp, Messenger, či Telegram. Textovou zprávu od podvodníků pak obdrželo 35 % dotázaných. V průměru každý pátý respondent přijal podezřelý telefonát (22 %).

Poláci a Maďaři čelí více esemeskám a hovorům

Situace v Polsku a Maďarsku, kde společnost Sophos provedla totožný průzkum, je odlišná. Poláci se s falešnými e-maily (47 %) a rychlými zprávami (32 %) setkali v menší míře než Češi (62 %, resp. 41 %). Tato míra však stále naznačuje, že jde o účinné metody phishingu. Naopak podezřelou SMS (42 %) a telefonický hovor (36 %) přijalo výrazně více Poláků (vs. 35 %, resp. 22 % Čechů).

Podobné zkušenosti s phishingovými útoky mají i Maďaři. Zprávu zaslanou za účelem získání osobních údajů našel své e-mailové schránce každý druhý maďarský respondent. Téměř 40 % dotázaných přiznalo, že obdrželo falešnou textovou zprávu, a 29 % respondentů hovořilo telefonicky s podvodníkem, který se vydával za někoho jiného. Avšak pouze každý pátý maďarský respondent se setkal s phishingem prostřednictvím aplikace Messenger nebo WhatsApp.

Pohodlí vs. bezpečnost

Respondenti ze všech zemí byli také dotázáni, zda někdy posílali nebo přijali skeny dokumentů nebo přihlašovací údaje prostřednictvím populárních instant messengerů. Ukázalo se, že tímto způsobem si důvěrné informace předává třetina Čechů. Nejčastěji tak činí uživatelé ve věkové skupině 18-35 let (38 %) a lidé s vysokoškolským vzděláním (39 %). U Poláků si tímto způsobem důvěrné informace předává každý čtvrtý uživatel internetu (27 %), Maďaři jsou v tomto ohledu nejzodpovědnější (13 %).

„Lidé mají tendenci si věci usnadňovat. Proto nás nepřekvapuje, že někteří respondenti přiznávají zasílání přístupových hesel nebo dokumentů v běžných zprávách. Je to jednoduché, rychlé a pohodlné, ale ne vždy bezpečné. Bohužel změnit návyky pohodlných uživatelů není snadné,“ vysvětlil Dr. Damian Galuszka, sociolog, odborný asistent na Fakultě humanitních studií AGH a člen laboratoře EduVRLab.

Aplikace jako Messenger nebo WhatsApp k zasílání soukromých údajů podle průzkumu nepoužívá 70 % dotázaných z České republiky (stejně jako 62 % respondentů z Polska a celých 87 % z Maďarska). Nicméně 18 % tuzemských uživatelů internetu přiznává, že dostává důvěrné informace od přátel a rodiny prostřednictvím rychlých zpráv (17 % v Maďarsku a 15 % v Polsku).

O průzkumu

Průzkum provedla nezávislá výzkumná agentura IPSOS v červnu 2023 na vzorku 846 respondentů užívajících internet a webové služby ve věku 18 – 65 let. Identický průzkum byl jménem společnosti Sophos proveden také v Polsku a Maďarsku.

Podobné články

Kyberzločinci mají novou zbraň – k telefonním podvodům využívají AI boty

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Společnost Check Point Software Technologies zveřejnila zprávu AI Security Report, která analyzuje, jak kyberzločinci zneužívají umělou inteligenci k útokům a manipulaci veřejnosti. Čtěte více

Budoucnost SOC center závisí na AI, bez lidí se však přesto neobejde

30. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Výroční zpráva 2025 State of the SOC Report společnosti N-able upozorňuje na trendy ovlivňující bezpečnostní operace na základě poznatků ze systému Adlumin Managed Detection and Response. Podle zprávy se hnací silou zlepšení efektivity bezpečnostních operačních center stane AI, avšak většina výstrah bude i nadále potřebovat lidské ověření a v desetině případů si vyžádá intervenci týmu MDR. Čtěte více

Table-top cvičení upozorní na chybné reakce na kybernetický útok

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ANECT)
Společnost ANECT ve své predikci vývoje bezpečnostních hrozeb upozorňovala mimo jiné na rostoucí význam zneužití přístupových oprávnění a AI při phishingových kampaních i útocích. V kombinaci s dalším trendem – zkracování doby mezi průnikem do sítě a exfiltrací či zašifrováním dat – roste důležitost tzv. table-top cvičení, která simulují úspěšný hackerský útok nebo jiné krizové situace. Čtěte více

Podvodných telefonátů přibývá. Operátoři blokují miliony pokusů o zneužití čísel

25. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Evropa v datech)
Podvodné telefonáty jsou čím dál častější formou kyberútoku. Česká bankovní asociace zaznamenala výrazný nárůst počtu napadených, přičemž podle České spořitelny přibývá zejména podvodů zahrnujících tzv. falešného bankéře. Podvody založené na zneužití telefonního čísla přitom čelí stále účinnějším technologickým opatřením ze strany mobilních operátorů. Čtěte více