Intenzita jednotlivých DDoS útoků na české firmy v únoru rostla

30. 3. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Počet DDoS útoků na české firmy v únoru klesl, zvýšila se ale intenzita jednotlivých útoků. Po několika měsících se totiž opět objevily útoky s intenzitou vyšší než 150 Gbps. U průměrného útoku je přitom tato hodnota přibližně desetkrát menší. Zároveň již druhý měsíc po sobě nejvíce útoků míří z Ruska.

I v únoru platilo, že útočníci napadající servery provozující služby či internetové stránky stále více hledají úplně nové cesty svých DDoS útoků a prodlužují dobu jejich trvání.

„I když celkový počet klesl, rostla intenzita jednotlivých útoků. V únoru jsme po několika měsících klidu několikrát zaznamenali útoky s intenzitou přesahující 150 Gbps. Běžně jsou přitom tyto hodnoty na úrovni do přibližně 30 Gbps. Navíc se výrazně zvýšil podíl útoků využívajících protokol UDP. Ty jsou obvykle založené na vytváření dotazů na běžné aplikační služby, u kterých je požadovaná odpověď zpravidla mnohem větší než původní dotaz. Útočník pak podvrhne místo své IP adresy adresu cíle útoku a všechny odpovědi těchto služeb tak směřují na nic netušící cíl, který se zahltí nadměrným provozem,“ uvedl Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Posledních několik měsíců roste podíl útoků přímo na aplikační vrstvě. To útočníkům umožňuje efektivně zvýšit dopad útoků a servery provozující služby jednodušeji zahltit i menší intenzitou síťového provozu. V kombinaci se zranitelností méně obvyklých internetových protokolů to ukazuje na nutnost zabezpečení nových míst ve firemní IT infrastruktuře.

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource v únoru překročil počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnotu 200. Nejvíce útoků bylo z Asie, ta kralovala i žebříčku intenzity útoků. Tento kontinent si tak v uplynulém měsíci prohodil místo s Evropou. Z pohledu zemí bylo druhý měsíc po sobě nejvíce útoků z Ruska, nejintenzivnější útoky pak směřovaly z Vietnamu. Celkový objem odfiltrovaného škodlivého provozu v únoru oproti předchozímu měsíci vzrostl, což souvisí s velkou intenzitou jednotlivých útoků.

Údaje vyplývají z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost a síťovou infrastrukturu.

Podobné články

Kyberzločinci mají novou zbraň – k telefonním podvodům využívají AI boty

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Společnost Check Point Software Technologies zveřejnila zprávu AI Security Report, která analyzuje, jak kyberzločinci zneužívají umělou inteligenci k útokům a manipulaci veřejnosti. Čtěte více

Budoucnost SOC center závisí na AI, bez lidí se však přesto neobejde

30. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Výroční zpráva 2025 State of the SOC Report společnosti N-able upozorňuje na trendy ovlivňující bezpečnostní operace na základě poznatků ze systému Adlumin Managed Detection and Response. Podle zprávy se hnací silou zlepšení efektivity bezpečnostních operačních center stane AI, avšak většina výstrah bude i nadále potřebovat lidské ověření a v desetině případů si vyžádá intervenci týmu MDR. Čtěte více

Table-top cvičení upozorní na chybné reakce na kybernetický útok

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ANECT)
Společnost ANECT ve své predikci vývoje bezpečnostních hrozeb upozorňovala mimo jiné na rostoucí význam zneužití přístupových oprávnění a AI při phishingových kampaních i útocích. V kombinaci s dalším trendem – zkracování doby mezi průnikem do sítě a exfiltrací či zašifrováním dat – roste důležitost tzv. table-top cvičení, která simulují úspěšný hackerský útok nebo jiné krizové situace. Čtěte více

Podvodných telefonátů přibývá. Operátoři blokují miliony pokusů o zneužití čísel

25. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Evropa v datech)
Podvodné telefonáty jsou čím dál častější formou kyberútoku. Česká bankovní asociace zaznamenala výrazný nárůst počtu napadených, přičemž podle České spořitelny přibývá zejména podvodů zahrnujících tzv. falešného bankéře. Podvody založené na zneužití telefonního čísla přitom čelí stále účinnějším technologickým opatřením ze strany mobilních operátorů. Čtěte více