Kyberpodvodníci nejčastěji napodobují Yahoo, v ČR pak Českou poštu a ministerstva

14. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Výzkumný tým společnosti Check Point zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2022. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Nejčastěji napodobovanou značkou při phishingových útocích byla ve 4. čtvrtletí 2022 společnost Yahoo (20 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky), která v žebříčku poskočila o 23 míst. Na druhé místo se posunulo DHL (16 %) a na třetí klesl Microsoft (11 %). 

Check Point zjistil, že kyberzločinci rozesílají e-maily, které informují o zisku ocenění nebo o peněžní výhře. Jako odesílatel jsou uvedeny společnosti Awards Promotion nebo Award Center a zpráva informuje o výhře v řádu stovek tisíc dolarů v soutěži organizované společností Yahoo. Příjemce je požádán o zaslání osobních údajů a bankovních informací, aby bylo možné převést výhru. E-mail obsahuje také varování, že výherce nesmí o výhře informovat další osoby, jinak bude mít právní problémy.

„Celkově jsou nejčastěji napodobované zprávy a stránky technologických společností, následují přepravní společnosti a sociální sítě,“ řekl Peter Kovalčík, regionální ředitel, security engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Vidíme také, že hackeři zkouší nalákat oběti na různá ocenění a finanční odměny. Pokud zní něco až příliš dobře, než aby to byla pravda, pak to také s největší pravděpodobností bude opravdu podvod. Nikdy proto neklikejte na podezřelé odkazy nebo přílohy a vždy zkontrolujte adresu stránky, na kterou se chystáte vstoupit.“

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a jejich designu. Chtějí využít důvěry a lidské emoce, jako je strach z promeškání slevy. Pocit naléhavosti může způsobit, že uživatelé na něco kliknou, aniž by si předtím ověřili, zda e-mail skutečně pochází od dané značky. Může tak dojít ke stažení malwaru nebo krádeži cenných osobních údajů.

Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech za 4. čtvrtletí 2022

  1. Yahoo (20 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
  2. DHL (16 %)
  3. Microsoft (11 %)
  4. Google (5,8 %)
  5. LinkedIn (5,7 %)
  6. WeTransfer (5,3 %)
  7. Netflix (4,4 %)
  8. FedEx (2,5 %)
  9. HSBC (2,3 %)
  10. WhatsApp (2,2 %)

Kyberzločinci zneužívají ve phishingových podvodech i známé české značky, takže uživatelé musí být velmi opatrní. Stále častěji podvodné zprávy nepřichází jen e-mailem, ale i přes sociální sítě nebo v SMS. Rozesílané byly například SMS zprávy, které se vydávaly za zprávu od ministerstva a vyzývaly k návštěvě stránky https://xmpsv[.]online, kde měl uživatel získat příspěvek na bydlení. Odkaz i samotné stránky zkoušely zmást uživatele a napodobovat styl Ministerstva práce a sociálních věcí. Na podvodném webu byla dokonce informace, že uživatel obdržel informační SMS zprávu, aby se zvýšila důvěryhodnost podvodných stránek. Cílem bylo vylákat přihlašovací údaje do citlivých systémů. Následky podobných triků mohou být velmi bolestivé. Při přihlašování do datové schránky nebo při používání identity občana je potřeba být mimořádně obezřetný. 

Kyberpodvodníci zkouší napodobovat také Českou poštu. Podvodné e-maily obsahují předmět „Váš balíček jsme nemohli doručit“ a po kliknutí je uživatel přesměrován na podvodnou stránku https://online[.]ceskakrypt[.]repl[.]co/, kde je nutné zadat adresu a zaplatit malý poplatek, který nepůsobí tak podezřele a zvyšuje šanci na zaplacení a poskytnutí potřebných informací. S těmi lze dále obchodovat na darknetu a využít je k dalším útokům.

Check Point upozorňuje i na nebezpečné e-maily, které jsou rozesílané z adresy badge@mail-ig[.]com. Zpráva láká na udělení modrého odznáčku s ověřením identity na Instagramu. Účet uživatele byl prý přezkoumán Facebookem, vlastníkem značky Instagram, a uživatel si odznáček zaslouží. Jakmile ale oběť klikne na odkaz, dostane se na podvodnou stránku, která zkouší vylákat přihlašovací údaje.

V dalším phishingovém e-mailu se podvodníci pokoušeli ukrást informace o účtu u společnosti Microsoft. E-mail byl odeslán z adresy teamsalert_Y3NkIGpoY2pjc3dzandpM3l1ODMzM3Nuc2tlY25taXc@gmx[.]com[.]my pod falešným jménem Teams. Zpráva měla předmět „Byli jste přidáni do nového týmu“ a útočníci se snažili nalákat oběť ke kliknutí na škodlivý odkaz pod záminkou přidání do nového týmu v Microsoft Teams. Adresa ale vedla na podvodnou webovou stránku https://u31315517[.]ct[.]sendgrid[.]net/ls/click.

Štítky: 

Podobné články

Obavy o zabezpečení cloudů má 96 % firem

9. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fortinet)
Neustálý vývoj a zavádění nových cloudových aplikací komplikuje zabezpečení podnikového IT. Podle průzkumu společnosti Fortinet například 96 % respondentů uvádí, že mají střední nebo velké obavy o cloudovou bezpečnost. Podle 93 % dotazovaných je vážným problémem zejména všeobecný nedostatek odborníků na zabezpečení cloudů. Čtěte více

Nový tým Esetu se zaměří na mezinárodní kyberkriminalitu

6. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Bezpečnostní experti z pražské pobočky ESETu se nově cíleně zaměří na mezinárodní aktivity kyberkriminálních útočných skupin. Nově vzniklý tým vedený Jakubem Součkem má za úkol aktivně vyhledávat a dlouhodobě monitorovat obávané útoky ransomwarem, který dle dat společnosti ESET posílil v minulém roce o více než 50 procent. Čtěte více

Třetina zaměstnanců v práci sdílí hesla, otevírá neznámé přílohy nebo jinak ohrožuje bezpečnost

3. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Anect)
Třetina českých zaměstnanců porušuje zásady bezpečného chování na internetu a své zaměstnavatele tak vystavuje zvýšenému riziku online podvodu nebo hackerského útoku. Lidé například navzájem sdílejí přihlašovací údaje do firemních systémů, zasílají pracovní dokumenty soukromým e-mailem či přes sociální sítě nebo k práci využívají neschválené soukromé počítače či telefony. Čtěte více

Počet DDoS útoků na české firmy roste druhý měsíc v řadě

3. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Počty DDoS útoků na české firmy i jejich celková intenzita v březnu opět vzrostly. Oproti předcházejícímu měsíci dvojnásobně, ve srovnání se začátkem roku dokonce šestinásobně. Dostaly se tak přibližně na úroveň léta loňského roku. Trendem je přitom využívání stále kvalitnějších a efektivnějších útoků. Nejvíce útoků již od července loňského roku míří z Ruska. Čtěte více