Češi si od digitalizace slibují hlavně úbytek byrokracie

4. 3. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano Solutions)
Digitalizace přináší v posledních letech mnoho změn do našeho každodenního života a její vliv v roce 2022 podle expertů ještě zesílí. Samotní lidé si od větší digitalizace či automatizace firem slibují především méně byrokracie, ale také větší komfort, vyšší bezpečnost a levnější služby.

Digitalizací svých služeb se nyní u nás zabývá nejvíce firem v historii. „V minulosti byly digitalizace a automatizace služeb doménou především bank a obecně finančních společností. V současné době se ale touto problematikou zabývají firmy z odvětví, kde to bylo ještě před pár lety rozhodně nepatřilo mezi jejich hlavní priority,“ popsal Jiří Mach, CEO společnosti Enehano Solutions. S digitalizací či automatizací služeb se tak mohou zákazníci nově setkat v oblastech, jako je výroba, retail nebo stavebnictví.

Hlavně méně byrokracie

Mezi praktické přínosy digitalizace a automatizace, se kterými se mohli zákazníci v posledních letech setkat, patří třeba platby telefonem, personalizovaný marketing nebo biometrický podpis. Dosavadní zkušenost lidí s těmito a podobnými službami se promítly i do výsledků průzkumu společnosti Enehano Solutions mezi více než 500 respondenty, který zjišťoval, co především si zákazníci firem od digitalizace a automatizace služeb slibují.

Průzkum ukázal, že je to poměrně jednoznačně snížení byrokracie. To je hlavním cílem pro téměř pětinu dotázaných. Dalších 11 % si od digitalizace a automatizace slibuje především zjednodušení procesů. „V praxi už dnes toto velmi dobře funguje třeba v některých pojišťovnách, typicky při vyřizování škodní události. Dobrý příkladem je pochopitelně také mobilní bankovnictví, ve kterém lze snadno vyřídit čím dál tím víc úkonů,“ uvedl Mach.  

Budoucnost patří komfortu

S úbytkem byrokracie souvisí i další přínos digitalizace a automatizace, kterým je větší pohodlí zákazníků. To by mělo být hlavní přidanou hodnotou podle 13 % lidí. Pro mladé lidi do 26 let věku je komfort dokonce jasně na prvním místě, hlavním přínosem digitalizace by měl být podle více než čtvrtiny z nich. S pohodlím může souviset i rychlost vyřízení požadavků. Právě zrychlení služeb si od digitalizace slibuje desetina lidí.

„Například nezbytné osobní návštěvy firmy nebo pobočky kvůli maličkostem či formalitám jsou velmi obtěžující. Bezkontaktní obsluhu klientů řešíme s firmami velmi často a očekáváme, že již během tohoto roku půjde o zcela běžnou službu nejen v bankách,“řekl Jiří Mach z Enehana a dodal: „Ke zrychlení služeb pak v poslední době přispěla automatizace například v logistice, kde se zásadně zkrátila doba vyřizování objednávek.“ 

Bezpečnost na třetím místě

Oblastí, o které se v souvislosti s digitalizací a automatizací zase tolik nemluví, je bezpečnost. Pro zákazníky firem je ale i tento aspekt důležitý. Primárně zvýšení bezpečnosti poskytovaných služeb očekává od digitalizace 13 % lidí. Obzvlášť klíčová je vyšší bezpečnost pro lidi okolo 50 či 60 let. Na jednu stranu je proto velmi důležitá edukace těchto lidí, na druhou stranu právě tito zákazníci očekávají, že se společnosti postarají o zajištění bezpečnosti v případě použití digitálních služeb.

A nebude to levnější?

Posledním stěžejním přínosem digitalizace a automatizace by podle samotných zákazníků mělo být zlevnění služeb poskytovaných firmami. Nižší ceny očekává na prvním místě 12 % lidí. „Digitalizace i automatizace by měly firmám ušetřit personální náklady, což by mělo přispět ke snížení cen některých služeb. Typicky se jedná o různé druhy poplatků, například za převod mezi účty,“uzavřel Mach.

Mezi další očekávané přínosy digitalizace, které jsou podle zákazníků firem důležité, ale nejsou úplně na prvním místě, patří chytřejší služby, méně obtěžování ze strany firem, větší dostupnost služeb, menší chybovost a také méně spamu.

Podobné články

Thein Digital nabízí privátní 5G sítě dostupné pro široké spektrum zákazníků

28. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Thein Digital)
Společnost Thein Digital, člen investiční skupiny Thein, přichází s inovativním řešením v oblasti digitální transformace. Jde o privátní 5G sítě pod názvem Private 5G Open Stack, které jsou navrženy tak, aby poskytovaly výkonné a bezpečné komunikační prostředí. Řešení je ekonomicky dostupné pro průmyslové a logistické firmy všech velikostí. Čtěte více

Digitální podpis v ČR brzdí nedostatek informací i nezdravá závislost na tisku

27. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Software602 )
Z aktuálního průzkumu společnosti Ipsos vyplývá, že polovina občanů ČR zatím nevyužívá digitální podpis. Kromě nízké informovanosti o jeho výhodách jsou na vině i zakořeněné tradice. Tisku dokumentů, které podpis vyžadují, dává stále přednost bezmála 70 % respondentů. Čtěte více

Digitalizace podniků: Česko je evropskou špičkou v elektronickém sdílení informací

20. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Asseco Solutions )
České firmy patří v EU ke špičce ve výměně dat v elektronické podobě. Naopak podíl využívání ERP systémů se meziročně snížil. Nejen to vyplývá z druhého ročníku reportu Digitalizace podniků 2023 od společnosti Asseco Solutions, který si bere za cíl mapovat a komentovat vývoj v oblasti informačních podnikových systémů a úroveň digitalizace procesů ve firmách v Česku. Čtěte více

Na udržitelnost domluvou? Zaměstnanci mají šetřit tiskem a barvy jen pro vyvolené

15. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Nejrozšířenějším nástrojem udržitelnosti v českých kancelářích je slovní nabádání zaměstnanců, aby šetřili tiskem. Striktně dané postupy, jako je trvalé nastavení oboustranného tisku nebo využívání uhlíkově neutrálního papíru, se u nás podle průzkumu Canonu zatím spíše učíme. Čtěte více