Česko a Češi musí přidat v klíčových digitálních dovednostech

17. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Absence individuálních dovedností a kvalifikovaných talentů, pomalé tempo digitální transformace firem, ale i celkové podceňování situace a možných problémů – to jsou aktuální digitální výzvy, kterým čelí česká společnost. Je nutné zvýšit investice do lidí a jejich digitálních dovedností. Právě ty totiž patří k nejhodnotnější měně na trhu práce.

Jak vyplynulo ze studie IDC pro společnost Microsoft, která detailně zkoumala téma digitálních dovedností z pohledu zaměstnavatelů v šesti zemích střední a východní Evropy (CEE) včetně Česka, industriální tradice, inovace a samotné technologie pro úspěch v budoucnosti již stačit nebudou.

Studie „Zpráva o stavu digitálních dovedností v zemích střední a východní Evropy“ jasně potvrdila, že průmyslový svět čelí krizi dovedností. Firmy mají stále větší problém najít zaměstnance s digitálními dovednostmi, především pak v souvislosti s přechodem do cloudu. V provozu i například v personálních a finančních odděleních chybí experti na podnikovou architekturu, analýzu velkých dat (Big Data) nebo pracovníci schopní sladit IT a obchodní cíle, jako jsou dovednosti ITIL (IT Infrastructure Library). Paradoxní je, že nedostatek digitálních dovedností není u nás ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy vnímán tak urgentně (s výjimkou dovedností souvisejících s AR/ VR a tradičním vývojem aplikací, např. Java a Python). Podíl práce vyžadující znalost umělé inteligence (AI), robotiky a internetu věcí se přitom stále zvyšuje.

„Zvyšování kvalifikace je bezprostřední reakcí na probíhající technologickou a ekonomickou transformaci. Firmy ale stále ještě tráví hodně času zkoumáním tvrdých dovedností. Je čas změnit přístup, podívat také na měkké dovednosti svých lidí, jejich schopnost učit se a pochopit nové znalosti, aby vytvořili pracovní sílu, která se může vyvinout v nová pracovní místa budoucnosti. Stručně řečeno, zvyšování kvalifikace a intelektuální obnova se musí stát samozřejmostí pro každou společnost nebo komunitu, která chce prosperovat,“ řekl Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoft Česká republika a Slovensko.

Ze studie vyplývá, že dnes již necelá polovina tuzemských firem (46 %) má zavedené určité programy rekvalifikace (vs. 53,4 % coby průměr zemí střední a východní Evropy). Bohužel tyto programy se často zaměřují na pracovníky, kteří již mají nějaké digitální dovednosti. V budoucnu se tak ještě mohou dále zvýšit rozdíly mezi vysoce kvalifikovanými odborníky a pracovníky bez významných digitálních zručností a zkušeností.

„V Microsoftu velmi citlivě vnímáme zvětšující se mezeru mezi dovednostmi současníků a potřebami pracovníků budoucnosti. Z tohoto důvodu již nyní nabízíme celou řadu aktivit na podporu celoživotního vzdělávání, s cílem zvýšit odborné a digitální dovednosti pracovníků a pomoci je tak připravit na potřeby budoucího trhu práce. Vybírat je možné z celé řady iniciativ – například Microsoft Learn (zdarma pro technicky zaměřené pracovníky), Microsoft AI Business School (program zdarma pro business), nebo AI School pro vývojáře,“ vyjmenoval Rudolf Urbánek a dodal: „Začít je možné kdykoliv, bez ohledu na to, jaké dovednosti máte. Stačí jen udělat první krok.“

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Výhled IT prodejního kanálu na rok 2024 a dále

11. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eaton)
Navzdory přetrvávajícím problémům vykazuje světový trh s IT po třech letech nepříznivých okolností známky oživení. Předpokládá se, že v roce 2024 vzrostou celosvětové dodávky osobních počítačů o osm procent a o stejné procento se zvýší i výdaje na IT oproti předchozímu roku. Co tedy bude toto oživení trhu znamenat pro IT prodejní kanál v nadcházejících měsících? Čtěte více

ASBIS CZ se stal distributorem softwaru ABBYY

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASBIS CZ)
Navázání této spolupráce mezi ABBYY a ASBIS CZ umožní zákazníkům vybírat z nabídky řešení vytvořených speciálně pro podniky, které chtějí zvýšit svoji efektivitu a využít AI k automatizaci ve velkém měřítku. ASBIS CZ je připraven poskytnout zákazníkům také servis a podporu při výběru a nákupu produktů. Čtěte více

EFEKTIVITA, RYCHLOST a INOVACE: Prozkoumejte nové horizonty s produkčními skenery RICOH

2. 2. 2024. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Infomatic)
Jsme nadšeni, že vám můžeme představit nejnovější přírůstky do naší široké nabídky – revoluční skenery RICOH fi-8820, RICOH fi-8930 a RICOH fi-8950. Tyto modely jsou synonymem nejen pro výkon a spolehlivost, ale také pro novou dimenzi inovací ve zpracování dokumentů na produkční úrovni. Čtěte více