Infografika: Internetové nákupy v ČR v roce 2013

18. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Shoptet.cz)
Nejméně jednou do roka nakoupí v e-shopu 79 % Čechů a průměrně za jednu objednávku utratí 1 634 korun. Jak si vedou české e-shopy, jaké nástroje používají a jak se chovají čeští spotřebitelé, najdete ve zprávě o stavu českého e-commerce.

Důvodem k nákupu na internetu je u 78 % lidí úspora času. Nové a rychlejší způsoby platby začínají pomalu dohánět a vytlačovat dobírku. Očekává se, že celkový obrat on-line obchodu za rok 2013 se bude pohybovat kolem 57,9 mld. korun, které vygeneruje 35 000 český e-shopů.

Více než polovina (52 %) českých internetových obchodů je vytvořena na komerčním řešení, 40 % stojí na open source základě a pouze 8 % jich vzniklo individuálně. „Zhruba 80 % e-shopařů neovládá on-line marketing a často pouze přežívají. Neustále vznikají nové a nové obchody, ale jejich životnost není dlouhodobá. Většinou bez správného přístupu přežijí maximálně rok,“ řekl Miroslav Uďan, CEO Shoptet.cz.

Největší české e-shopy a vyhledávače zboží

I když se zdá, že on-line obchod nemá kam růst, opak je pravdou. Z celkového maloobchodního prodeje odkrajují e-shopy pouze 5 – 6 %. Prvenství mezi internetovými obchodníky i v roce 2012 obhájila Alza.cz s obratem téměř 7,7 mld. Kč, kterou stejně jako minulý rok následoval Mall.cz s více než 4,4 mld. Kč. K pohybu došlo na třetím a čtvrtém místě, obchod Kasa.cz s 940 miliony Kč byl sesazen e-shopem CZC.cz, jehož obrat byl 1,2 mld. Kč.

Důležitou součástí internetového obchodu jsou vyhledávače a srovnávače zboží. Pro e-shopy jsou zásadní, protože přivádí zákazníky do jejich obchodu. I když se ve většině případů jedná o jednorázový nákup, rozdíl obratu po registraci se pohybuje kolem 25 %. Síly dvou největších, Heureka.cz a Zboží.cz, byly minulý rok téměř vyrovnané. Letos Heureka.cz překonala svého konkurenta o 14 %.

Jací jsou Češi zákazníci a proč nakupují na internetu?

Internet v České republice používá více než 6,5 milionu lidí a 3,6 milionu na něj přistupují přes mobilní zařízení. Češi stále raději nakupují na internetu, 79 % tak činí nejméně jednou do roka a 43 % pak několikrát do měsíce. Při výběru e-shopu dají na doporučení a jsou ochotni udělat větší objednávku, pokud je doprava zdarma. On-line nákupy preferují muži než ženy. Nejčastěji lidé jako důvod, proč si k nákupu zvolili právě on-line obchod, uvádějí úsporu času a to v 78 % případů. Pohodlí označilo 70 % respondentů, v 60 % pak ocenili možnost jednoduchého a rychlého porovnání zboží. Větší výběr a nižší cena jsou rozhodujícím faktorem po polovinu zákazníků. Lidé nejčastěji na internetu nakupují elektroniku, kosmetiku a oblečení. Průměrně za rok každý utratí za nákupy na internetu 4 980 Kč, což je oproti minulému roku o 80 korun více. Naopak průměrná hodnota objednávky se za poslední rok snížila o cca 170 Kč a v letošním roce činí tak 1 634 korun. „Důvodem může být i skutečnost, že lidé si na internetu pořizují věci běžné potřeby a nebojí se nakupovat častěji. Oproti minulému roku jsme zaregistrovali 22% nárůst těch, kteří nakupují v e-shopech vícekrát do roka,“ uvedl Miroslav Uďan.

Nejoblíbenější způsoby platby

„Dobírka je stále nejoblíbenějším způsobem, kterým chtějí Češi platit, přesto jsme v této oblasti zaznamenali velký posun. Oproti minulému roku je zde téměř 20% pokles. Lidé volí jiné levnější a rychlejší varianty. Druhou volbou zákazníků je platba pomocí bankovního převodu. Největší nárůst o 200 % zaznamenali platby pomocí rychlých bankovních převodů, takzvaných platebních tlačítek. Nakupující se také přestali bát platit kartami. Ještě minulý rok činily platby kartou pouze 9 % celkového objemu e-commerce, letos to bylo již 14 %,“ komentoval Gabriel Kalapoš, ředitel společnosti PayU Czech Republic.

Čeho se lidé bojí?

„Když jsme zjišťovali důvody, proč lidé nenakupují na internetu, pak jsme nejčastěji dostali odpověď, že si věc nemohou osahat a vyzkoušet nebo že je nebaví čekat, než jim zboží doručí. Více než čtvrtina se obává problémů s případnou reklamací. Tady mohu jen říci, že oproti kamenným obchodům má každý e-shop na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou a seriózní e-shop má jen jednu pověst, o kterou si nemůže dovolit přijít,“ objasňil Miroslav Uďan.

Štítky: 

Podobné články

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o osm procent

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle nejnovější prognózy Gartneru celosvětové výdaje na IT v roce 2024 dosáhnou 5,06 bilionu dolarů, což je o 8 % více než v roce 2023. Jde o zvýšení oproti předpovědi z předchozího čtvrtletí, kdy byl odhadován růst o 6,8 %. Čtěte více
Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více

Prodej tabletů vykazoval v prvním čtvrtletí 2024 známky oživení

9. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové dodávky tabletů podle IDC vykázaly v prvním čtvrtletí roku 2024 po více než dvou letech poklesu mírný meziroční nárůst (o 0,5 %) na celkových 30,8 milionu kusů. Čtěte více