Průzkum Kasa.cz: Prodejci mají stále co zlepšovat

16. 9. 2011. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Kasa.cz)
Největší slabinou českých nákupních center i e-shopů je kvalita služeb a péče o zákazníky. Vyplývá to z průzkumu, který letos v září provedl portál Kasa.cz s cílem zjistit zkušenosti zákazníků s nakupováním v internetových obchodech i velkých kamenných centrech.

I přesto, že výborné (36 procent) či dobré (59 procent) zkušenosti s nákupy na českém internetu mělo 95 procent nakupujících a vyloženě špatné méně než procento, mají internetoví prodejci stále co zlepšovat. Průzkum ukázal, že za největší slabinu českých eshopů považují zákazníci služby a péči o zákazníky (59 procent). Druhou nejčastěji zmiňovanou slabinou je překvapivě šíře nabídky (21 procent), třetí pak vzdálenost kamenné výdejny od bydliště (14 procent).

Ve srovnání se zkušenostmi zákazníků s velkými kamennými obchodními centry vychází však internetoví prodejci stále lépe. Výborné zkušenosti s nákupy v těchto podnicích má pouze dvanáct procent respondentů, dobré 59 procent a spíše špatné či špatné celých 29 procent. Za největší slabiny českých nákupních center považuje téměř polovina dotázaných péči o zákazníky, čtvrtina vzdálenost od bydliště a osmina šíři nabídky či nevýhodné ceny.

„Vhledem k tomu, že zákazníci hodnotili všechny možnosti internetového nakupování, tedy i aukční či inzertní portály, kde službám není věnován téměř žádný prostor, je pochopitelné, že nespokojenost s mírou péče o zákazníky dosahuje v průměru tak vysokých procent,“ uvedla Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz. Z průzkumu totiž vychází, že v oblasti péče o zákazníky a služby mají respondenti nejhorší zkušenosti právě u aukčních a inzertních portálů (43 procent) a malých internetových obchodů (37 procent), méně pak u serverů hromadného nakupování (14 procent) a nejméně u velkých multisortimentních e-shopů (šest procent).

Na českých internetových portálech zákazníci nejčastěji nakupují z důvodu výhodných cen (41 procent), za velké pozitivum považují i pohodlí nákupu a dopravu až do domu (39 procent). Jen 18 procent dotázaných na internetu nakupuje z důvodu šíře nabídky. Ta figuruje především mezi nejčastěji zmiňovanými benefity nákupních center. K těm patří i pohodlí a vzdálenost od bydliště, což vyzdvihuje celá třetina respondentů. Nejméně často v souvislosti s obchodními centry zákazníci oceňují výhodné ceny (pětina dotázaných).

Internetový obchod si většina zákazníků volí podle zkušeností a referencí (69 procent), pětina nakupuje tam, kde mu nabídnou nejvýhodnější cenu, šest procent podle šíře nabídky služeb a péče o zákazníky a pět procent podle šíře sortimentu. Kamenné nákupní centrum si zákazníci vybírají především podle vzdálenosti od bydliště (51 procent), méně pak dle zkušeností či referencí (15 procent) či podle šíře sortimentu (14 procent).