Letošní obrat e-shopů může dosáhnout 37 miliard korun

12. 10. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK, Kasa.cz a Mall.cz)
Zatímco v loňském roce se na internetu prodalo zboží za 33 miliard korun, letos může obrat internetových obchodů vzrůst až o 4 miliardy korun. Nárůst prodaného zboží se letos očekává také ve spojení s nákupem vánočních dárků. Odhaduje to Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Sxc.hu

Češi již na internetu nekupují jen elektroniku, ale také běžné vánoční dárky. V nynějším roce budou vánočním nákupům dominovat tablety a chytré telefony. Internetoví prodejci se již na nápor zákazníků začali připravovat a navyšují kapacitu svých skladů. Speciální slevové nabídky nebo jiné bonusy ale pro zákazníky o Vánocích nechystají.

Vánoční dárky nakupují na internetu hlavně muži

„Češi nakupují na internetu s oblibou v průběhu celého roku, ale v předvánočním čase jejich zájem o elektronickou komerci sílí. Většinu nakupujících přitom v tomto období představují muži mezi osmnácti a čtyřiceti lety, kteří se tak zřejmě chtějí vyhnout stresu z přeplněných nákupních center. Uvědomili si, že internetové nakupování jim přináší řadu výhod, například rychlé dodání zboží až do domu nebo jednoduché srovnání cen konkurenčních obchodů. V průběhu roku je poměr mužů a žen nakupujících na internetu vyrovnaný,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Hity letošních vánoc - chytré telefony a tablety

Letos budou lidé na internetu nakupovat vedle běžných vánočních dárků hlavně drobnou elektroniku. „V předvánočním období bude vrcholit prodej chytrých telefonů a tabletů, zájem o toto zboží však stoupá i v průběhu celého roku. V kurzu bude také nákup malých domácích spotřebičů. Lidé si k Vánocům dopřejí například mikrovlnou troubu, kuchyňského robota a další praktické věci pro každodenní využití. Během loňských vánoc spotřebitelé nejčastěji pořizovali zboží za zhruba 2 500 korun. Předpokládám, že ani letos se tato částka nebude nějak dramaticky lišit. Žádné speciální slevové akce, doplňkové služby nebo různé bonusy letos většina e-shopů nechystá. Rychlost dodání zboží je pro mnoho lidí zvláště před Vánoci důležitá a je pro ně i podstatným kritériem při výběru obchodu, kde nákup uskuteční,“ dodal Jan Vetyška.

Nákupy podle Kasa.cz

Z výsledků průzkumu Kasa.cz, který se uskutečnil v září 2011 a zúčastnilo se ho 2 492 respondentů vyplývá, že více než polovina lidí plánuje nakupovat vánoční dárky v listopadu. Oproti loňskému roku, kdy si nákupy na poslední chvíli nechalo 39 procent respondentů, letos nákupy na prosinec odkládá pouze 21 procent zákazníků. Celkově chce téměř polovina zákazníků utratit za vánoční dárky 2 až 5 tisíc korun.

Většina (58 procent) respondentů plánuje v souvislosti s vánocemi nakupovat především oblečení, sportovní vybavení a kosmetiku, čtvrtina (26 procent) dotázaných bude jako dárky vybírat hlavně knihy, CD/DVD, kulturu a zážitky, 14 procenta elektroniku a dvě procenta jídlo a pití.

„Letos očekáváme silný zájem o čtečky elektronických knih, předpokládáme také, že by mohla lehce vzrůst průměrná cena předvánoční objednávky. Ta vloni činila 3 900 Kč, rok předtím 5 100 Kč,“ uvedla Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz.

Nejvíce lidí (41 procent) nakupuje vánoční dárky s předstihem a průběžně v kamenných obchodech, třetina (34 procent) tak činí online, 15 procent zákazníků pořizuje dárky na poslední chvíli v kamenných prodejnách a desetina na poslední chvíli online. Skoro každý pátý zákazník bude letos čekat s nákupem drahých vánočních dárků až na povánoční výprodeje.

Nákupy podle Mall.cz

Letošní Vánoce se budou zřejmě hodně podobat těm loňským. Celková útrata za dárky vzroste meziročně spíše jen mírně, nebude se utrácet za zbytečnosti a zákazníci nákupy opět nechají na poslední chvíli. Takový je alespoň odhad Mall.cz. Ta současně čeká 40procentní meziroční nárůst svých vánočních tržeb. „Ve společnosti stále přetrvává určitá nejistota, proto se nedá očekávat, že by lidé za dárky utráceli výrazně bezstarostněji než v minulých letech,“ popisuje Marek Liška, generální ředitel Mall.cz.

Podle Mall.cz se dá obecně říci, že Češi kladou čím dál větší důraz na kvalitu života a s tím jde ruku v ruce důraz na kvalitní produkty a zboží, které zpříjemňuje trávení volného času (kávovary, kuchyňské spotřebiče a potřeby...). Dá se očekávat, že se tento trend projeví i v nákupech technologických novinek, jako jsou chytré telefony, čtečky knih či tablety. „Čekáme, že o tyto produkty bude letos zájem, ale jsme přesvědčení, že vrchol zájmu o tablety či čtečky knih nás teprve čeká v dalších letech. U chytrých telefonu lze naopak čekat velký zájem už letos, jejich ceny totiž momentálně začínají na pár tisících korun,“ řekl Marek Liška. I když zákazníci nákupy plánují na listopad, nedá se čekat, že by došlo ke změně oproti minulým letům. Po silném listopadu se dá vrchol nákupů čekat v druhé prosincovém týdnu. „Na Vánoce je klíčová logistika. Proto posilujeme kapacitu centrálního skladu, nabízíme nově dopravu přes DPD a otevíráme další odběrná místa,“ dodal Marek Liška.

Obrazová galerie: