Gartner: Předpověď vývoje prodeje počítačů do roku 2012

9. 9. 2011. (redaktor: Andrea Čiháková, zdroj: Gartner)
Podle analytiků společnosti Gartner bude v letošním roce prodáno celkem 352 milionů počítačů, což je o 3,8 procenta více než v loňském roce. Pro rok 2012 analytici očekávají téměř jedenáctiprocentní růst, výsledky přesto ilustrují celkové zpomalení trhu.

Na celém světě se v roce 2011 prodá 352 milionů počítačů, což činí 3,8procentní nárůst od roku 2010. Na konci roku 2012 by měl prodej dosáhnout 404 milionů kusů a nárůst oproti roku 2011 o 10,9 procenta. Přitom toto číslo (přes 400 milionů prodaných kusů) bylo cílem analytiků už pro rok 2011.

Znatelně nižší výhled pro rok 2011 je do značné míry výrazně snížen odhady pro západní Evropu a Spojené státy Americké ve druhé polovině roku. Nižší výhled pro rok 2012 je výsledkem slabšího roku 2011 a také pomalejším startem do roku 2012 – s očekáváním lepšího růstu ve druhé polovině příštího roku a stabilizace ekonomiky.

„Západní Evropa se potýká nejen s nadměrnou zásobou počítačů, ale i s ekonomickými otřesy,“ řekl Randžít Atwal, ředitel výzkumu ve společnosti Gartner. „Dodávky počítačů na americký trh byly mnohem menší, než jaké se ve druhém čtvrtletí očekávaly, za což může nižší prodej počítačů školákům. Očekává se, že spotřebitelé si ještě více “utáhnou opasky“ a ustrnou i obchodní výdaje, ale méně než ve spotřebitelském segmentu.“

Analytici Gartneru dále uvádí, že zatímco počítače zůstávají svým způsobem důležité pro spotřebitele i podniky, mohou být i přesto jejich nákupy odkládány, zvláště kvůli atraktivnějším zařízením.

„Pro dlouhodobé příjmy je ještě znepokojivější to, že mladá generace má úplně jiný pohled na klientská zařízení, než generace starší, která nepokládá nákup počítače za nezbytnost nebo hlavní cíl,“ uvedl dále Atwal. „Pro starší zákazníky nejsou dnešní počítače přesvědčivým produktem, a tak se pokračuje v rozšiřování PC obchodů a oddělení IT, které opravují a vyměňují tyto systémy.“

„Počítačové tablety dramaticky mění dynamiku trhu s počítači. Tento tlak je vidět i v rozhodnutí společnosti HP, která přehodnotila svou strategii a opustila tuto část trhu. Výrobci se buď musí přizpůsobit, anebo opustit tento trh,“ řekl George Shiffler, ředitel výzkumu ve společnosti Gartner.