IDC: Prodeje PC ve 2. čtvrtletí 2013 klesly o 11,4 %
Během druhého čtvrtletí roku 2013 se celosvětově prodalo 75,6 milionu PC. Ačkoli je to o něco lepší výsledek, než se očekávalo, v meziročním porovnání jde o 11,4% propad. Jedničkou v prodejích počítačů již není HP, které bylo sesazeno společností Lenovo.
Tato čísla potvrzují fakt, že trh se stále potýká s přechodem na dotykově ovládaná zařízení s Windows 8 i stále relativně vysokými cenami ultrabooků i přes aktuálně nepříliš příhodné ekonomické podmínky a velkou konkurenci ze strany tabletů a dalších zařízení. V potaz je nutné brát také skutečnost, že řada výrobců se v tomto období soustředí spíše na doprodávání skladových zásob, protože klíčové modely budou na trh uváděny až později v tomto roce.
"Naše předpovědi se téměř naplnily, na zvýšení prodejů PC tak i nadále budeme čekat," řekl Jay Chou, analytik společnosti IDC. "Pomalý růst v Evropě i Číně stále odráží nejistotu, nadějí ke zlepšení jsou zejména Spojené státy. Překážkou pro dlouhodobí růst jsou slabé prodeje v rozvojových zemích. Snaha výrobců o snižování cen a stále výraznější prosazování dotykového ovládání navíc nemusí stačit, je potřeba, aby výrobci uvedli také zajímavé novinky schopné konkurovat tabletům."
Pozitivním náznakem pro budoucnost mohou být výsledky společností HP a Dell, které navzdory všem vlivům vykázaly ve druhém čtvrtletí letošního roku růst. Jednou z příčin růstu mohou být výměny starších počítačů zapříčiněné blížícím se ukončením podpory Windows XP. Lépe než celkovému trhu se dařilo také jedničce na trhu - společnosti Lenovo - i když v porovnání s předchozím čtvrtletím si společnost o 1,4 % pohoršila. Za nízkým růstem prodejů společnosti Lenovo může zejména horší ekonomická situace v Číně, kde Lenovo uskutečňuje zhruba polovinu veškerých svých prodejů.
| Celosvětové prodeje PC v 2Q 2013 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodeje 2Q 13 | Tržní podíl 2Q13 | Prodeje 2Q12 | Tržní podíl 2Q12 | Změna 2Q13 / 2Q12 |
| Lenovo | 12,62 | 16,7 % | 12,8 | 15 % | -1,4 % |
| HP | 12,38 | 16,4 % | 13,41 | 15,7 % | -7,7 % |
| Dell | 9,23 | 12,2 % | 9,633 | 11,3c % | 4,2 % |
| Acer | 6,226 | 8,2 % | 9,241 | 10,8 % | -32,6 % |
| Asus | 4,59 | 6,1 % | 5,82 | 6,8 % | -21,1 % |
| Ostatní | 30,59 | 40,4 % | 34,46 | 40,4 % | -11,2 % |
| Celkem | 75,63 | 100 % | 85,37 | 100 % | -11,4 % |
"Na trhu v USA se začíná v komerční sféře projevovat efekt přechodu ze systému Windows XP na novější, což je vidět nejvíce v případě společnosti Dell, která se výrazně zaměřuje právě na firemní sektor," uvedl Bob O‘ Donnell, programový viceprezident společnosti IDC. "Prodeje počítačů se také postupně stabilizují i díky ustálení životního cyklu počítačů, který se až do současné doby neustále prodlužoval. V důsledku toho se postupně začínají více nahrazovat počítače, které se již blíží ke konci své životnosti."
Mírný propad prodejů v USA o 1,9 % byl po třech předchozích čtvrtletích, kdy byl vždy zaznamenán dvouciferný propad, byl výraznou změnou k lepšímu. Za vzrůstajícím trendem stojí jednak relativně nízký objem prodejů ve druhém čtvrtletí loňského roku a také podpora v podobě výrazného snižování skladových zásob, která umožnila nastavení agresivnější prodejní a cenové politiky. Prodejům zcela jistě pomohlo také rozšíření nabídky přístrojů s Windows 8 i přechod řady uživatelů a zejména firem z Windows XP na novější platformy.
Prodeje PC v regionu EMEA se podle očekávání vyvíjely negativně. Poptávka byla dle očekávání velmi slabá ve spotřebitelském i komerčním sektoru. Nejvýraznější propad prodejů byl zaznamenán u přenosných počítačů, kterým výrazně konkurovaly tablety. Výraznější období nepřinesl ani červen, který jinak bývá prodejně nadprůměrný - výrobci i prodejci se tak raději soustředili na vyprodávání skladových zásob.
Pozici prodejce číslo jedna získala společnost Lenovo, které se vyplácí sázka na rozvoj prodejního kanálu i kvalitní vývoj produktů. Ve druhém čtvrtletí roku 2013 se společnosti výborně dařilo i mimo oblast APeJ (Asie a Pacifik vyjma Japonska). Příliš se naopak nedařilo na domácí půdě v Číně - v oblasti Asie a Pacifiku skončilo druhé čtvrtletí letošního roku pro Lenovo dvoucifernou ztrátou. I přes pomalejší růst oproti předchozímu čtvrtletí i ve výsledku zápornou bilanci však Lenovo předčilo své největší konkurenty.
HP kleslo mezi výrobci PC na druhou příčku, oproti předchozím obdobím si ale polepšilo. Z části za to mohou i prodeje v Indii spadající pod velký vzdělávací projekt. Výrazný propad prodejů zaznamenala společnost v regionu EMEA, po výrazném propadu v prvním čtvrtletí se však společnosti podařilo stabilizovat prodeje v USA.
Společnosti Dell se navzdory nejistotě spojené s její restrukturalizací dařilo lépe, než trhu - propad prodejů zde činil 4,5 %. Stejně jako u HP jde oproti stejnému období loňského roku o výrazné zlepšení. Společnost i nadále vyhledává příležitosti ve všech cenových třídách a kromě oblasti Asie a Pacifiku se jí ve všech oblastech dařilo lépe, než celkovému trhu.
Společnost Acer zaznamenala napříč všemi regiony propad prodejů, za který je nutné hledat zejména slabou poptávku ze strany koncových uživatelů. Ačkoli se společnost aktivně snaží rozšířit nabídku přístrojů, aby vykryla dříve vysoké prodeje mininotebooků, její snahy sráží zejména slabá poptávka po ultraboocích.
Prodeje společnosti Asus byly omezeny kvůli vyprazdňování skladů v klíčových regionech. Navzdory zaměření společnosti na inovativní řešení se společnosti nedařilo ve spotřebitelském ani firemním sektoru a propad prodejů dosáhl 20 %.