Analýzy

IDC: Prodej PC v regionu EMEA se během 1. čtvrtletí 2014 stabilizoval

Podle společnosti IDC se v prvním čtvrtletí roku 2014 v regionu Evropy, Středního východu a Afriky prodalo 21,8 milionu osobních počítačů, což představuje oproti stejnému období roku 2013 pokles o 1,1 %. Ačkoli prodej PC v regionu klesal již sedmé čtvrtletí v řadě, byl zaznamenaný pokles podstatně mírnější než doposud. Situace v jednotlivých subregionech však byla značně rozdílná.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 22. 4. 2014
  • 5 min

Nejlépe se vedlo západoevropskému trhu, který jako celek vykázal meziroční nárůst o 8,6 %. Dařilo se zejména firemnímu sektoru (nárůst o 15,6 %), spotřebitelský trh vzrostl „pouze“ o 2,1 %. Prodej ve střední a východní Evropě ve stejném období zejména kvůli velkým skladovým zásobám a kolísání měnových kurzů klesl o 16,7 %. V regionu MEA pak byl zaznamenán pokles o 8,4 %.

Prodej stolních PC vzrostl o 1,4 %, prodej přenosných počítačů o 2,6 % klesl.

Prodej PC v 1. čtvrtletí 2014 v regionu EMEA (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q14Tržní podíl 1Q14Prodej 1Q13Tržní podíl 1Q13Meziroční změna
HP4,70221,6 %4,03918,4 %16,4 %
Lenovo3,45815,9 %2,59411,8 %33,3 %
Dell2,45311,3 %2,23710,2 %9,6 %
Acer2,1059,7 %2,41711 %-12,9 %
Asus1,878,6 %1,7457,9 %7,2 %
Ostatní7,18433 %8,97740,8 %-20 %
Celkem21,771100 %22,009100 %-1,1 %

„Ukončení podpory Windows XP bylo hlavním tahounem obnovy firemní poptávky, které bylo znát zejména u stolních počítačů. Díky zlepšení ekonomické situace v EU začaly zdejší firmy po mnoha čtvrtletích odkládání znovu investovat do IT. V některých částech regionu naopak prodej PC zpomalovala ekonomická a politická nejistota nebo negativní vývoj měnových kurzů,“ uvedla Chrystelle Labesque, vedoucí výzkumu ve společnosti IDC. „První čtvrtletí roku 2013 bylo poznamenáno poklesem poptávky, který byl při meziročním srovnání skutečně výrazný. V prvním čtvrtletí letošního roku se sice i díky novým funkcím stolních i přenosných počítačů zájem zvýšil zájem zákazníků, zejména poptávka ze strany běžných uživatelů však byla nadále nízká.“

Růst prodeje počítačů v západní Evropě má hned několik příčin – jmenovat můžeme ukončení podpory Windows XP, zastarávání používaných počítačů nebo větší ekonomickou jistotu. Po roce tak prodeje počítačů do firem překonaly prodeje počítačů do domácností a opět se tak ukázalo, že tradiční osobní počítač je v podnikové sféře stále klíčovým pracovním nástrojem. Špatně se však nevedlo ani prodeji počítačů do domácností, který po téměř dvou letech znovu rostl – byť jen pomalu.

„Většina dodavatelů osobních počítačů se podstatně více zaměřila na řízení skladových zásob, aby se vyhnula případným problémům s naskladněným zbožím při prudkém poklesu poptávky, jaký přišel v loňském roce. Výsledek v podobě menších skladových zásob umožňuje rychlejší uvádění nových modelů a větší prodej v průběhu čtvrtletí, protože poptávka je stabilnější a vede k plynulejšímu objednávání počítačů od prodejců a distributorů,“ uvedl Maciek Gornicki, analytik společnosti IDC. „Ačkoli evropští zákazníci stále utrácejí i za chytré telefony a tablety, zájem o stolní i přenosné počítače se znovu začíná zvyšovat.“

„Prodej přenosných počítačů zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2014 v regionu střední a východní Evropy pokles o 20 %, zcela nejvíce na Ukrajině, v Rusku a Kazachstánu,“ řekla Nikolina Jirusic, produktová manažerka ve společnosti IDC. „Pokles v segmentu stolních počítačů pak činil 11 % s tím, že prodeje do firem si vedly o něco lépe než prodeje do domácností. Meziroční nárůst prodejů byl zaznamenán v Polsku, České republice, Rumunsku a Maďarsku.“



„Prodej přenosných počítačů zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2014 v regionu střední a východní Evropy pokles o 20 %, zcela nejvíce na Ukrajině, v Rusku a Kazachstánu,“ řekla Nikolina Jirusic, produktová manažerka ve společnosti IDC. „Pokles v segmentu stolních počítačů pak činil 11 % s tím, že prodeje do firem si vedly o něco lépe než prodeje do domácností. Meziroční nárůst prodejů byl zaznamenán v Polsku, České republice, Rumunsku a Maďarsku.“

Jak se dařilo výrobcům

Společnost HP zaznamenala nárůst prodeje ve firemním i spotřebitelském sektoru. Za výrazný meziroční nárůst mohou nejenom nově uvedené produkty, ale také sázka na novou prodejní strategii.

V expanzi pokračuje společnost Lenovo, která zaznamenala 33% meziroční nárůst. Tržní podíl společnost zvýšila ve všech třech sledovaných subregionech. Klíčovými prvky úspěchy byly stejně jako v případě HP nové produkty a dále také široká distribuční základna a agresivně nastavená obchodní strategie.

Úspěšné čtvrtletí zaznamenala rovněž společnost Dell. Společnost plně využila svého silného postavení v komerčním sektoru a těžila také ze stále silnějšího postavení v oblasti nepřímého prodeje.

Společnost Acer skončila čtvrtá a na jejich výsledcích se silně podepsal zejména vývoj prodejů přenosných počítačů v regionu. Zároveň pro výrobce šlo o období určitého přechodu, kdy uvedl několik nových produktových řad a uvedení dalších se čeká. Výrobce se nyní soustředí nejenom na tablety, ale také na posilnění pozic v komerčním sektoru.

Společnost Asus, která skončila na páté příčce, těžila z úspěšného tažení na poli přenosných i stolních počítačů. Výrobce v regionu posílil svůj tržní podíl, protože mohl stavět na produktových inovacích a také na lepší dostupnosti svých produktů, která byla v posledním čtvrtletí 2013 dosti problematická.

Na dalších příčkách se umístily společnosti Toshiba, Apple, Fujitsu, Sony a Samsung.