IDC: Prodej PC v regionu EMEA se během 1. čtvrtletí 2014 stabilizoval
Podle společnosti IDC se v prvním čtvrtletí roku 2014 v regionu Evropy, Středního východu a Afriky prodalo 21,8 milionu osobních počítačů, což představuje oproti stejnému období roku 2013 pokles o 1,1 %. Ačkoli prodej PC v regionu klesal již sedmé čtvrtletí v řadě, byl zaznamenaný pokles podstatně mírnější než doposud. Situace v jednotlivých subregionech však byla značně rozdílná.
Nejlépe se vedlo západoevropskému trhu, který jako celek vykázal meziroční nárůst o 8,6 %. Dařilo se zejména firemnímu sektoru (nárůst o 15,6 %), spotřebitelský trh vzrostl „pouze“ o 2,1 %. Prodej ve střední a východní Evropě ve stejném období zejména kvůli velkým skladovým zásobám a kolísání měnových kurzů klesl o 16,7 %. V regionu MEA pak byl zaznamenán pokles o 8,4 %.
Prodej stolních PC vzrostl o 1,4 %, prodej přenosných počítačů o 2,6 % klesl.
| Prodej PC v 1. čtvrtletí 2014 v regionu EMEA (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q14 | Tržní podíl 1Q14 | Prodej 1Q13 | Tržní podíl 1Q13 | Meziroční změna |
| HP | 4,702 | 21,6 % | 4,039 | 18,4 % | 16,4 % |
| Lenovo | 3,458 | 15,9 % | 2,594 | 11,8 % | 33,3 % |
| Dell | 2,453 | 11,3 % | 2,237 | 10,2 % | 9,6 % |
| Acer | 2,105 | 9,7 % | 2,417 | 11 % | -12,9 % |
| Asus | 1,87 | 8,6 % | 1,745 | 7,9 % | 7,2 % |
| Ostatní | 7,184 | 33 % | 8,977 | 40,8 % | -20 % |
| Celkem | 21,771 | 100 % | 22,009 | 100 % | -1,1 % |
„Ukončení podpory Windows XP bylo hlavním tahounem obnovy firemní poptávky, které bylo znát zejména u stolních počítačů. Díky zlepšení ekonomické situace v EU začaly zdejší firmy po mnoha čtvrtletích odkládání znovu investovat do IT. V některých částech regionu naopak prodej PC zpomalovala ekonomická a politická nejistota nebo negativní vývoj měnových kurzů,“ uvedla Chrystelle Labesque, vedoucí výzkumu ve společnosti IDC. „První čtvrtletí roku 2013 bylo poznamenáno poklesem poptávky, který byl při meziročním srovnání skutečně výrazný. V prvním čtvrtletí letošního roku se sice i díky novým funkcím stolních i přenosných počítačů zájem zvýšil zájem zákazníků, zejména poptávka ze strany běžných uživatelů však byla nadále nízká.“
Růst prodeje počítačů v západní Evropě má hned několik příčin – jmenovat můžeme ukončení podpory Windows XP, zastarávání používaných počítačů nebo větší ekonomickou jistotu. Po roce tak prodeje počítačů do firem překonaly prodeje počítačů do domácností a opět se tak ukázalo, že tradiční osobní počítač je v podnikové sféře stále klíčovým pracovním nástrojem. Špatně se však nevedlo ani prodeji počítačů do domácností, který po téměř dvou letech znovu rostl – byť jen pomalu.
„Většina dodavatelů osobních počítačů se podstatně více zaměřila na řízení skladových zásob, aby se vyhnula případným problémům s naskladněným zbožím při prudkém poklesu poptávky, jaký přišel v loňském roce. Výsledek v podobě menších skladových zásob umožňuje rychlejší uvádění nových modelů a větší prodej v průběhu čtvrtletí, protože poptávka je stabilnější a vede k plynulejšímu objednávání počítačů od prodejců a distributorů,“ uvedl Maciek Gornicki, analytik společnosti IDC. „Ačkoli evropští zákazníci stále utrácejí i za chytré telefony a tablety, zájem o stolní i přenosné počítače se znovu začíná zvyšovat.“
„Prodej přenosných počítačů zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2014 v regionu střední a východní Evropy pokles o 20 %, zcela nejvíce na Ukrajině, v Rusku a Kazachstánu,“ řekla Nikolina Jirusic, produktová manažerka ve společnosti IDC. „Pokles v segmentu stolních počítačů pak činil 11 % s tím, že prodeje do firem si vedly o něco lépe než prodeje do domácností. Meziroční nárůst prodejů byl zaznamenán v Polsku, České republice, Rumunsku a Maďarsku.“
„Prodej přenosných počítačů zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2014 v regionu střední a východní Evropy pokles o 20 %, zcela nejvíce na Ukrajině, v Rusku a Kazachstánu,“ řekla Nikolina Jirusic, produktová manažerka ve společnosti IDC. „Pokles v segmentu stolních počítačů pak činil 11 % s tím, že prodeje do firem si vedly o něco lépe než prodeje do domácností. Meziroční nárůst prodejů byl zaznamenán v Polsku, České republice, Rumunsku a Maďarsku.“
Jak se dařilo výrobcům
Společnost HP zaznamenala nárůst prodeje ve firemním i spotřebitelském sektoru. Za výrazný meziroční nárůst mohou nejenom nově uvedené produkty, ale také sázka na novou prodejní strategii.
V expanzi pokračuje společnost Lenovo, která zaznamenala 33% meziroční nárůst. Tržní podíl společnost zvýšila ve všech třech sledovaných subregionech. Klíčovými prvky úspěchy byly stejně jako v případě HP nové produkty a dále také široká distribuční základna a agresivně nastavená obchodní strategie.
Úspěšné čtvrtletí zaznamenala rovněž společnost Dell. Společnost plně využila svého silného postavení v komerčním sektoru a těžila také ze stále silnějšího postavení v oblasti nepřímého prodeje.
Společnost Acer skončila čtvrtá a na jejich výsledcích se silně podepsal zejména vývoj prodejů přenosných počítačů v regionu. Zároveň pro výrobce šlo o období určitého přechodu, kdy uvedl několik nových produktových řad a uvedení dalších se čeká. Výrobce se nyní soustředí nejenom na tablety, ale také na posilnění pozic v komerčním sektoru.
Společnost Asus, která skončila na páté příčce, těžila z úspěšného tažení na poli přenosných i stolních počítačů. Výrobce v regionu posílil svůj tržní podíl, protože mohl stavět na produktových inovacích a také na lepší dostupnosti svých produktů, která byla v posledním čtvrtletí 2013 dosti problematická.
Na dalších příčkách se umístily společnosti Toshiba, Apple, Fujitsu, Sony a Samsung.