GfK: Inovativní řešení zvyšují prodej spotřební elektroniky v západní Evropě
Trh se spotřební elektronikou zažívá dramatické změny. Chování spotřebitelů při sledování a poslechu obsahu se mění v důsledku používání chytrých telefonů a tabletů. Na trhu se spotřební elektronikou se objevila řada inovativních řešení, jako jsou technologie Ultra HD, zvukové projektory (soundbary) nebo systémy pro ozvučení více místností.
V zemích západní Evropy, konkrétně ve Francii, Itálii, Německu, Nizozemsku, Španělsku a Velké Británii, se tržby za první pololetí roku 2014 v porovnání se stejným obdobím roku 2013 udržely na stabilní úrovni, přičemž byl zaznamenán nepatrný růst o 0,4 %.
Trh s televizory: největší podíl na tržbách patří chytrým TV
Oproti roku 2013, který nebyl pro televizory příliš příznivý, se letos situace obrátila k lepšímu. Nové technologie, například Ultra HD, zakřivená UHD obrazovka nebo OLED obrazovka, spolu s dalším zdokonalováním chytrých televizorů dodaly trhu nový impuls. Příslib růstu do budoucna představuje i trend obliby větších obrazovek. V první polovině roku 2014 popohnal trh kupředu také světový šampionát v Brazílii, který ovládl letošní léto.
V západní Evropě se pozitivně vyvíjel trh s LCD televizory, když si v první polovině roku 2014 v porovnání se stejným obdobím předchozího roku polepšil o 6,7 %. Oproti loňskému roku byl v květnu i červnu zaznamenán dvouciferný růst (18,4 a 27,4 %), na čemž má největší podíl právě Mistrovství světa ve fotbale.
V první polovině roku 2014 připadalo 67 % obratu trhu s televizory na segment chytrých TV. U nových televizorů hrají klíčovou roli možnosti připojení. Umožňují propojení hlavní jednotky se zařízeními s menšími obrazovkami, jako jsou chytré telefony, tablety a notebooky, z nichž se uživatelé připojují k internetu z domova i mimo něj. U velkých domácích obrazovek roste význam používání aplikací, jako je sledování videa na vyžádání nebo multimediální knihovna.
Všichni mluví o nové technologii Ultra HD a na šesti hlavních západoevropských trzích, tedy ve Francii, Itálii, Německu, Nizozemsku, Španělsku a Velké Británii, se prodej UHD TV vyvíjí velmi slibně se 122 000 prodanými produkty za první polovinu roku 2014. K výraznému růstu přispěla lepší dostupnost a atraktivnější ceny. Zatímco v září roku 2013 se průměrná cena UHD TV pohybovala těsně pod 5 000 eury (přibližně 140 000 Kč), v červnu letošního roku přišel spotřebitele stejný televizor na 2 300 eur (65 000 Kč).
Televizory s většími obrazovkami mají i nadále zásadní vliv na růst trhu. V první polovině roku 2014 se modely s obrazovkami o velikosti přes 42 palců podílely na prodeji 44 %. Pokračuje také trend poptávky po 60palcových a větších modelech – počet prodaných produktů vzrostl o 66 %.
U spotřebitelů jdou na odbyt větší obrazovky a modely s vysokým rozlišením. V souvislosti s tím se v západní Evropě zvýšil i prodej Blu-ray přehrávačů s integrovaným pevným diskem, konkrétně o 9 %. Naopak poptávka po DVD přehrávačích se standardním rozlišením poklesla oproti loňskému roku o 15 %.
Trh s audiotechnikou: zájem o soundbary
Díky inovativním řešením se rozšiřuje využití audiotechniky a zároveň se mění zvyklosti spotřebitelů při poslechu. Zvuk se tak v roce 2014 opět vrací do centra pozornosti.
Například na trhu s domácími kiny si můžeme všimnout rostoucího počtu spotřebitelů, kteří hledají vhodné domácí ozvučení. Spotřebitelé, kteří si chtějí doma dopřát kvalitní zvukový zážitek, mají na výběr ze široké nabídky produktů. Nejatraktivnějším řešením je v současné době soundbar, který dokáže vylepšit nepříliš oslnivou kvalitu zvuku plochých televizorů, u nichž jde spíše o design.
O soundbary je v roce 2014 velký zájem. Dokládá to více než zdvojnásobení poptávky oproti loňskému roku, k němuž došlo v období leden až červen 2014 na šesti velkých západoevropských trzích. V polovině roku 2014 se tak zvedly tržby o 63 %. Spotřebitelé si segmentu mohou vybírat mezi jednoduchými zvukovými projektory s integrovaným basovým reproduktorem, složitějšími systémy se samostatným subwooferem a audio základnami. Ty zaujmou zejména snadným použitím, kdy jednoduše poslouží jako podstavec televizoru. V první polovině roku 2014 patřil audio základnám 18%podíl na tržbách. Větší popularitě se těší i systémy soundbar, u nichž došlo ke zvýšení počtu prodaných produktů o 106 %.
Trh se soundbary ovlivnila i rostoucí obliba streamování zvuku, protože spotřebitelé tato zařízení kromě poslechu televizních programů využívají i k dalším účelům. V tomto směru může sehrát významnou roli technologie Bluetooth, která umožňuje připojení k chytrým telefonům a tabletům. Zájem se projevuje zvýšenou poptávkou: 70 % soundbarů prodaných v první polovině roku 2014 již bylo vybaveno funkcí streamování prostřednictvím technologie Bluetooth.
Streamování zvuku představuje jednu z dynamických složek i na trhu se stereofonními systémy. Tržby za domácí audiosystémy umožňující připojení k internetu dosáhly v první polovině tohoto roku 30 milionů eur (přes 800 milionů Kč), což je dvojnásobná hodnota oproti stejnému období loňského roku. V segmentu domácích zvukových systémů s možností připojení vzrostla také obliba technologie Bluetooth. Podíl systémů umožňujících přenos pomocí technologie Bluetooth je již 81 %. Pokud jsou k těmto systémům připojena mobilní zařízení s přístupem k internetu, lze v nich poslouchat internetové rádio, využívat internetové streamovací služby a také přehrávat skladby uložené v zařízení, takže spotřebitel si může vybírat z pestřejší hudební nabídky.
Na vzestupu je rovněž koncept ozvučení více místností. Myšlenka vybavení několika místností v domě nebo bytě propojeným systémem reproduktorů s centrálním ovládáním se setkala kladnou odezvou spotřebitelů a stimulovala poptávku. V prvním pololetí roku 2014 se díky tomu zvýšil počet prodaných systémů k ozvučení více místností o 120 %.