Analýzy

Gartner: Trh se CRM systémy v roce 2012 vzrostl o 12,5 %

Tržby na celosvětovém trhu s CRM systémy vzrostly během loňského roku o 12,5 % a celkem činily 18 miliard dolarů. Hlavním tahounem trhu byly dodávky typu SaaS (software as a service), které se na prodejích podílely ze 40 %.

František Doupal
Zdroj: Gartner
  • 30. 4. 2013
  • 2 min
Gartner: Trh se CRM systémy v roce 2012 vzrostl o 12,5 %

„Konkurence mezi dodavateli CRM systémů se v loňském roce přiostřila, protože klíčoví hráči se snažili ukousnout si větší tržní podíl a zároveň více proniknout do oblasti středních i větších podniků,“ řekla analytička Gartnetu Joanne Correia. „Růst trhu se CRM systémy byl oproti celkovému trhu s firemními systémy trojnásobný,“ dodala Correia.

Důležitý byl nárůst popularity SaaS řešení, za kterým stojí zejména snaha organizací všech velikostí nalézt snadno dostupnou náhradu za své stávající podnikové systémy.

Pěti největším výrobcům na trhu patří společně téměř polovina celkových příjmů. Největším světovým dodavatelem CRM produktů se stala společnost Salesforce.com, která s více než 2,5 miliardami USD předstihla firmu SAP.

Největšími odbytišti CRM systémů i nadále zůstává severoamerický a západoevropský trh, ze kterých pochází až 80 % všech příjmů. Růst ale vykazovaly i všechny ostatní regiony. Tržby v západní Evropě meziročně stouply o méně než jedno procento, což je však zapříčiněno zejména silným kurzem dolaru, takže srovnání není zcela přesné. Výdaje na IT byly v Evropě navíc výrazně ovlivněny také nepříznivou ekonomickou situací. Oblastmi s výrazným růstem tržeb byly v roce 2012 zejména východní Evropa, Eurasie, Střední východ a Afrika.

Celosvětový obrat prodeje CRM za rok 2012 v milionech dolarů
VýrobceObrat 2012Tržní podíl 2012Obrat 2011Změna 2011 - 2012
Salesforce.com2 52514%2 00426%
SAP2 32712,9%2 3250,1%
Oracle2 01511,1%1 8707,8%
Microsoft1 1356,3%90026%
IBM6493,6%46539,4%
Ostatní9 43752,1%8 51310,7%
Celkem18 090100%16 07912,5%

Během roku 2012 se mnoho výrobců snažilo o rozšíření své nabídky o nové vlastnosti a funkce, k čemuž jim v mnoha případech napomáhaly akvizice ostatních společností. Tento trend, který byl nejvíce patrný v roce 2009, tak po několika letech opět nabral na síle. Během roku 2012 proběhlo více než 50 akvizic, které přiostřily již tak vysokou konkurenci na čelních pozicích trhu. Snaha výrobců byla výrazně vidět také v investicích do marketingu - ty byly v tomto sektoru ve srovnání s prognózami pro softwarový trh na rok 2012 více než čtyřikrát vyšší.

„Společnosti, jejichž hotovost byla v řadě případů na svém historickém maximu, byly ochotny zaplatit velmi výrazné částky, aby v rychle se vyvíjejícím a vysoce konkurenčním prostředí získaly specifické technologie i experty s odbornými znalostmi,“ doplnila Correia.