Analýzy

Gartner: Prodej PC v západní Evropě ve 3. čtvrtletí 2013 klesl o 12,8 %

V západní Evropě se během třetího čtvrtletí roku 2013 prodalo celkem 11,9 milionu přenosných a stolních počítačů a x86 tabletů, což představuje meziroční pokles o 12,8 %.

František Doupal
Zdroj: Gartner
Gartner: Prodej PC v západní Evropě ve 3. čtvrtletí 2013 klesl o 12,8 %

„Trh s počítači v západní Evropě pokračoval v poklesu, který byl dokonce výraznější, než se předpokládalo,“ řekla Meike Escherich, vedoucí analytička společnosti Gartner. „Odklon od počítačů k tabletům snížil celkové prodeje PC. Očekávání příchodu zařízení s procesory Intel Haswell a Intel Bay Trail a Windows 8.1 navíc znamenal, že výrobci byli při naskladňování opatrní a zaměřovali se spíše na vyskladnění zásob v distribučním kanálu.“

Ve třetím čtvrtletí 2013 klesaly všechny segmenty PC trhu. Přenosné počítače a stolní počítače klesly o 14,5 %, respektive 9,8 %. Prodeje počítačů do firem klesly o 8,3 %, prodeje počítačů do domácností pak klesly až o 17,1 %.

Jedničkou mezi výrobci zůstává v západní Evropě společnost HP, která dosáhla stejných prodejů, jako ve stejném období loňského roku, tudíž si ani nepohoršila, ani nepolepšila. Na druhém místě se mezi výrobci umístila společnost Lenovo, která zejména díky prodejům ve spotřebitelském segmentu a segmentu malých a středně velkých firem zaznamenala výrazný meziroční nárůst. Jediným dalším výrobcem, který ve třetím čtvrtletí letošního roku zaznamenal meziroční nárůst prodejů, byl čtvrtý Dell. Tomu se dařilo zejména v prodejích počítačů firemní klientele. Mezi společnostmi Lenovo a Dell skončil na třetí příčce Acer, který však utrpěl výrazný meziroční propad prodejů. Mezi prvních pět nejprodávanějších výrobců se vyhoupla společnost Apple, která zde nahradila Asus.

Prodeje počítačů v západní Evropě ve 3Q13 (v milionech kusů)
VýrobceProdeje 3Q13Trž. p. 3Q13Prodeje 3Q12Trž. p. 3Q12Meziroční změna
HP2,61822,1 %2,62219,3 %-0,2 %
Lenovo1,47112,4 %1,2659,3 %16,3 %
Acer1,38211,7 %1,9214,1 %-28 %
Dell1,21810,3 %1,2048,9 %1,1 %
Apple0,9968,4 %1,0287,6 %-3,1 %
Ostatní4,17435,1 %5,55640,8 %-24,8 %
Celkem11,859100 %13,595100 %-12,8 %

„Většina výrobců začala přesunovat svou pozornost od běžných počítačů k tabletům a přístrojům s hybridní konstrukcí,“ řekla Escherich. „Hlavním cílem výrobců je tak udržení aktuálních tržních pozic a rychlý přesun na trhy s alternativními mobilními zařízeními. Bez pevné pozice na trhu s firemními počítači, však bude složité se na trhu s počítači jako takovými udržovat a zároveň investovat jinam.“

Ve Velké Británii se během druhého čtvrtletí prodalo 2,3 milionu počítačů (21,2% pokles). Spotřebitelský trh zde meziročně klesl o 13,6 %, profesionální trh pak dokonce o 28,1 %. Přenosné počítače se podílely na celkových prodejích z 62 %.

Ve Francii se ve stejném období prodalo rovněž 2,3 milionu počítačů, což představovalo 10,4% pokles. Prodeje počítačů do domácností klesly o 9,7%. Firemní prodeje se zmenšily o 11,4 %. Mobilní počítače se na celkových prodejích podíly z 66 %.

V Německu, kde se rovněž prodalo 2,3 milionu počítačů, byl zaznamenán propad o 14,4 %. Poptávka po počítačích do domácností klesla o 21 %, firemní poptávka klesla o 8 %.