Analýzy

Digitální fotoaparáty na českém trhu dle GfK v roce 2011

Meziroční srovnání objemových prodejů digitálních fotoaparátů skončilo s přírůstkem ve výši necelých deseti procent. Hlavní segmenty trhu, tj. digitální zrcadlovky a kompakty, včetně přístrojů s výměnnými objektivy, v objemu meziročně vzrostly. Tržby však ve stejném období zůstaly v kladných číslech pouze u kompaktů s výměnnými objektivy.


  • 21. 6. 2012
  • 3 min
Digitální fotoaparáty na českém trhu dle GfK v roce 2011

Pokles průměrné ceny se dotýkal nejen digitálních fotoaparátů, ale velké většiny komodit technického zboží. Na jedné straně rostla technická úroveň nabízeného sortimentu, na druhé straně se zvyšovala cenová citlivost trhu. Obvykle se v rostoucí míře prodávaly přístroje v nejnižších cenových kategoriích.

To z pohledu srovnání počtu prodaných výrobků vyznívalo pro vývoj trhu příznivě, již méně však z pohledu vývoje tržeb. U digitálních fotoaparátů dosáhly meziroční ztráty obratu tří procent, pokles průměrné ceny přitom v různé míře zasáhl všechny tři výrobkové segmenty.

Vývoj trhu v uplynulém roce

Meziroční měsíční srovnání vývoje objemových prodejů digitálních fotoaparátů se v průběhu loňského roku častěji pohybovalo v plusových hodnotách, výjimkou ale nebyly ani ty záporné.

Obdobné srovnání tržeb sice začínalo s přírůstky na začátku roku, nicméně po následující měsíce zůstalo v červených číslech, kromě prosince minulého roku. V něm dosáhl obrat prodeje meziročně téměř desetinového nárůstu a z pohledu předchozího vývoje představoval především zásadní změnu trendu. Na jeho zvýraznění měl podíl i relativně nižší prodej v prosinci 2010, a tak srovnání s posledním měsícem roku 2011 znamenalo přírůstky pro všechny tři hlavní segmenty skupiny.

Struktura trhu s mírnými změnami

Základní struktura trhu digitálních fotoaparátů se za poslední rok změnila jen mírně. S 90procentním objemovým podílem opět převážily prodeje kompaktů s pevným objektivem nad zrcadlovkami, které pro změnu v hodnotě prodeje obsáhly zhruba třetinu celkového obratu. Prodejům kompaktů s výměnnými objektivy se v meziročním srovnání poměrně dařilo, i když stále šlo o relativně malé prodeje – v objemu představujícím procento trhu, v obratu již tři procenta. Kupující za ně vloni zaplatili v průměru 12 500 korun, což představovalo částku zhruba o 5 000 korun nižší než před rokem.

Také průměrná cena kompaktních fotoaparátů s pevným objektivem meziročně klesla, a to na 3 300 korun v roce 2011, a přenesla tak kladný osmiprocentní přírůstek množstevních prodejů stejnou měrou do záporných čísel. Digitální zrcadlovky, do kterých investovali kupující v minulém roce v průměru 18 200 korun, zůstaly v hodnotovém srovnání „na nule“.

Technické parametry

Třetinu loňských prodejů kompaktů s pevným objektivem tvořily přístroje s pětinásobným zoomem, které se meziročně zvýšily nejen v počtu prodaných kusů, ale i v hodnotě. Přístrojů se čtyřnásobným zoomem se prodalo v loňském roce 20 procent, jejich prodeje však meziročně vzrostly pouze v objemu. Tržby narostly nejvýrazněji u přístrojů s dvacetinásobným zoomem a vyšším, případně se zoomem patnácti- až devatenáctinásobným. Tyto dva zmiňované segmenty se na celkovém loňském obratu kompaktů s pevným objektivem podílely více než 20 procenty.

Nejběžnější ohnisková vzdálenost objektivu se za uplynulý rok ustálila na prodejích kategorie do 28 mm (včetně), která představovala 80 procent celkového objemu trhu kompaktů s pevným objektivem. Podíl těchto výrobků přitom meziročně vzrostl o 27 procentních bodů.

Také do nabídky digitálních fotoaparátů pronikl trend „multifunkčnosti“, a tak meziročně vzrostl podíl výrobků vybavených např. GPS nebo možností focení trojrozměrných fotek.

GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and Technology Director (zdenek.barta@gfk.com).

Zdroj: Obchodní panel GfK, Retail and Technology, Luboš Drhovský, Senior Research Consultant

Obrazová galerie