Zkreslení dat má dopad na 65 % firem

17. 4. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress Flowmon)
Je známo, že předsudky jsou často dané kulturními a osobními zkušenostmi. Je proto pochopitelné, že při sběru dat a jejich použití k trénování modelů strojového učení se dědí i předsudky těch, kteří informace vytvářejí. To bývá důvodem, proč často vedou k neočekávaným a potenciálně škodlivým výsledkům. Právě na tuto problematiku se zaměřila ve svém průzkumu firma Progress.

Navzdory možným právním a finančním problémům spojeným se zkreslením dat však neexistují jasné zásady týkající se školení, procesů a technologií, které jsou potřebné k úspěšnému řešení této problematiky.

Průzkum ukázal, že 78 % pracovníků s rozhodovacími pravomocemi v oblasti obchodu a IT se domnívá, že s rostoucím využíváním AI/ML bude problém zkreslení dat narůstat. Ale jen 13 % z nich se tímto problémem v současné době zabývá a má zavedený proces jeho vyhodnocování. Největší překážky spatřují v nedostatečném povědomí o možných chybách, v pochopení toho, jak identifikovat zkreslení, a také v nedostatku dostupných odborných zdrojů, například v přístupu k datovým specialistům.

Z průzkumu také vyplývá, že:

  • 66 % firem očekává, že se v následujících letech bude při rozhodování více spoléhat na AI/ML.
  • 65 % respondentů se domnívá, že se jejich firma v současnosti potýká s problematikou zkreslení dat.
  • 77 % uvádí, že by měli pro řešení problematiky zkreslení dat dělat více.
  • 51 % považuje za jednu z překážek při odstraňování této problematiky nedostatečné povědomí a její bagatelizaci.

„Opakované problémy se zkreslením dat mohou mít negativní dopad na činnost firmy i procesy rozhodování. Ať už mluvíme o ztrátě důvěry zákazníků, finanční dopady až po potenciální právní a etické hledisko,“ vysvětlil Jiří Mazal, Sales Director CZ/SK ve společnosti Progress. „S vědomím toho, jaký potenciál i rizika představuje oblast AI/ML, se neustále snažíme o to, aby zákazníci v Česku měli vždy v maximální možné míře k dispozici relevantní informace, které jim umožní přijímat ta nejlepší rozhodnutí a posouvat tak své podnikání kupředu.“

Průzkum „Data Bias: The Hidden Risk of AI“ vypracovala pro společnost Progress britská výzkumná firma Insight Avenue, která se specializuje na B2B technologie. Výsledky jsou založeny na rozhovorech s profesionály z oblasti obchodu a IT z regionu Severní a Jižní Ameriky, Evropy a Asie z firem s více než 500 zaměstnanci. Mají tedy vhodné povědomí o problematice zkreslení dat, jak ovlivňuje jejich byznys a co všechno tyto firmy zkoušejí, aby problém eliminovaly.

Kompletní průzkum je k dispozici zde.

Štítky: 

Podobné články

HPE Aruba Networking: přístupové body Wi-Fi 7 řady 730

4. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Nové bezdrátové přístupové body řady 730 s Wi-Fi 7 představují komplexní IT řešení na okraj sítě, připravené pro implementaci technologií umělé inteligence. Nabízí bezpečné a výkonné připojení pro záznam a přenos dat pro trénink umělé inteligence a automatické vyvozování. Čtěte více

O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Největším problémem umělé inteligence je špatná práce s daty, soudí podle průzkumu společnosti Salesforce analytici firem napříč světovými trhy. Téměř šest z deseti oslovených uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co zrovna potřebují, přičemž více než polovina respondentů tvrdí, že nedůvěřuje datům používaným k trénování dnešních systémů AI. Čtěte více

GFI Software integruje do prvních čtyř produktů umělou inteligenci

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Společnost GFI Software ohlásila integraci CoPilotu, komponenty postavené na generativní umělé inteligenci (GenAI), do svých čtyř klíčových produktů. CoPilot posiluje výkonnost těchto řešení směrem k vyšší intuitivnosti, efektivitě a flexibilitě s cílem pomoci koncovým zákazníkům lépe čelit bezpečnostním hrozbám a optimalizovat síťový provoz s využitím potenciálu AI. Čtěte více

Audiopro přináší do ČR značku Cabolo, specialistu na AI přepis hlasu na text v reálném čase

23. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Audiopro)
Česká společnost Audiopro do České republiky přináší italskou značku Cabolo, která poskytuje řešení z oblasti automatického přepisu hlasu v reálném čase za využití umělé inteligence. Čtěte více