Obrat českých e-shopů letos dosáhne 67 miliard

14. 10. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Útraty Čechů na internetu v letošním roce opět stoupají. Odhadovaný obrat internetových obchodů vzroste meziročně o více než 16 % a dosáhne hranice 67 miliard. I nadále je nejoblíbenějším sortimentem na internetu elektronika, významně však mezi zákazníky posílil zájem o kategorie kosmetika nebo oblečení a móda.

Nedílnou součástí e-commerce trhu se stal také segment mobilních nákupů - přístupy z mobilních zařízení tvoří už více než pětinu celkové návštěvnosti.

Internetový prodej stále roste

Internet opět o něco více ukrojil svůj podíl na celkovém obratu maloobchodu. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí už téměř sedmi procenty. „Odhadovaný obrat internetových obchodů v letošním roce vzroste zhruba o 16 procent. Očekáváme, že překročí hranici 67 miliard,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Dlouhodobě nejoblíbenějším sortimentem na internetu je elektronika, jejíž podíl tvoří téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku neroste. Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (29 %), Oblečení a móda (15 %), novinkou je také stále častější nákup potravin online.

Údaje Heureky také potvrdily zpomalování tempa růstu počtu e-shopů. „Aktuální počet e-shopů na českém trhu je 37 200. Trendem se stává především posilování pozic silných hráčů a malých specializovaných e-shopů,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Mobilní nákupy jsou současnost, ale především budoucnost

Více než dvojnásobný nárůst zaznamenala meziročně mobilní návštěvnost. „Aktuálně už přístupy z mobilních zařízení tvoří více než pětinu celkové návštěvnosti,“ řekl Tomáš Braverman. Častou bariérou pro kompletní dokončení nákupu na mobilním zařízení je nepřehledné zobrazování stránek, špatné zobrazování nabídky a také obecná nedůvěra v mobilní platby. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Kvalitnější e-shopy, spokojenější zákazníci

Kvalita e-shopů roste. Dokazuje to rostoucí spokojenost českých zákazníků s e-shopy. „Ačkoliv nejde o dramatické zvýšení, vzrostlo průměrné hodnocení služeb e-shopů v programu Ověřeno zákazníky na 96,6 %. Znamená to, že nákup v daném e-shopu by doporučilo přes 96 % zákazníků, kteří v něm nakoupili,“ vysvětlil Tomáš Braverman. V průměru jsou zákazníci nejvíce spokojeni s úrovní komunikace e-shopů, naopak největší rezervy mají obchody v přehlednosti a uspořádání.

Před nákupem se Češi naučili pročíst si recenze a hodnocení ostatních uživatelů, a na jejich základě si vybrat důvěryhodný e-shop. Stále častěji však po nákupu aktivně recenze sami píší. „Na Heurece už je ohodnocen téměř každý třetí nákup, a jen za první pololetí udělili zákazníci přes dva miliony hodnocení a recenzí,“ doplnil Tomáš Braverman. Kromě recenzí obchodů mohou zákazníci na Heurece přidávat také recenze k více než 10 miliónům produktů, které jsou aktuálně v katalogu Heureky k nalezení, což je nejvíce na českém internetu.

Sbohem, dobírko!

Stejně jako vloni, také letos byla mezi zákazníky nejrozšířenější platba dobírkou, kterou využívalo téměř 40 % zákazníků. Její obliba však dlouhodobě klesá, jen od loňska klesla o 14 %. Zájem naopak roste o platby v místě osobního odběru, které využívá už téměř třetina zákazníků. „Za tímto trendem stojí mimo jiné i masivní nárůst počtu kamenných výdejen e-shopů a dalších odběrných míst. Navíc zboží, které nakoupili online, mají zákazníci pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Tento způsob nákupu je velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je Čechům blízké,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Varianta osobního odběru je také často volena především z důvodu ceny, bývá to nejlevnější typ dopravy. „Doprava zdarma je pro zákazníky zajímavou nabídkou, a proto se i letos Heureka rozhodla pořádat Den dopravy zdarma. Vloni při něm zákazníci utratili za jediný den více než 180 miliónů korun,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Štítky: 

Podobné články

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více