GfK: Spotřebitelské klima v Evropě se zlepšuje

23. 4. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Během prvního čtvrtletí 2015 se spotřebitelská nálada ve vztahu k ekonomickému rozvoji v evropských zemích vyvíjela pozitivně. V západní a jižní Evropě byli spotřebitelé obzvláště optimističtí, neboť začali věřit, že celkové ekonomické oživení bude mít pozitivní dopad i na ně. V zemích východní Evropy byli spotřebitelé opatrnější.

Evropa se postupně zotavuje z finanční a ekonomické krize a během posledního čtvrtletí loňského roku ekonomika viditelně vzrostla prakticky ve všech evropských zemích. Téměř všechny země zaznamenaly za rok 2014 posílení ekonomického růstu. A výhledy na tento rok jsou taktéž dobré, neboť pro řadu zemí ekonomičtí experti své předpovědi na rok 2015 upravují.

V Německu nyní platí předpověď růstu o 1,8 procenta, ve Španělsku o 2,8 procenta, výhled pro eurozónu je 1,3 procenta a pro Evropskou unii jako celek 1,7 procenta. Zlepšila se rovněž situace na trhu práce. Ve většině evropských zemí nezaměstnanost pomalu, ale stabilně klesá. Ve Španělsku, Portugalsku, Francii, Itálii a Řecku je situace pořád velmi obtížná. Překvapivě dobré ekonomické výsledky lze vysvětlit několika důvody. Reformy, které byly a jsou i nadále zaváděny v krizových zemích, ale i jinde, začínají přinášet ovoce. Navíc je cena ropy nejnižší za velmi dlouhou dobu a díky tomu řada společností vyrábí a dopravuje své zboží levněji. Spotřebitelé potřebují méně peněz na plyn a topení. A kromě toho země eurozóny mohou díky levnějšímu euru výhodněji exportovat; jejich vývozy jsou levnější, nežli vývozy ze zemí, které jednotnou měnu nemají.

Setrvalý pozitivní vývoj se odráží i na náladě spotřebitelů. Spotřebitelská nálada v západních a jihovýchodních evropských zemích včetně Řecka se v některých případech velmi zlepšila. Řekové doufají, že poté, kdy byla v lednu zvolena nová vláda, dojde ke zlepšení ekonomické situace i k růstu mezd. Oba ukazatele vzrostly během prvního čtvrtletí zhruba o 30 bodů a dosahují nyní jednoznačně kladných čísel. S ohledem na přetrvávající obtíže v oblasti státních financí zatím není jisté, zda tento vzestup bude mít delšího trvání. Španělská ekonomika stále posiluje a ekonomičtí odborníci očekávají, že v letošním roce vzroste o 2,8 procenta. Stejně pozitivní je i hodnocení spotřebitelů.  41 bodů znamená, že v březnu byla ekonomická očekávání nejvyšší od roku 1986, kdy se začaly průzkumy provádět.

Na rozdíl od toho je situace ve východní Evropě významně ovlivněna konfliktem na Ukrajině, jakož i napětím mezi Západem a Ruskem a z něho vyplývajícími sankcemi. 

Celkově pozitivní nálada evropských spotřebitelů se odráží i na výsledcích průzkumu spotřebitelského klimatu prováděném GfK v celé evropské osmadvacítce. Za první tři měsíce roku 2015 ukazatel vzrostl v březnu o vynikající 4,3 bodu na 9,8 bodu. To je nejvyšší hodnota od dubna 2008.

Kompletní zprávu včetně informací o jednotlivých evropských státech si můžete přečíst zde.

Štítky: 

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více