České firmy si na generativní AI zatím zvykají

29. 5. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Blindspot Solutions a Adastra Group)
Zhruba polovina velkých českých firem generativní AI zatím plošně neřeší. Celkem 21 % firem dovoluje využití ChatGPT bez omezení, 20 % ho naopak reguluje interními předpisy (šest procent dokonce přísně). Firmy se nejvíce obávají nepřesnosti vygenerovaných informací a ztráty či zneužití firemních dat.

České firmy si na generativní AI (tedy umělou inteligenci, která dokáže vygenerovat texty, obrázky nebo videa - např. ChatGPT, Midjourney apod.,) zatím zvykají. Vyplynulo to z průzkumu mezi top managery velkých tuzemských firem napříč celým byznys spektrem, který uspořádala společnost Blindspot Solutions, člen Adastra Group.  

„Data z trhu ukazují, že zhruba polovina českých korporací využití generativní AI povoluje. Část z nich dokonce zcela bez omezení,” uvedl CEO Blindspot Solutions Ondřej Vaněk, který se na vývoj a implementaci AI řešení specializuje.

Podle top managerů patří mezi hlavní výhody generativního AI automatizace procesů a výrazná úspora času. „V blízké budoucnosti z něj bude nejvíc čerpat byznys. Umožní například budování excelentní customer experience, vytváření vlastních ChatGPT aplikací, tvorbu interních knowledge asistentů, usnadní online nakupování, anebo správu osobních financí. Potenciál generativní AI je obrovský, ale firmy se musí na generativní AI teprve připravit. Základem je evangelizace leaderů, revize stávající AI strategie a vznik nových byznys scénářů, do kterých by firmy mohly generativní AI implementovat,” vysvětlil Vaněk.

Byznys potenciál je obrovský. České firmy ho plánují v příštím roce víc využít 

Až 99 % firem zvažuje intenzivnější využívání generativního AI v příštích dvanácti měsících. Nejvíce z nich chce jeho pomocí generovat obsah, například psaní článků. Až 57 % korporací využije jeho potenciál na podporu zákazníků a chatboty. Celkem 55 % chce s jeho pomocí vybudovat interní knowledge base.

„V souvislosti s generativní AI mají firmy největší strach z důsledků nepřesnosti vygenerovaných informací, ztráty nebo zneužití firemních dat a také nedostatku transparentnosti a kontroly nad generativní AI,” uvedl CTO Blindspot Solutions Štěpán Kopřiva. Podle něj v tuto chvíli po celém světě živelně rostou ekosystémy i produkty, které využívají zejména ChatGPT. „Brzy přijde doba konsolidací těchto ekosystémů, integrace a také regulace. Určitě lze očekávat, že řada firem přesune část lidské práce zejména u backofficových nebo neklientských úloh do AI, zaměstnanci se tak budou moci věnovat úkolům s přidanou hodnotou, například komunikaci s klienty.” 

České korporace a jejich postoj ke generativní AI:

  • 50 % firem generativní AI plošně zatím neřeší;
  • 21 % generativní AI využívá bez omezení;
  • 20 % firem použití generativní AI reguluje vnitřními předpisy, dalších 6 % dokonce velmi přísně;
  • 3 % firem použití generativní AI zakazuje;
  • až 62 % firem bude v příštím roce využívat generativní AI především pro tvorbu obsahu;
  • 57 % ji využije na podporu zákazníků a chatboty;
  • 55 % chce pomocí generativní AI vytvořit interní knowledge base;
  • 81 % firem se obává nepřesnosti vygenerovaných informací, fake news, chybovosti a zkreslení;
  • až 61 % firem má také strach ze ztráty, úniku nebo zneužití firemních dat.

Podobné články

Nová vlna zařízení podporujících práci s AI

6. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Na trh začínají přicházet nová zařízení, která jsou uzpůsobená práci s umělou inteligencí. Přední výrobci následují trend rozšiřování nástrojů gen-AI a díky novému hardwaru umožňují odbavovat úlohy pro AI částečně lokálně, a tudíž rychleji. Čtěte více

HPE Aruba Networking: přístupové body Wi-Fi 7 řady 730

4. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Nové bezdrátové přístupové body řady 730 s Wi-Fi 7 představují komplexní IT řešení na okraj sítě, připravené pro implementaci technologií umělé inteligence. Nabízí bezpečné a výkonné připojení pro záznam a přenos dat pro trénink umělé inteligence a automatické vyvozování. Čtěte více

O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Největším problémem umělé inteligence je špatná práce s daty, soudí podle průzkumu společnosti Salesforce analytici firem napříč světovými trhy. Téměř šest z deseti oslovených uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co zrovna potřebují, přičemž více než polovina respondentů tvrdí, že nedůvěřuje datům používaným k trénování dnešních systémů AI. Čtěte více

GFI Software integruje do prvních čtyř produktů umělou inteligenci

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Společnost GFI Software ohlásila integraci CoPilotu, komponenty postavené na generativní umělé inteligenci (GenAI), do svých čtyř klíčových produktů. CoPilot posiluje výkonnost těchto řešení směrem k vyšší intuitivnosti, efektivitě a flexibilitě s cílem pomoci koncovým zákazníkům lépe čelit bezpečnostním hrozbám a optimalizovat síťový provoz s využitím potenciálu AI. Čtěte více