AI sice láká, ale české i slovenské firmy potřebují jasnější navigaci

6. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Millennium/Soitron)
České a slovenské firmy stále tápou ve světě umělé inteligence. I když více než polovina firem tvrdí, že na trhu existuje dostatečné množství řešení, nedostatek informací jim brání ve správném využití. Povědomí o ChatGPT má podle průzkumu společnosti Millennium 63 % respondentů, avšak pouze 12 % firem ho aktivně využívá. V případě datových strategiích to vypadá ještě hůře.

Více než polovina českých a slovenských firem se domnívá, že v případě implementace podnikové umělé inteligence na trhu existuje dostatečná nabídka snadno dostupných řešení. Zbývající respondenti však neuměli odpovědět, což může být zejména pro nedostatek informací na základě, kterých by uměli správně posoudit a vyhodnotit, zda stávající řešení na trhu splňují jejich potřeby.

Chat GPT je znám, ale ne tolik jako aktivní nástroj

Většina zaměstnanců společností (63 %) zná řešení Chat GPT (okrajově 48 %, důkladně 15 % a 37 % o něm ještě neslyšelo). Přesto ho ještě k práci 60 % respondentů průzkumu nevyužila a pravidelně ho využívá pouze 12 %. 

„Z těch, kteří řešení využívají nebo jej alespoň vyzkoušeli, většina uvádí, že to bylo zejména při tvorbě a formulaci textů nebo řešení výpočtů a vyhledávání,“ vysvětlil Andrej Jenčo, data intelligence BU lead společnosti Millennium. 

Svět AI se netočí jen kolem řešení ChatGPT, většina (73 %) respondentů průzkumu však uvedla, že žádné jiné řešení nevyužívají. Bezmála pětina (18 %) respondentů nicméně jiné AI řešení používá.

ChatGPT – kromě toho, jak je znám – lze využívat i jako interní aplikaci, která zaměstnancům pomáhá na různých odděleních a úrovních rychleji zpracovávat firemní data a orientovat se například v interních dokumentech společnosti.

Chybí nabídka a panuje obava

V současnosti byla jen velmi málo společnostem představena nějaká nabídka, která by jim ukázala jak a k čemu AI využít a jaké by jim to mohlo přinést benefity. Naopak pouze pětina (19 %) firem zná možnosti a způsob implementace AI. Pro společnosti, které aktuálně o implementaci AI řešení uvažují, je největší bariérou rozhodnout se o správném využití takovéhoto řešení a zároveň u něj řeší finanční návratnost.

Pouze čtvrtina společností považuje AI řešení za snadno přizpůsobitelná a dostupná podnikovým potřebám. Naprostá většina respondentů uvádí, že by AI řešení aktuálně dostupná na trhu vyžadovala další přizpůsobení jejich potřebám, z čehož významná skupina uvádí, že by to v jejich společnosti vyžadovalo i velké úsilí a finanční investice.

Správný výběr nástrojů a jejich používání úzce souvisí s datovou strategií a znalostí dat a jejich strukturou ve firmě. Na to totiž většina z nich nemá dostatečnou kapacitu ve svých interních zdrojích, ať z hlediska znalostí nebo časových možností. Proto není překvapivé, že mnohé z nich dnes nemají stanovou žádnou datovou strategii. Přitom existuje mnoho možností, jak tyto chybějící kapacity doplnit formou externí konzultace. V krátkém časové horizontu externí experti dokáží zmapovat datové prostředí firmy a navrhnout efektivní řešení,” uvedl Andrej Jenčo.

Datová strategie jako kámen úrazu

Druhá část průzkumu se zabývala tím, zda společnosti v Česku a na Slovensku mají stanovenou datovou strategii a jaká je datová znalost jejich zaměstnanců. Tyto ukazatele úzce souvisí s připraveností společností implementovat pokročilé systémy pro interpretaci a zpracování dat. Smutným faktem je, že jak českým, tak slovenským společnostem ve většině případů (69 % respondentů) chybí strategie, která by se zabývala zpracováním data a jejich využití. Má ji vypracovanou pouze 14 % firem a 6 % pouze pro management firmy.

Společnosti aktuálně přechází z éry, kdy jim data chyběly a snažily se najít technologické řešení, jak je sbírat a uchovávat do doby, kdy je bude možno zpracovat a vytěžit z nich pro úspěch společnosti co možná nejvíce.

Časový horizont pro implementaci nemá stanoveno 68 % firem, 12 % již má nějaké řešení v provozu a osm procent aktuálně jeho zavádění řeší a stejné procento ho má v plánu zavést do tří let. Společnosti, které chtějí začít s aplikováním rozhodnutí, která jsou řízena na základě dat, ať už historických nebo predikovaných, potřebují mít ve firmě vytvořenou základnu zaměstnanců, kteří nejen data zpracovávají, ale také dokáží interpretovat,“řeklJenčo. Kromě školení a rozvoje zaměstnanců tato znalost souvisí také s nástroji a aplikacemi, které mají k dispozici pro modelování dat.

Je co zlepšovat

Datová gramotnost zaměstnanců v českých a slovenských společnostech je omezená, jelikož většina z firem uvedla, že nemají vhodné nástroje pro zpracování dat a poskytují jen omezená školení v této oblasti, pokud vůbec.

„Ve většině společností převážně využívají interní software pro tvorbu reportů, dominuje Excel a ekonomický software pro zpracování základních ekonomických ukazatelů pro management společnosti,“ odhalilAndrej Jenčo. Až 43 % respondentů průzkumu nemá centralizovaný a zavedený systém pro udržení firemních znalostí. Firemní „wikipedii“ má bezmála polovina (47 %), ale 18 % z nich ji má dostupnou pouze pro vybranou skupinu uživatelů.

Z výsledků průzkumu vyplývá, že pokud chtějí české a slovenské firmy efektivně využívat umělou inteligenci, měly by se zaměřit na následující oblasti:

  • Povědomí o umělé inteligenci: povědomí o umělé inteligenci v českých a slovenských firmách je stále na relativně nízké úrovni. Firmy by měly zvýšit informovanost svých zaměstnanců o výhodách a možnostech AI. Toho lze dosáhnout například prostřednictvím školení, vzdělávacích aktivit nebo zaváděním firemních programů pro rozvoj datové gramotnosti.
  • Datová strategie: firmy by si měly definovat jasnou datovou strategii, která určuje, jak budou shromažďovat, ukládat a využívat data. Datová strategie je základem pro úspěšnou implementaci AI.
  • Datová gramotnost: firmy by měly investovat do rozvoje datové gramotnosti svých zaměstnanců. To jim umožní efektivně využívat data pro rozhodování a zlepšování podnikání.
  • Nabídka AI řešení: firmy by měly mít lepší přehled o dostupných AI řešeních na trhu. To jim umožní vybrat řešení, které nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Rovněž by měly oslovit dodavatele AI řešení, aby jim pomohli s implementací a využitím těchto řešení.

Údaje vyplývají z průzkumu společnosti Millennium, která je součástí mezinárodní skupiny Soitron Group.

Podobné články

Nová vlna zařízení podporujících práci s AI

6. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Na trh začínají přicházet nová zařízení, která jsou uzpůsobená práci s umělou inteligencí. Přední výrobci následují trend rozšiřování nástrojů gen-AI a díky novému hardwaru umožňují odbavovat úlohy pro AI částečně lokálně, a tudíž rychleji. Čtěte více

HPE Aruba Networking: přístupové body Wi-Fi 7 řady 730

4. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Nové bezdrátové přístupové body řady 730 s Wi-Fi 7 představují komplexní IT řešení na okraj sítě, připravené pro implementaci technologií umělé inteligence. Nabízí bezpečné a výkonné připojení pro záznam a přenos dat pro trénink umělé inteligence a automatické vyvozování. Čtěte více

O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Největším problémem umělé inteligence je špatná práce s daty, soudí podle průzkumu společnosti Salesforce analytici firem napříč světovými trhy. Téměř šest z deseti oslovených uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co zrovna potřebují, přičemž více než polovina respondentů tvrdí, že nedůvěřuje datům používaným k trénování dnešních systémů AI. Čtěte více

GFI Software integruje do prvních čtyř produktů umělou inteligenci

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Společnost GFI Software ohlásila integraci CoPilotu, komponenty postavené na generativní umělé inteligenci (GenAI), do svých čtyř klíčových produktů. CoPilot posiluje výkonnost těchto řešení směrem k vyšší intuitivnosti, efektivitě a flexibilitě s cílem pomoci koncovým zákazníkům lépe čelit bezpečnostním hrozbám a optimalizovat síťový provoz s využitím potenciálu AI. Čtěte více