Z konference Digimedia 2019: 63 % televizních diváků dosud neví, kdy u nich skončí vysílání DVB-T

12. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Digimedia)
Více než polovina domácností v České republice netuší, kdy se jich dotkne vypínání pozemního digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T a přechod na nový vysílací standard DVB-T2. Již 14. ročník odborné konference Digimedia dále upozornil na úskalí přechodu na DVB-T2, rozhlasové digitalizace i aukce kmitočtů v pásmu 700 MHz.

„63 % respondentů neví, kdy v jejich regionu dojde nebo došlo k přechodu na DVB-T2. Obecné povědomí o přechodu na DVB-T2 je ale vysoké. Deklaruje jej 83 % diváků,“ uvedla Hana Friedlaenderová z agentury Nielsen Admosphere. Jako první začne televizní vysílání ve standardu DVB-T vypínat Česká televize, a to již letos v listopadu.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák na úvod konference potvrdil připravenost veřejnoprávní televize na hladký přechod k DVB-T2. Diváci v Praze a ve středních Čechách budou na blížící se termín ukončení vysílání veřejnoprávního multiplexu 1 informováni lištou přímo v obrazu jednotlivých programů ČT. Komerční televize začnou vypínat DVB-T začátkem ledna 2020. „Pro nás bude přechod na DVB-T2 komplikovanější, protože se budeme muset stěhovat z přechodové do finální sítě nové generace, s čímž bude souviset přelaďování televizorů v domácnostech,“ upozornil Štěpán Peichl, vedoucí právní sekce skupiny TV Nova.

MPO urychlí přípravu informační kampaně

Komerční televize jsou podle Peichla i Martina Cepka, Business Development Directora skupiny FTV Prima, připraveny jednat se zástupci ministerstva průmyslu a obchodu na participaci na státní informační kampani k přechodu na DVB-T2. „Dosud nás však nikdo z ministerstva nekontaktoval,“ konstatovali. Náměstek ministra Petr Očko přislíbil iniciování koordinační schůzky na toto téma. „Přechod na DVB-T2 je pro nás otázkou přežití,“ komentoval druhou televizní digitalizaci generální ředitel skupiny Óčko Štěpán Wolde. Upozornil, že v terestrickém vysílání Óčko zachová dva programy – Óčko a Óčko Star – zatímco další dvě stanice Óčko Expres a Óčko Black zůstanou dostupné v placených službách.

Provozovatelé televizních vysílačů jsou na přechod k DVB-T2 připraveni. České Radiokomunikace podle ředitele regulace Marcela Procházky uskutečnily několik informačních kampaní, od seminářů pro servisní firmy o úpravách společných televizních antén přes certifikace přijímačů vhodných pro DVB-T2 po plánovaný speciální program v DVB-T, který bude obsahovat základní informace o druhé televizní digitalizaci. Takřka totožné plány má podle Martina Roztočila i společnost Digital Broadcasting, provozovatel celoplošného multiplexu 4. Náměstek ministra průmyslu a obchodu odpovědný za sekci digitalizace Petr Očko přislíbil direct mailingovou kampaň směřovanou na všechny domácnosti v České republice a regionální kampaně v jednotlivých krajských městech.

Podle Leszka Bujaka, senior business development managera satelitní společnosti SES Astra, by státní informační kampaň k přechodu na DVB-T2 měla být technologicky neutrální a upozorňovat diváky v souvislosti s vypínáním DVB-T i na jiné možnosti příjmu televizního vysílání než jen DVB-T2. „Satelit nabízí díky mnohem větší kapacitě nejvyšší možné rozlišení i největší počet televizních stanic,“ dodal.

Čtvrtého mobilního operátora vyhlíží většina Čechů

Přechod na DVB-T2 úzce souvisí s uvolňováním kmitočtového pásma 700 MHz, které se stát chystá vydražit v tendru s mobilními operátory. „K dispozici bude celkem velká kapacita, dva bloky po 10 MHz a dva bloky po 5 MHz,“ upřesnil Jiří Duchač, ředitel oddělení správy kmitočtového spektra Českého telekomunikačního úřadu. Na přesných podmínkách aukce úřad intenzivně pracuje s ministerstvem průmyslu a obchodu. Zájem o účast v aukci na konferenci DIGIMEDIA 2019 opět potvrdil Nordic Telecom, který se chce stát čtvrtým plnohodnotným mobilním operátorem na českém trhu. „Záleží však na podmínkách tendru,“ upozornil ředitel pro vnější vztahy David Voska. Jednání o vzniku čtvrtého mobilního operátora zaznamenalo podle agentury Nielsen Admosphere 65 % populace. 76 % respondentů z těch, kteří tato jednání zaznamenali, pak míní, že vstup dalšího operátora by měl pozitivní dopad na trh.

Na rizika spojená s mobilními sítěmi nové generace a chytrými zařízeními upozornil Michal Salát, Threat Intelligence Director společnosti Avast. „Největší hrozbou současnosti je adware, nevyžádaná reklama,“ uvedl. „S nástupem chytrých zařízení v domácnostech se zvyšuje pravděpodobnost kyberútoku. Například 85 % routerů v českých domácnostech není zabezpečeno,“ varoval Salát. V souvislosti s konkrétními značkami chytrých zařízení na uživatele neplatí varování spojená s jejich možným zneužíváním ke špionáži. Například chytré mobilní telefony Huawei podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere využívá čtvrtina Čechů. „Telefon této značky by si v současnosti koupilo 70 % z těch , co již telefon Huawei má,“ dodal Tomáš Hynčica, analytik Nielsen Admosphere.

Digitální rozhlas potřebuje legislativní změny

Jestliže v oblasti digitální televize a nástupu mobilních sítí nové generace 5G panuje poměrně jasná představa o dalším postupu, u digitálního rozhlasu nadále přetrvává řada neznámých. Na to na konferenci Digimedia 2019 upozornili zástupci soukromých rádií. „Nikde není řečeno, že by se muselo opouštět analogové FM pásmo ani to, že standard DAB+ je jediným řešením digitálního vysílání,“ prohlásil generální ředitel nejposlouchanějšího českého Rádia Impuls Jiří Hrabák. Podle Martina Hrocha ze společnosti Radio United musí stát vyřešit otázku tzv. transformačních licencí, které umožňují soukromým rádiím vysílat do roku 2025 a počítají s tím, že vysílatelé vstoupí do digitálních sítí.

Český rozhlas podle technického ředitele Karla Zýky plánuje do konce letošního roku rozšířit pokrytí svojí digitální sítě ČRo DAB+ na 80 % obyvatel České republiky. „Naše pilotní vysílání má však kmitočty pouze do roku 2021, takže poměrně brzy bude třeba řešit otázku, co s ním bude dále. Zda v něm budeme pokračovat na stávajících kmitočtech, nebo se přestěhujeme na jiné,“ dodal Zýka. Digitální síť pro Český rozhlas provozují České Radiokomunikace, které podle Marcela Procházky, ředitele regulace, nedávno požádaly Český telekomunikační úřad o přidělení dalších individuálních oprávnění pro digitální sítě určené soukromým stanicím. Žádosti si podali i další dva operátoři sítí DAB+, společnosti Teleko a RTIcz.

„Dnes jsme získali oprávnění pro vysílání v Liberci. Do jednoho až tří měsíců tam spustíme vysílání ve III. pásmu,“ uvedl Tomáš Řapek ze společnosti Teleko. Plzeňský operátor RTIcz zažádal podle ředitele Romana Kropáčka o kmitočty v západních a jižních Čechách. O vlastním digitálním rozhlasovém vysílání uvažuje i společnost Digital Broadcasting, do jejíž skupiny patří i speciální dopravní Rádio Dálnice. „Chceme využívat mix distribučních kanálů, už nyní je Rádio Dálnice dostupné v digitálním televizním vysílání DVB-T,“ upozornil ředitel pro vnější vztahy Martin Roztočil

Konferenci Digimedia 2019 pořádala Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace ve spolupráci s Českou televizí. Záštitu nad akcí měla ministerstva průmyslu a obchodu a kultury, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a Český telekomunikační úřad. Hlavními partnery konference byly společnosti České Radiokomunikace a Avast, hlavním mediálním partnerem časopis Marketing a Meida.

Záznam konference Digimedia 2019 si můžete přehrát níže.

Video : 

Podobné články

Aplikace Philips Hue Sync TV rozšiřuje spolupráci se Samsung SmartThings a míří do ČR a SR

2. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Signify)
Již více než rok si mohou diváci propojit svůj kompatibilní Samsung televizor se svítidly Philips Hue a vytvořit si tak pohlcující atmosféru díky kombinaci interaktivního osvětlení a domácího kina. Aplikace Philips Hue Sync TV bude nově k dispozici také pro uživatele v ČR a SR. Novinkou je také možnost měsíčního předplatného. Čtěte více

EET Group se stala distributorem displejů a videostěn Leyard

14. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: EET Group)
Skupina EET Group uzavřela strategické celoevropské partnerství se společností Leyard Europe. Leyard je světovým lídrem v oblasti řešení displejů a digital signage známých svými inovacemi a špičkovými technologiemi, které od roku 1995 stanovují průmyslové standardy kvality a výkonu. Čtěte více

Samsung vládne globálnímu trhu s televizory už 18 let v řadě

11. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Samsung)
Výzkumná firma Omdia ohlásila, že Samsung v roce 2023 dosáhl na globálním trhu s televizory podílu 30,1 % a díky tomu si upevnil pozici světové jedničky, kterou drží už od roku 2006. Za úspěchem stojí zejména strategická orientace na kvalitnější televizory s větší úhlopříčkou, kde bodují modely Samsung s technologií QLED a OLED. Čtěte více

TCL je již druhým rokem po sobě druhým největším výrobcem TV

29. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: TCL)
Značka TCL Electronics byla společností Omdia, která se zabývá průzkumem trhu, opět uznána za Global Top 2 TV Brand. TCL v roce 2023 dodala na trh více než 25 milionu televizorů, což představuje 12,5% podíl na trhu. Čtěte více