Vltava.cz vstoupila do období moratoria

2. 6. 2009. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Vltava.cz v pátek 29. května 2009 vstoupila do období moratoria, které soud v Brně potvrdil do 29. srpna 2009. Jednalo se o předem zamýšlený krok, navazující na podání návrhu představenstva na insolvenční řízení, který proběhl o týden dříve.

V rámci tohoto období může společnost dále zcela standardně fungovat a zároveň získává prostor vyřešit své minulé finanční problémy.

Aktuální situace

V návaznosti na podání žádosti představenstva na zahájení insolvenčního řízení, se v pátek 29. května podařilo naplnit i druhý plánovaný krok a společnost vstoupila do tzv. moratoria. Moratorium lze vyhlásit pouze pokud se na jeho adekvátnosti a opodstatněnosti shodnou věřitelé, kteří představují nadpoloviční většinu všech závazků. Jedná se o speciální právní institut, který umožňuje společnostem zachovat standardní provoz v kombinaci s tím, že během tohoto období společnost připraví a předloží dlouhodobé a definitivní vyřešení své historie, tzv. restrukturalizační plán. V případě, že je scénář nalezen a věřiteli schválen, moratorium končí a společnost dále pokračuje v činnosti.

„Jménem nového vedení společnosti, které bude oficiálně představeno tento týden, bych chtěl říci, že odsouhlasení tohoto kroku vnímáme jako jednoznačný signál víry našich věřitelů, že Vltava ještě neřekla poslední slovo a má kapacitu najít cestu ven z obtížné finanční situace. Akcionáři se také vyjádřili, že jsou připraveni poskytnout další investiční prostředky v případě, že se podaří v průběhu moratoria dosáhnout předem stanovených cílů. Této důvěry si vážíme a jsme připraveni udělat všechna nezbytná – byť i radikální – opatření, která nastartují nové údobí rozvoje. Z pohledu zákazníků je pak podstatné, že pro ně samotné se nic nemění, hlavním principem moratoria, jakýmsi duchem zákona, je zachovat běžný provoz – v našem případě tedy nabízet, prodávat a dodávat stejně kvalitní a zboží a služby. Proto bych rád zdůraznil, že zákazníci nemusí mít obavy v našich obchodech i nadále nakupovat. Většina objednávek je navíc již i nyní, díky novému modelu fungování nákupní galerie Vltava.cz, uspokojována prostřednictvím logistických partnerů, takže obtížná finanční situace společnosti se na kvalitě našich služeb ve vztahu k zákazníkům naštěstí významně nepromítla,“ uvedl Ondřej Vičar, ředitel Vltava.cz.

Nový model, staré dluhy

Nový model, v rámci kterého již Vltava.cz nemá na starosti financování nákupu objednaného zboží či vytváření jeho skladových zásob, je v nově vzniklé situaci pro společnost velice příznivý, protože klade minimální nároky na pracovní kapitál. „Díky novému systému fungování budeme moci zachovat i v rámci moratoria nabídku zboží, a to jak z hlediska šíře, tak z hlediska dostupnosti,“ poznamenal Ondřej Vičar.

Nový model obhajuje i Marek Budín, zástupce majoritního akcionáře, investičního fondu Milestone Partners: “Tento model je pro Vltava.cz v současnosti velice žádoucí, protože je méně náročný z hlediska udržení financování provozu a nabídky a naopak umožní stávající služby ve vztahu k zákazníkovi ještě více zkvalitnit. Názor, který jsem zaznamenal v médiích, že hlavní příčinou tíživé finanční situace společnosti Vltava.cz je právě přechod na nový obchodní model, je zcela v rozporu s realitou. Pravdivým tvrzením je, že hlavním důvodem podání insolvenčního návrhu a vzápětí žádosti o moratorium je fakt, že Vltava.cz nebyla historicky v dobré finanční kondici a zároveň nestihla v posledním období našeho působení ve společnosti projít kompletním ozdravovacím procesem. Tuto situace měl z velké části vyřešit prodej části aktiv společnosti, který se ovšem nepodařilo včas zrealizovat.“

Ostře sledované objednávky

Společnost v současnosti eviduje okruh několika opožděných a nevyřízených objednávek, které vznikly v rámci jednoho z jejích shopů v souvislosti s dočasným výpadkem dodávek. “Tyto objednávky bude společnost přednostně realizovat v následujících dnech,“ podotkl Ondřej Vičar ve vztahu k silně medializovaným neuzavřeným objednávkám. „Příslušní zákazníci budou aktivně kontaktováni naším zákaznickým servisem s výzvou o potvrzení aktuální platnosti objednávek, následně budou objednávky uspokojeny,“ doplnil.