Umělá inteligence, blockchain a internet věcí na Oracle OpenWorld 2018

29. 10. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Oracle)
Společnost Oracle dodává svým zákazníkům nové nástroje, které jim pomáhají v digitální transformaci a podpoře inovací. Napříč portfoliem cloudových řešení Oracle jsou k dispozici nastupující technologie, jako je umělá inteligence, strojové učení, blockchain, Internet věcí a rozhraní pro přímou komunikaci mezi člověkem a systémem.
Larry Ellisson, technologický ředitel a předseda představenstva Oraclu

Tyto technologie na všech úrovních (IaaS, PaaS i SaaS) podporují jednak samotná cloudová řešení Oracle, ale navíc jsou k dispozici i takovým způsobem, aby je zákazníci mohli využívat i při tvorbě vlastních aplikací.

„Nové technologie umožňují našim zákazníkům zavádět inovace rychleji než když dříve,“ uvedl Amit Zavery, výkonný viceprezident pro Oracle Cloud Platform. „Společnost Oracle je poskytuje ve formě základních stavebních bloků, z nichž mohou zákazníci snadno vytvářet vlastní aplikace.“

Strojové učení a pokročilá umělá inteligence představují základ všech cloudových služeb Oracle. Aplikace Oracle CX pomocí nástrojů AI automatizují reakce na požadavky zákazníků a umožňují jim poskytovat personalizované služby. Strojové učení hraje významnou roli v nabídce bezpečnostních řešení Oracle. Několik desetiletí trvající vývoj databáze Oracle díky strojovému učení vyústil v v nabídku první a jediné autonomně fungující databáze na současném trhu.

Společnost Oracle zavádí tyto technologie i v rámci dalších služeb. Nabídka Oracle Blockchain byla nově rozšířena o službu určenou speciálně pro dodavatelské řetězce a logistiku. Blockchain nyní umožňuje sledování pohybu zboží v rámci celého dodavatelského řetězce, a zvyšuje tak jeho přehlednost. Aplikace poskytované v rámci cloudových služeb SaaS společnosti Oracle díky umělé inteligenci dále zdokonalují uživatelské rozhraní. Díky chatbotům, rozpoznávání hlasu a dalším novým podobám interakce člověk–počítač je nyní ovládání aplikací Oracle intuitivnější a uživatelskou zkušenost lze lépe personalizovat. Aplikace pomáhají uživatelům i tím, že je v rámci stávajícího rozhraní neagresivní formou upozorňují na nové možnosti, které AI poskytuje.

Na konferenci Oracle OpenWorld 2018 bylo dále představeno řešení pro vývoj pokročilých chatbotů Oracle Digital Assistant a nové funkce pro automatizaci zabezpečení (včetně firewallu pro webové aplikace a nástrojů pro správu konfigurací a šifrovacích klíčů). Podrobnosti o těchto ohlášeních obsahují samostatné tiskové zprávy.

Larry Ellison představil budoucnost cloudu

Přichází cloud druhé generace, navržený speciálně pro potřeby podniků, technologicky pokročilý, spolehlivý a bezpečný. Novou platformu Oracle Gen 2 Cloud představil Larry Ellisson, technologický ředitel (CTO) a předseda představenstva společnosti Oracle ve svém úvodním projevu (keynote) v San Franciscu na konferenci Oracle OpenWorld 2018.

Oracle Gen 2 Cloud poskytuje zákazníkům výkon potřebný pro provoz veškerých podnikových úloh, navíc přináší i cenové úspory. Je navržen tak, aby zde šlo optimálně provozovat databázi Oracle Autonomous Database, což je první a jediná databáze schopná fungovat automatizovaně, v samoobslužném režimu. Základ cloudu nové generace představuje Oracle Cloud Infrastructure; tato infrastruktura umožňuje díky své unikátní architektuře provoz i těch výkonově nejnáročnějších, kritických podnikových úloh a nabízí komplexní zabezpečení celého prostředí (core-to-edge). Naopak konkurence, respektive cloud první generace, využívá technologie staré 10 let. „Bezpečný cloud pro všechny typu úloh vyžadoval provést zásadní změny v architektuře. Právě takový je Oracle Gen 2 Cloud,“ uvedl L. Ellison.

Základem cloudových bezpečnostních technologií Oracle je umělá inteligence a strojové učení. Larry Ellison během své prezentace ukázal, jak v rámci Oracle Cloud Infrastructure fungují bezpečnostní služby: vysoce automatizovaně, prediktivně a včetně řešení eventuálních problémů. Například v rámci Oracle Autonomous Database probíhá unikátní skenování, zjišťování možných hrozeb i automatické nasazování bezpečnostních aktualizací, čímž se přechází útokům či krádežím dat. Bezpečnostní služby přitom pracují za provozu databáze a bez nutnosti zásahu administrátora. Databáze Oracle Autonomous Database se navíc sama spravuje a optimalizuje svůj výkon. Podniky platí pouze za skutečně využívané prostředky (výpočetní výkon, úložiště, síťová infrastruktura...) a techničtí specialisté se namísto rutinní údržby mohou soustředit na analýzu dat a získávat z nich co nejvyšší přidanou hodnotu, je čas na vývoj inovací a jejich rychlé uvádění do produkčního prostředí. „S databází Oracle Autonomous Database nemusí správci prakticky nic dělat, nemusí se nic učit, tak snadné je ji používat,“ shrnul L. Ellison.

Technologický ředitel společnosti Oracle rovněž demonstroval nové možnosti nasazení Oracle Autonomous Database, včetně nabídky Dedicated Exadata Cloud Infrastructure a Cloud at Customer. První možnost znamená izolaci pracovních úloh na vyhrazené cloudové infrastruktuře, tedy ještě větší zabezpečení i spolehlivý/předvídatelný výkon a dostupnost. Nabídka Oracle Autonomous Database v rámci služby Cloud at Customer („cloud u zákazníka“) je pak určena pro zákazníky, kteří kvůli regulačním požadavkům potřebují mít svá data uložena lokálně: znamená provoz databáze ve vlastním podnikovém datovém centru, přitom ovšem se všemi výhodami veřejného cloudu, kdy fungování služby kompletně zajišťuje poskytovatel.

Larry Ellison rovněž představil výsledky benchmarků, podle nichž Oracle Autonomous Database poskytuje výrazně vyšší výkon než nabídka Amazonu, včetně databáze Oracle provozované v rámci služeb Amazon Relational Database Service, Amazon Aurora a Amazon Redshift. Existuje navíc podstatný rozdíl mezi garancemi úrovně poskytovaných služeb (SLA). Společnost Oracle nabízí dostupnost 99,995 %, navíc se bez přerušení provozu nasazují aktualizace. Nabídka Amazonu s 99,95% dostupností kromě o řád nižší dostupnosti nezahrnuje řadu plánovaných i neplánovaných akcí spojených s přerušením provozu.

Podobné články

Cloudy, sítě a datová centra v roce 2020

27. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell Technologies)
Jádrem většiny inovací a pokroků současnosti jsou jednak nesmírně velké objemy dat a výpočetní výkony, jednak kapacita okraje sítě, cloudu a infrastruktury datových center ke zpracování a využití těchto dat. Čtěte více

Podniky přecházející na cloud a nové technologie mají problém s kyberbezpečností

22. 1. 2020. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: DCD Publishing)
Průzkum „Global Application & Network Security Report 2019-2020“ společnosti Radware ukazuje, že se mnoho firem marně snaží zvládnout rizika spojená se zavedením cloudu a technologickými změnami. Čtěte více
Chris Wolf, VMware

Osm predikcí pro podnikové informační technologie na rok 2020

20. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: VMware)
Máme tu nový rok (a také nové desetiletí!). A jako obvykle v tuto roční dobu bych se rád podělil o několik myšlenek, postřehů a předpovědí ohledně vývoje podnikových informačních technologií, který můžeme očekávat v roce 2020. Pozornost podle mého určitě zasluhuje těchto osm důležitých, byť ne tak zřejmých trendů. Čtěte více

Rok 2020 přinese eskalace rizik spojených s cloudy a dodavatelskými řetězci

20. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Trend Micro)
Zpráva s názvem The New Norm: Trend Micro Security Predictions for 2020 společnosti Trend Micro uvádí, že organizace budou čelit rostoucím hrozbám spojeným s cloudy a dodavatelskými řetězci. Stále větší obliba cloudových technologií a principů DevOps povede k ještě agilnějšímu podnikání, ale současně vystaví organizace dalším rizikům pocházejícím od třetích stran. Čtěte více