Trh kurýrních služeb a trendy v logistice

27. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Der Kurier)
S přirozeným vývojem společnosti se vyvíjí také služby všeho druhu. Výjimkou není ani logistika, kde se s vysokou konkurencí zvyšují také nároky zákazníků, a to jak na B2B, ale zejména na B2C trhu. Od dob, kdy doručování trvalo několik dnů i týdnů už uběhlo hodně vody a čekání na balík se už nenosí. To platí zejména v období Vánoc.

„V dnešní době zákazník požaduje více možností doručení, případné přesměrování balíků, zpracování vratek třeba i ze zahraničí. Všechny zásilky by pak měly být bez problémů dohledatelné pomocí technologií. Toto všechno musí být ze strany logistických poskytovatelů bezchybně zpracovatelné a všechny zásilky musí být doručeny na čas a ve správném množství,“ popsal současný stav trhu Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.

Rychlost

Právě neustálé zvyšování rychlosti doručení je jedním z hlavních trendů. Hlavně v oblasti e-commerce už jsou zákazníci zvyklí na doručení druhý den, ideálně v ten samý den, pokud jde o hlavní město. Tento trend je patrný na B2B i B2C trhu. Standardem už je i to, že je zákazník informován o přesném čase doručení. Nemusí tedy na daném místě dlouho čekat, aniž by měl jistotu, že se dočká.

Sledování zásilek

Každá významnější logistická firma již nabízí možnost online sledovat zásilky podle čísla. Zákazník si tak může z počítače či telefonu ověřit, kde se zrovna zásilka nachází, že se nikde neztratila a pokud ano, tak kde nastal problém či zdržení. Je to výhodné i pro obchodníka využívajícího danou logistickou službu, protože si takto může kontrolovat, zda všechny zásilky v pořádku dorazily.

Dodržování ekologických zásad

Automobilová doprava vždy byla a bude zátěží pro životní prostředí, ale cílem je tuto zátěž co nejvíce snížit. „V Der Kurier za tímto účelem optimalizujeme trasy a minimalizujeme nájezdy všech svých vozidel, k čemuž využíváme moderní technologie pro plánování tras na základě aktuálního provozu. Způsob jízdy řidičů je pravidelně sledován a všechna auta Der Kurier v Česku splňují emisní normu EURO 5 nebo vyšší,“ popsal Lukeš. Možností do budoucna jsou ekologická auta na elektřinu, které však v současnosti nemají dostatečnou kapacitu na dlouhé trasy. Dalším rozměrem je šetrné balení zásilek, to už ale zpravidla závisí na odesílateli, který kurýrní službě předává již zabalenou zásilku.

Nové technologie

I když se to může zdát jako sci-fi, stále aktuálnějším tématem jsou autonomní vozidla. U osobních automobilů jde zatím spíše o budoucnost, v kamionové dopravě, tedy B2B sektoru, už je to realita. Autonomní kamiony bez řidiče už například jezdí v Německu mezi Mnichovem a Norimberkem, zatím nejezdí samotné, ale jako součást konvoje kamionů, které řidiče mají, a jejich výhoda je zejména v šetrném užívání paliva a vysoké bezpečnosti.

Další moderní technologií jsou drony, které by v budoucnosti mohly být využívány k přepravě zboží. Zatím se však v logistice využívají „pouze“ k inventurám skladů. Bohaté uplatnění nachází v logistice robotizace v různých směrech. Využít ji lze při nakládkách a vykládkách zboží nebo balení zboží či dokonce při samotném doručování.

Vlastní kurýrní služby

Velké firmy čím dál více zvažují zřízení vlastní kurýrní služby a některé z nich to již udělaly. Výhodou je pro ně absolutní kontrola nad převáženým zbožím, možnost nabídnout koncovým zákazníkům další nadstandardní služby a v neposlední řadě ideálně také zisk. Nevýhodu je náročnost na organizaci, tyto služby fungují převážně jen ve velkých městech, na doručování do odlehlejších částí naší země je stále potřeba najímat kurýrní služby zvenčí.

Sdílená ekonomika

Trend sdílené ekonomiky zasáhl i logistiku. Oblíbené jsou hlavně sdílené sklady, kde mohou spolupracovat i konkurenční společnosti, sdílet zaměstnance a společně dovážet také do svých prodejen. Za předpokladu správně nastavených podmínek může jít o velmi efektivní způsob spolupráce.

Podobné články

HP pomáhá partnerům a zákazníkům zvládnout problémy související s COVID-19

7. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Kromě různých možností financování pro koncové zákazníky bude HP nabízet krátkodobé pobídky (dle specifik jednotlivých trhů), které pomohou prodejním partnerům řešit rozmanité potřeby a vypořádat se s obtížemi v oblasti provozu a financí, vzniklými kvůli epidemii COVID-19. Nabídky se budou lišit podle geografické polohy a závisejí na způsobilosti partnera. Čtěte více

Dle ČSÚ v ČR inovuje méně než polovina podniků

7. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
V období 2016–2018 inovovalo v Česku své produkty nebo podnikové procesy 47 % podniků, ve skupině velkých podniků to bylo 74 %. Inovace firmy nejčastěji provádějí ve vlastní režii. Čtěte více

Canon díky cashbacku vrátí peníze za nákup fotoaparátů i objektivů

2. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Společnost Canon přichystala pro své zákazníky v České republice zajímavou akci na podporu prodeje: při nákupu vybraných produktů jim vrátí až 7 700 korun. Akce potrvá od dubna do konce srpna. Čtěte více

NTT certifikovaným partnerem Amazon Web Services

1. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: NTT)
Společnost NTT se stala certifikovaným dodavatelem technologií AWS. Součástí poradenství a kompletní dodávky služeb bude i řešení AWS Outposts, což je plně spravovatelná služba, která rozšiřuje infrastrukturu a služby AWS a umožňuje vytvořit konzistentní hybridní prostředí. Čtěte více