Spotřebitelům scházejí informace o testování výrobků

7. 11. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK)
Nezávislé spotřebitelské testy považují spotřebitelé za rovnocenně spolehlivý zdroj informací o kvalitě produktů, jako je doporučení známých. Vyplývá to z výzkumu GfK Czech.

Cenné informace se však ne vždy ke spotřebitelům dostanou. Označení kontroly kvality či původu na výrobcích je přitom pro spotřebitele zárukou a vodítkem při výběru.

Ze zdrojů, které informace o nezávislých testech přinášejí, jsou za nespolehlivější považovány specializované časopisy, z nichž nejznámější je dTest (spontánně jej uvádí 44 procent respondentů, kteří znají nějaký specializovaný spotřebitelský časopis). Zároveň jsou však zdrojem nejméně využívaným. Některý ze specializovaných časopisů spontánně znají necelé dvě pětiny spotřebitelů a jen necelá čtvrtina se s logem „ověřeno testem“ setkala přímo u výrobku. Přitom podíl zákazníků, kteří hledají kvalitu za přiměřenou cenu, se mezi Čechy zvolna zvyšuje.

S vážnějšími problémy se při nákupu setkává téměř 20 procent lidí. Nejčastěji jsou to potíže při nákupu potravin, domácích spotřebičů, spotřební elektroniky. Obdobně často byly zmiňovány obecné problémy s nedostatkem relevantních informací. U potravin se problémy nejčastěji týkaly čerstvosti (prošlé lhůty spotřeby), nedostatku nebo naopak přebytku informací o produktu – např. složení surovin, obsahu energie, země původu, nesprávně uvedené nebo markované ceny.

U elektroniky je problémem nejčastěji funkčnost zakoupeného zboží, rozdílné informace o produktu a nedostatečná znalost zboží ze strany prodejců, spotřebitelé zmiňovali také problémy s reklamací.

Obrazová galerie: