Rok mobilního internetu – i tak by se dal nazvat rok 2013
Mobilní internet v ČR zaznamenal v loňském roce významný růst, což se projevilo v rychle se zvyšujícím počtu jeho uživatelů, navštěvujících měřené weby a v počtu zobrazení stránek, které tito návštěvníci provedli. Obě tyto hodnoty se od ledna do prosince 2013 zvýšily o více než polovinu.
Počet uživatelů sledujících multimediální obsah na měřených stránkách se v průběhu loňského roku zvýšil o 200 tisíc.
Návštěvnost internetu v ČR – meziměsíční srovnání nejdůležitějších výsledků
Ukazatel | Listopad 2013 | Prosinec 2013 | Změna | |
Absolutní | Relativní | |||
Reální uživatelé z ČR* | 6 644 199 | 6 591 393 | -52 806 | -0,79 % |
Počet zobrazených stránek z ČR | 8 496 205 048 | 8 009 650 891 | -486 554 157 | -5,73 % |
RU mobilního internetu | 2 205 082 | 2 208 348 | 3 266 | 0,15 % |
PV mobilního internetu | 747 814 658 | 784 895 017 | 37 080 359 | 4,96 % |
RU streaming | 3 499 468 | 3 250 845 | -248 623 | -7,1 % |
Zahájená přehrání (streaming) | 127 315 334 | 85 959 303 | -41 356 031 | -32,48 % |
Návštěvnost jednotlivých kategorií – srovnání výsledků za leden a prosinec 2013.
Název kategorie | Počet uživatelů leden 2013 | Počet uživatelů prosinec 2013 | Absolutní změna | Relativní změna |
HP rozcestníků | 5 583 391 | 6 049 595 | 466 204 | 8,35 % |
Databáze a katalogy | 4 392 728 | 4 669 489 | 276 761 | 6,3 % |
Zpravodajství | 4 441 044 | 4 505 123 | 64 079 | 1,44 % |
E-commerce | 3 714 531 | 4 242 813 | 528 282 | 14,22 % |
Komunikační služby | 4 179 755 | 4 631 255 | 451 500 | 10,8 % |
Bulvární magazíny | 3 475 572 | 3 960 422 | 484 850 | 13,95 % |
Magazíny zaměřené na ženy a módu | 3 259 861 | 3 433 431 | 173 570 | 5,32 % |
Tv, rádia | 3 546 374 | 3 495 751 | -50 623 | - 1,43 % |
IT servery, mobilní a digitální technologie | 2765645 | 2927120 | 161475 | 5,84 % |
Ekonomika, finance, právo | 2 720 920 | 3 219 164 | 498 244 | 18,31 % |
Společenské magazíny | 2 788 307 | 3 287 399 | 499 092 | 17,9 % |
Komunitní a teens servery, fotogalerie | 2 698 465 | 2 718 387 | 19 922 | 0,74 % |
Zábava a hry | 2 622 466 | 2 774 978 | 152 512 | 5,82 % |
Sport | 2 490 223 | 2 522 560 | 32 337 | 1,3 % |
Zájmové servery, hobby | 1 818 907 | 2 104 642 | 285 735 | 15,71 % |
Cestování | 1 924 716 | 1 9175 36 | -7 180 | -0,37 % |
Auto-moto | 1 802 590 | 1 788 982 | -13 608 | - 0,75 % |
Bydlení a reality | 1 841 679 | 1 882 046 | 40 367 | 2,19 % |
Mužské magazíny o životním stylu | 927 525 | 926 097 | -1 428 | - 015 % |
Zdraví | 1 110 303 | 800 750 | -309 553 | -27,88 % |
Těhotenství a rodičovství | 948 443 | 892 379 | -56 064 | - 5,91 % |
Zdroj: NetMonitor, leden a prosinec 2013.
Zajímavá data pocházejí také z Aukro.cz, kde se obrat za nákupy přes mobilní zařízení vyšplhal na dvojnásobek předešlého roku. Celkově zde na svých mobilech utratili vloni zákazníci více než 340 miliónů korun. Nejčastěji kupovali oblečení, nejvíce peněz utratili za zboží v kategorii auto-moto.
Téměř dvojnásobku hodnoty dosáhl vloni oproti roku 2012 mobilní obrat Aukra. „Přes mobilní zařízení utratili zákazníci Aukra přes 340 miliónů korun a nakoupili přes 430 000 položek,“ řekla Michaela Papežová z obchodního portálu Aukro.cz.
Na Aukru aktuálně registrují přes 300 000 stažených mobilních aplikací, celkem nakoupili mobilní uživatelé Aukra více než 600 000 položek za více než 550 miliónů korun. Nejčastějšími mobilními nakupujícími na Aukru jsou uživatelé systému Andriod, oproti nim však více utrácejí uživatelé iOS. „Překvapivě utrácejí lidé přes mobilní telefony více než přes počítač, průměrná cena mobilní objednávky je o čtvrtinu vyšší,“ doplnila Michaela Papežová.
Největší objem peněz utratili zákazníci přes tablety a mobily za Počítače a Hry (14 %), dále za zboží v kategorii Auto-moto (12 %) nebo Mobily a GPS (11 %). Téměř každá sedmá návštěva Aukra je z mobilního zařízení, mobilní přístupy na Aukru už také překročily hranici deseti procent. „Celkem tvoří přístupy z mobilních zařízení už téměř 14 % celkové návštěvnosti Aukra,“ dodal Jiří Budinský.