Rok mobilního internetu – i tak by se dal nazvat rok 2013

3. 2. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: NetMonitor a Aukro.cz)
Počet českých uživatelů, kteří navštěvují mobilní webové stránky měřené NetMonitorem z telefonů a tabletů, se od ledna 2013 zvýšil o více než 50 % a v prosinci přesáhl 2,2 milionu reálných uživatelů. Padesátiprocentní nárůst zaznamenal v loňském roce také počet mobilních zobrazení stránek. Česká internetová populace se v průběhu roku 2013 zvětšila o 169 000 uživatelů a její velikost nyní dosahuje téměř 6,75 milionu uživatelů.

Mobilní internet v ČR zaznamenal v loňském roce významný růst, což se projevilo v rychle se zvyšujícím počtu jeho uživatelů, navštěvujících měřené weby a v počtu zobrazení stránek, které tito návštěvníci provedli. Obě tyto hodnoty se od ledna do prosince 2013 zvýšily o více než polovinu.

Počet uživatelů sledujících multimediální obsah na měřených stránkách se v průběhu loňského roku zvýšil o 200 tisíc.

Návštěvnost internetu v ČR – meziměsíční srovnání nejdůležitějších výsledků

UkazatelListopad 2013Prosinec 2013                     Změna
AbsolutníRelativní
Reální uživatelé z ČR*6 644 1996 591 393-52 806-0,79 %
Počet zobrazených stránek z ČR8 496 205 0488 009 650 891-486 554 157-5,73 %
RU mobilního internetu2 205 0822 208 3483 2660,15 %
PV mobilního internetu747 814 658784 895 01737 080 3594,96 %
RU streaming3 499 4683 250 845-248 623-7,1 %
Zahájená přehrání (streaming)127 315 33485 959 303-41 356 031-32,48 %

Návštěvnost jednotlivých kategorií – srovnání výsledků za leden a prosinec 2013.

Název kategoriePočet uživatelů leden 2013Počet uživatelů prosinec 2013Absolutní změnaRelativní změna
HP rozcestníků5 583 3916 049 595466 2048,35 %
Databáze a katalogy4 392 7284 669 489276 7616,3 %
Zpravodajství4 441 0444 505 12364 0791,44 %
E-commerce3 714 5314 242 813528 28214,22 %
Komunikační služby4 179 7554 631 255451 50010,8 %
Bulvární magazíny3 475 5723 960 422484 85013,95 %
Magazíny zaměřené na ženy a módu3 259 8613 433 431173 5705,32 %
Tv, rádia3 546 3743 495 751-50 623- 1,43 %
IT servery, mobilní a digitální technologie276564529271201614755,84 %
Ekonomika, finance, právo2 720 9203 219 164498 24418,31 %
Společenské magazíny2 788 3073 287 399499 09217,9 %
Komunitní a teens servery, fotogalerie2 698 4652 718 38719 9220,74 %
Zábava a hry2 622 4662 774 978152 5125,82 %
Sport2 490 2232 522 56032 3371,3 %
Zájmové servery, hobby1 818 9072 104 642285 73515,71 %
Cestování1 924 7161 9175 36-7 180-0,37 %
Auto-moto1 802 5901 788 982-13 608- 0,75 %
Bydlení a reality1 841 6791 882 04640 3672,19 %
Mužské magazíny o životním stylu927 525926 097-1 428- 015 %
Zdraví1 110 303800 750-309 553-27,88 %
Těhotenství a rodičovství948 443892 379-56 064- 5,91 %

Zdroj: NetMonitor, leden a prosinec 2013.

Zajímavá data pocházejí také z Aukro.cz, kde se obrat za nákupy přes mobilní zařízení vyšplhal na dvojnásobek předešlého roku. Celkově zde na svých mobilech utratili vloni zákazníci více než 340 miliónů korun. Nejčastěji kupovali oblečení, nejvíce peněz utratili za zboží v kategorii auto-moto.

Téměř dvojnásobku hodnoty dosáhl vloni oproti roku 2012 mobilní obrat Aukra. „Přes mobilní zařízení utratili zákazníci Aukra přes 340 miliónů korun a nakoupili přes 430 000 položek,“ řekla Michaela Papežová z obchodního portálu Aukro.cz.

Na Aukru aktuálně registrují přes 300 000 stažených mobilních aplikací, celkem nakoupili mobilní uživatelé Aukra více než 600 000 položek za více než 550 miliónů korun. Nejčastějšími mobilními nakupujícími na Aukru jsou uživatelé systému Andriod, oproti nim však více utrácejí uživatelé iOS. „Překvapivě utrácejí lidé přes mobilní telefony více než přes počítač, průměrná cena mobilní objednávky je o čtvrtinu vyšší,“ doplnila Michaela Papežová.

Největší objem peněz utratili zákazníci přes tablety a mobily za Počítače a Hry (14 %), dále za zboží v kategorii Auto-moto (12 %) nebo Mobily a GPS (11 %). Téměř každá sedmá návštěva Aukra je z mobilního zařízení, mobilní přístupy na Aukru už také překročily hranici deseti procent. „Celkem tvoří přístupy z mobilních zařízení už téměř 14 % celkové návštěvnosti Aukra,“ dodal Jiří Budinský.