Mezera v digitálních dovednostech znamená pro HDP zemí G20 ztrátu až 11,5 bilionu dolarů

27. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Studie neziskové výzkumné organizace RAND Europe, provedená pro společnost Salesforce, potvrdila aktuální celosvětovou výzvu v podobě nedostatku digitálních dovedností, který brzdí transformaci společností.

Aby dodavatel CRM řešení Salesforce lépe pochopil, proč se prohlubuje propast v digitálních dovednostech a jak na tento vývoj mohou podniky po celém světě reagovat, zadala společnosti RAND Europe vypracování studie, která zkoumá různé aspekty mezery v digitálních dovednostech a jejich příčiny. K zásadním zjštěním přitom patří fakt, že výrazné rozdíly v digitálních dovednostech vedou k nedostateku lidí se správnými digitálními dovednostmi, kteří by mohli podpořit transformaci společností v současné době i do budoucna.

Dostupnost lidí s digitálními dovednostmi je celosvětové nízká a poptávka po nich značná. Tato propast se navíc stále prohlubuje v důsledku řady faktorů – od nově vznikajících technologií až po systémové sociální a ekonomické nerovnosti. V posledních 18 měsících se navíc prudce urychlil postupný, deset let trvající přechod do digitálního prostředí, který rovněž vyžaduje digitální dovednosti. Současná rozhodnutí o řešení nedostatku digitálních znalostí proto budou mít vliv i na budoucí generace.

Digitální dovednosti zahrnují celou řadu schopností souvisejících s používáním digitálních zařízení, komunikačních aplikací a sítí pro přístup k informacím a jejich řízení – od základního vyhledávání na internetu a psaní e-mailů až po specializované programování a vývoj. K oživení světové ekonomiky a jej dlouhoodbý růst jsou přitom nezbytné trvalé investice do digitálních dovedností na podporu změny kariérních příležitostí, kterou s sebou digitalizace přináší.

Nedostatek digirálních dovedností brzdí ekonomický růst

Další z celosvětových průzkumů ukázal, že 87 % vedoucích pracovníků již pociťuje nebo očekává nedostatek kvalifikovaných pracovníků (zdroj: McKinsey). Tento problém se již promítl do náborového procesu. Například 64 % velkých podniků a 56 % malých a středně velkých firem uvádí, že je náročné obsadit volná pracovní místa v oblasti informačních a komunikačních technologií (zdroj: DESI - europa.eu)

Nedávná studie uvádí, že pokud se nebude řešit rostoucí nedostatek digitálních dovedností, mohly by země G20 do roku 2028 přijít o kumulativní růst HDP ve výši 11,5 bilionu dolarů (zdroj: Accenture). Například investice do digitálních dovedností a technologií by mohly v USA zvýšit HDP o 2,1 % – na základě údajů z roku 2020 by to pro americkou ekonomiku znamenalo 421 miliard dolarů (zdroj: Accenture).

Požadavky na digitální dovednosti jsou dnes již zakotveny v mnoha pracovních pozicích po celém světě Až 90 % zaměstnavatelů v Evropě (zdroj: Evropská komise) vyžaduje, aby pracovníci měli alespoň základní digitální dovednosti. Ale pouze 58 % obyvatel Evropy starších 16 let tyto základní digitální dovednosti má (zdroje: Evropská komise, Index digitální ekonomiky a společnosti (DESI) 2020). A podobně je tomu i jinde. Nové technologie, jako jsou blockchain, umělá inteligence a cloud, přitom zesilují poptávku podniků po digitálních dovednostech – podle nedávného globálního průzkumu v Evropě a USA až o 50 % (zdroj: McKinsey). Přechod naší planety na práci na dálku zase využívá technologie, jako je cloud computing a online spolupráce, které jsou na digitálních dovednostech do značné míry závislé.

Překlenutí rozdílu v digitálních dovednostech

I společnost Salesforce si uvědomuje, že neexistuje jediný nedostatek dovedností a univerzální přístup. Proto podporuje nutnost zvyšování kvalifikace prostřednictvím různých platforem, projektů, iniciativ a investic, které nabízejí něco pro každého. V konečném důsledku se tyto snahy společně snaží pomáhat lidem všech profesí najít a sebevědomě postupovat na jejich vlastní cestě ke kvalifikovanému zaměstnání, které jim změní život. Salesforce tak činí prostřednictvím bezplatných školení na své online vzdělávací platformě Trailhead, vytvářením partnerství s předními poskytovateli vzdělávání a realizací řady průkopnických výukových, kvalifikačních, grantových a filantropických programů na mezinárodní úrovni.

Salesforce rovněž spolupracuje s implementačními partnery včetně společností Accenture, Deloitte a IBM na rozšiřování produktů a služeb Salesforce pro digitální ekonomiku, zvyšování úrovně vzdělávání a vytváření nových pracovních míst vyžadujících dovednosti v Salesforce.

  • Náborový program Futureforce University společnosti Salesforce je zaměřen na získávání, udržení a rozvoj talentovaných absolventů.
  • Trailblazer Mentorships podporuje příležitosti získat vysněnou práci v ekosystému Salesforce. Vítány jsou všechny úrovně znalostí – není vyžadován žádný titul ani předchozí pracovní zkušenosti v Salesforce.
  • Salesforce Talent Alliance je iniciativa, která spojuje partnerské společnosti s různými kandidáty vyškolenými v Salesforce ve snaze připravit budoucí pracovní sílu.
  • Pathfinder Training Program, který byl spuštěn v roce 2018 ve spolupráci se společností Deloitte, je iniciativa pro rozvoj pracovních sil, jejímž cílem je vyškolit osoby s technickými, obchodními a měkkými dovednostmi, potřebnými pro kariéru v ekosystému Salesforce.
  • Trailblazer Connect pomáhá lidem navázat kontakt s mentoringem a kariérními příležitostmi prostřednictvím akcí a online zdrojů.
  • Salesforce.org podporuje neziskové organizace a školy, které se snaží odstranit propast v příležitostech pro budoucí generace prostřednictvím vzdělávání prostřednictvím modelu Salesforce 1-1-1.

Prostřednictvím svých grantových programů pomáhá Salesforce nastartovat novou generaci podnikových technologií a podporuje nutnost digitálního vzdělávání. Společnost Salesforce nedávno oznámila nový dar ve výši 700 000 dolarů přední neziskové organizaci Year Up, která se zabývá rozvojem pracovních sil a propojuje mladé lidi se špičkovými společnostmi, aby mohli zahájit smysluplnou kariéru. Celkový závazek společnosti se tak zvýšil na 30 milionů dolarů.

Podobné články

HDP v roce 2023 klesl o 0,4 %

5. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
Podle zpřesněného odhadu ČSÚ vzrostl hrubý domácí produkt ve 4. čtvrtletí 2023 mezičtvrtletně o 0,2 % a meziročně klesl o 0,2 %. HDP za celý rok 2023 klesl o 0,4 %. Hrubý domácí produkt očištěný o cenové vlivy a sezónnost byl ve 4. čtvrtletí o 0,2 % vyšší než v předchozím čtvrtletí a v porovnání se stejným čtvrtletím roku 2022 klesl o 0,2 %. Čtěte více

Platební morálka českých podnikatelů a firem se zlepšuje

4. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Čeští podnikatelé a firmy platí drtivou většinu faktur včas. Zatímco před pěti lety proběhlo se zpožděním 36 % plateb, v roce 2023 už to bylo jen 29 %. Klesá i průměrný počet dnů po splatnosti, který byl vloni 13, v roce 2019 přitom vyšplhal až na 58. Na druhou stranu nikdy není uhrazeno osm procent faktur. Na Slovensku je ovšem trend opačný – vloni zde zůstalo neuhrazených 18 % faktur. Čtěte více

Důvěra mezi podnikateli dále oslabuje, spotřebitelé jsou optimističtější

28. 2. 2024. (redaktor: František Doupal)
Souhrnný indikátor důvěry ČSÚ, vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně snížil o 1,9 bodu na hodnotu 90,6, a to při rozdílném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 2,8 bodu na hodnotu 89,9 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 94,0. Čtěte více

HDP v roce 2023 klesl o 0,4 %

31. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Hrubý domácí produkt klesl v roce 2023 podle předběžného odhadu ČSÚ o 0,4 %. Ve 4. čtvrtletí HDP klesl meziročně o 0,2 % a mezičtvrtletně vzrostl o 0,2 %. Čtěte více