Mezera v digitálních dovednostech znamená pro HDP zemí G20 ztrátu až 11,5 bilionu dolarů

27. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Studie neziskové výzkumné organizace RAND Europe, provedená pro společnost Salesforce, potvrdila aktuální celosvětovou výzvu v podobě nedostatku digitálních dovedností, který brzdí transformaci společností.

Aby dodavatel CRM řešení Salesforce lépe pochopil, proč se prohlubuje propast v digitálních dovednostech a jak na tento vývoj mohou podniky po celém světě reagovat, zadala společnosti RAND Europe vypracování studie, která zkoumá různé aspekty mezery v digitálních dovednostech a jejich příčiny. K zásadním zjštěním přitom patří fakt, že výrazné rozdíly v digitálních dovednostech vedou k nedostateku lidí se správnými digitálními dovednostmi, kteří by mohli podpořit transformaci společností v současné době i do budoucna.

Dostupnost lidí s digitálními dovednostmi je celosvětové nízká a poptávka po nich značná. Tato propast se navíc stále prohlubuje v důsledku řady faktorů – od nově vznikajících technologií až po systémové sociální a ekonomické nerovnosti. V posledních 18 měsících se navíc prudce urychlil postupný, deset let trvající přechod do digitálního prostředí, který rovněž vyžaduje digitální dovednosti. Současná rozhodnutí o řešení nedostatku digitálních znalostí proto budou mít vliv i na budoucí generace.

Digitální dovednosti zahrnují celou řadu schopností souvisejících s používáním digitálních zařízení, komunikačních aplikací a sítí pro přístup k informacím a jejich řízení – od základního vyhledávání na internetu a psaní e-mailů až po specializované programování a vývoj. K oživení světové ekonomiky a jej dlouhoodbý růst jsou přitom nezbytné trvalé investice do digitálních dovedností na podporu změny kariérních příležitostí, kterou s sebou digitalizace přináší.

Nedostatek digirálních dovedností brzdí ekonomický růst

Další z celosvětových průzkumů ukázal, že 87 % vedoucích pracovníků již pociťuje nebo očekává nedostatek kvalifikovaných pracovníků (zdroj: McKinsey). Tento problém se již promítl do náborového procesu. Například 64 % velkých podniků a 56 % malých a středně velkých firem uvádí, že je náročné obsadit volná pracovní místa v oblasti informačních a komunikačních technologií (zdroj: DESI - europa.eu)

Nedávná studie uvádí, že pokud se nebude řešit rostoucí nedostatek digitálních dovedností, mohly by země G20 do roku 2028 přijít o kumulativní růst HDP ve výši 11,5 bilionu dolarů (zdroj: Accenture). Například investice do digitálních dovedností a technologií by mohly v USA zvýšit HDP o 2,1 % – na základě údajů z roku 2020 by to pro americkou ekonomiku znamenalo 421 miliard dolarů (zdroj: Accenture).

Požadavky na digitální dovednosti jsou dnes již zakotveny v mnoha pracovních pozicích po celém světě Až 90 % zaměstnavatelů v Evropě (zdroj: Evropská komise) vyžaduje, aby pracovníci měli alespoň základní digitální dovednosti. Ale pouze 58 % obyvatel Evropy starších 16 let tyto základní digitální dovednosti má (zdroje: Evropská komise, Index digitální ekonomiky a společnosti (DESI) 2020). A podobně je tomu i jinde. Nové technologie, jako jsou blockchain, umělá inteligence a cloud, přitom zesilují poptávku podniků po digitálních dovednostech – podle nedávného globálního průzkumu v Evropě a USA až o 50 % (zdroj: McKinsey). Přechod naší planety na práci na dálku zase využívá technologie, jako je cloud computing a online spolupráce, které jsou na digitálních dovednostech do značné míry závislé.

Překlenutí rozdílu v digitálních dovednostech

I společnost Salesforce si uvědomuje, že neexistuje jediný nedostatek dovedností a univerzální přístup. Proto podporuje nutnost zvyšování kvalifikace prostřednictvím různých platforem, projektů, iniciativ a investic, které nabízejí něco pro každého. V konečném důsledku se tyto snahy společně snaží pomáhat lidem všech profesí najít a sebevědomě postupovat na jejich vlastní cestě ke kvalifikovanému zaměstnání, které jim změní život. Salesforce tak činí prostřednictvím bezplatných školení na své online vzdělávací platformě Trailhead, vytvářením partnerství s předními poskytovateli vzdělávání a realizací řady průkopnických výukových, kvalifikačních, grantových a filantropických programů na mezinárodní úrovni.

Salesforce rovněž spolupracuje s implementačními partnery včetně společností Accenture, Deloitte a IBM na rozšiřování produktů a služeb Salesforce pro digitální ekonomiku, zvyšování úrovně vzdělávání a vytváření nových pracovních míst vyžadujících dovednosti v Salesforce.

  • Náborový program Futureforce University společnosti Salesforce je zaměřen na získávání, udržení a rozvoj talentovaných absolventů.
  • Trailblazer Mentorships podporuje příležitosti získat vysněnou práci v ekosystému Salesforce. Vítány jsou všechny úrovně znalostí – není vyžadován žádný titul ani předchozí pracovní zkušenosti v Salesforce.
  • Salesforce Talent Alliance je iniciativa, která spojuje partnerské společnosti s různými kandidáty vyškolenými v Salesforce ve snaze připravit budoucí pracovní sílu.
  • Pathfinder Training Program, který byl spuštěn v roce 2018 ve spolupráci se společností Deloitte, je iniciativa pro rozvoj pracovních sil, jejímž cílem je vyškolit osoby s technickými, obchodními a měkkými dovednostmi, potřebnými pro kariéru v ekosystému Salesforce.
  • Trailblazer Connect pomáhá lidem navázat kontakt s mentoringem a kariérními příležitostmi prostřednictvím akcí a online zdrojů.
  • Salesforce.org podporuje neziskové organizace a školy, které se snaží odstranit propast v příležitostech pro budoucí generace prostřednictvím vzdělávání prostřednictvím modelu Salesforce 1-1-1.

Prostřednictvím svých grantových programů pomáhá Salesforce nastartovat novou generaci podnikových technologií a podporuje nutnost digitálního vzdělávání. Společnost Salesforce nedávno oznámila nový dar ve výši 700 000 dolarů přední neziskové organizaci Year Up, která se zabývá rozvojem pracovních sil a propojuje mladé lidi se špičkovými společnostmi, aby mohli zahájit smysluplnou kariéru. Celkový závazek společnosti se tak zvýšil na 30 milionů dolarů.

Podobné články

Důvěra spotřebitelů se meziměsíčně snížila, důvěra podnikatelů naopak vzrostla

27. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry ČSU se meziměsíčně zvýšil o 1,4 bodu na hodnotu 101,1, při rozdílném vývoji obou jeho složek. Zatímco Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 2,7 bodu na hodnotu 101,5, indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 5,1 bodu na hodnotu 99,0. Čtěte více

Celková důvěra v ekonomiku se drží těsně nad dlouhodobým průměrem

29. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry ČSU, vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně snížil o 0,9 bodu na hodnotu 100,1, při rozdílném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 1,0 bodu na hodnotu 100,0, zatímco indikátor důvěry spotřebitelů se nezměnil a zůstal na květnové hodnotě 100,7. Čtěte více

Celková důvěra v ekonomiku se drží těsně nad svým dlouhodobým průměrem

25. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry ČSU (vyjádřený bazickým indexem) se meziměsíčně snížil o 0,9 bodu na hodnotu 100,1, při rozdílném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 1,0 bodu na hodnotu 100,0, zatímco indikátor důvěry spotřebitelů se nezměnil a zůstal na květnové hodnotě 100,7. Čtěte více

HDP mezičtvrtletně vzrostl o 0,8 %

3. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Podle zpřesněného odhadu ČSÚ vzrostl hrubý domácí produkt v 1. čtvrtletí 2025 mezičtvrtletně o 0,8 % a meziročně o 2,2 %. Meziroční růst HDP byl podpořen vyššími výdaji na konečnou spotřebu a změnou stavu zásob. Negativní vliv mělo zejména saldo zahraničního obchodu. Čtěte více