Martina Vlčková (SWS): Český distributor rozumí českému zákazníkovi
Jste jedním z nejvýznamnějších distributorů v České republice a loňský rok byl pro vás plný zásadních změn, co se týká personálního rozložení. Jak se to podepsalo na chodu SWS, respektive jaký byl podle vás pro SWS uplynulý rok?
Ráda bych začala optimisticky, ale loňský rok 2022 přinesl nečekanou změnu v čele naší společnosti, na kterou jsme museli reagovat, a především se s ní vyrovnat – na podzim nás náhle opustil náš dosavadní a dlouholetý obchodní ředitel Slávek Skalička. A tímto začala vlna změn ve struktuře našeho řízení. Funkce obchodního ředitele již nebyla nově obsazena, ale rozdělena. Na post ředitele nákupu byl jmenován Roman Kalivoda a do funkce ředitele prodeje Petr Lipner. Oba moji kolegové působí v SWS řadu let, mají všeobecný přehled, zkušenosti a znalosti z oboru. Můj posun na pozici generální ředitelky byl plánovaný, nicméně k němu došlo rychleji, než jsme všichni čekali. Uvedené kroky souvisejí jednak se změnami uvnitř naší společnosti, ale také s větší nutností reagovat na změny v kompletním fungování SWS.
Změna na pozici generálního ředitele společnosti je vždycky hodně diskutované téma – co pro SWS znamená, že jste se do vedení posunula vy?
To ukáže čas (směje se). Evžen Varadinek mi předal tuto funkci po více než 30 letech. Jeho rozhodnutí vyplynulo z přirozeného vývoje a naší dlouhodobé spolupráce, díky které tak mohu plynule navázat na jeho dosavadní práci. Budu se snažit v těchto těžkých ekonomických dobách nezklamat jeho důvěru, využít svých detailních znalostí firmy a jejích procesů, slabých i silných stránek a vše sladit s potřebami našich partnerů. Chci, aby se firma vydala určitým směrem, a v tuto chvíli pro ni neexistuje nic jiného než další rozvoj a posun k lepšímu.
Máte za sebou řadu zkušeností, ve společnosti jste strávila většinu své profesní kariéry, není asi nikdo povolanější, kdo by se této role mohl zhostit – přesto, dovedla jste si někdy představit, že vás tento postup čeká? Jak jej vnímáte, a jaké zkušenosti na své nové pozici nejvíce uplatníte?
Svoji roli ve firmě jsem spíše nechávala přirozeně zrát a vyvíjet se. Změna na pozici generálního ředitele přišla nečekaně a rychle. Nejprve jsem měla pocit, že chci znát ihned odpovědi na všechny otázky a téměř okamžitě se pustit do řešení všech problémů i příležitostí. Což samozřejmě nebylo reálné. Musela jsem si zvyknout na to, že mě denně osloví mnohem více lidí než dřív, musela jsem si vytvořit svůj vlastní systém a naučit se delegovat řešení situací na ostatní. Pochopila jsem, že se na této pozici nesmím hluboce zaobírat pocity a subjektivními názory a o svých rozhodnutích musím být přesvědčena, že jsou správná. Nikdy se totiž nezavděčíte všem. Přiznám se, že s empatií a emocionalitou stále ještě trochu bojuji. Vím, že budu muset být tvrdší, ale v rámci mezí samozřejmě (směje se). A nebudu zastírat, učím se to stále. Pro mě je prioritou nezměnit se ve své podstatě a zachovat si své já.
Tím se dostáváme k tomu, jaké zkušenosti mohu uplatnit. Začnu asi tím, co považuji za důležité. Nebojím se dělat rozhodnutí s odpovědností za následky a umím vzít situaci do svých rukou. Domnívám se, že mě lidé v SWS dobře znají a vědí, co ode mě mohou očekávat a zároveň co já mohu očekávat od nich. Tým lidí ve firmě je stabilní, cením si jejich spolupráce, vážím si jejich důvěry a loajality, kterou do SWS vkládají.
Chystáte zavést nějaké zásadní změny? Respektive pocítí reselleři a vaši partneři, že došlo k „výměně stráží“?
Určitě ano. Pro rok 2023 plánujeme být svým obchodním partnerům ještě blíže, ještě více je podporovat a pomáhat jim. Cílíme na optimalizaci procesů směrem k zákazníkovi a plánujeme řadu podpůrných akcí pro partnery. Tyto novinky a změny bychom rádi představili, jakmile je budeme v průběhu roku uvádět do života. Věřím, že naše resellery příjemně překvapíme.
Jak se SWS momentálně profiluje v českém distribučním prostředí, tedy co chcete, aby se lidem vybavilo, když se řekne SWS?
„Český distributor rozumí českému zákazníkovi.“ Na první pohled to může vypadat, že celková situace stále nahrává nadnárodním firmám, ale podívejte se na nás, na lokálního hráče. Na své straně máme vztahy a stále nám nahrává místní znalost prostředí. Za dobu působení na trhu, více než 32 let, jsme si vybudovali opravdu solidní síť zákazníků i dodavatelů a s mnohými z nich za sebou máme dlouhá léta spolupráce i společných zážitků. To jsou pevné vazby a nelze je zpřetrhat. Také bych zmínila jeden systémový rozdíl. Jako český distributor budeme vždy z podstaty věci operativnější, pružnější, partnerům nabídneme individuální přístup a jsme schopni naplňovat své motto: „Distributor ve Vašich službách“. Na druhé straně máme dostatek soudnosti a sebereflexe na to, abychom neusnuli na vavřínech a dále se posouvali. Jak jsem již řekla, budeme se snažit o to, abychom šli pozitivně kupředu.
Jaká je vaše strategie pro rok 2023? Co jsou nedůležitější trendy, ať už v oblasti produktů, nebo obchodních modelů, na které se soustředíte?
Tohle je zajímavé téma. V tradičních IT kategoriích, kde jsme silným hráčem, již není příliš prostoru pro expandování. Máme svoje zavedené stálé značky, se kterými historicky a dlouhodobě spolupracujeme. Na tuto společnou práci se chceme více soustředit, upevňovat ji a rozvíjet. Nicméně již mohu prozradit, že lovíme i v nových segmentech, které vysloveně nelze označit za IT, ale spadají do kategorií příbuzných. Dále mohu slíbit, že chystáme pro zákazníky nové projekty, které budou pro naše partnery zajímavé především svou profitabilitou a s možností dále růst a rozvíjet se. Klademe si za cíl rozšíření produktového portfolia a budeme se intenzivněji věnovat svým zákazníkům.
Co byste vzkázala resellerům? Máte nějaký tip nebo doporučení, který je podle vás pro jejich fungování a konkurenceschopnost zásadní?
Zásadní je nakupovat v SWS (směje se). Každopádně bych ráda vyjádřila poděkování všem našim obchodním partnerům, kteří s SWS férově a úspěšně spolupracují. Chci je ujistit, že si toho opravdu velmi vážíme, protože v našem vzájemném vztahu vládne respekt, spolupráce a důvěra. Tímto si oboustranně pomáháme plnit obchodní i profesní cíle. Věřím, že i v dnešní době, kdy vstupujeme do dalších ne úplně lehkých časů, zůstanou naši obchodní partneři silní a společně budeme hledat cesty, jak tyto výzvy zvládnout.