IoT v potravinářském průmyslu?

20. 4. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Infor)
Když se bavíme o Industry 4.0, většinou diskutujeme přínosy pro firmy z průmyslových odvětví jako strojírenství či automotive. Ale digitalizace je zajímavá i pro další odvětví včetně například potravinářství.

Jako klíčová digitalizační technologie se v potravinářském průmyslu jeví Internet of Things (IoT), která s podporou senzorů přinese potravinářským podnikům ohromné spektrum detailních informací.

Pro potravinářské zpracovatele a výrobce nejsou technologie IoT ničím překvapujícím, podle posledních průzkumů se více než polovina z nich nějakým způsobem v IoT projektech již angažuje. V technologii senzorů vidí obrovský potenciál zejména ke zlepšení dohledatelnosti potravinářských produktů, která je alfou a omegou v procesech stahování produktů z trhu, redukce objemu odpadu vzniklého při výrobě a vyšší efektivity přepravy a manipulace potravin.

Co je v potravinářství poměrně nové, je využití chytrých senzorů a integrované analytiky k inovaci výrobních procesů pro optimalizaci využití strojů a zařízení. V tomto směru je využití senzorů stejné jako u průmyslové výroby: senzory mohou být využívány k monitorování výkonu zařízení či identifikaci jakýchkoliv anomálií, které mohou předznamenat výpadek či potřebu údržby. Speciálně pro firmy v segmentu potravinářské logistiky dodávající čerstvé potraviny, které vyžadují speciální chladící zařízení či kontrolu vlhkosti, pak dokáží senzory monitorovat podmínky během přepravy a zasílat je v reálném čase.

IoT jako součást digitalizace

Prostým sběrem dat vysílaných ze senzorů se procesy v potravinářské výrobě samozřejmě samy od sebe nezlepší. IoT aplikace je potřeba integrovat s ERP systémy s pokročilými analytickými funkcemi v oblasti poptávky, nabídky a skladových zásob a teprve potom lze obrovské množství získaných dat zpracovat na akceschopné, manažerské informace.

Data získaná ze senzorů využije široké spektrum pracovníků – od techniků zodpovědných za fungování chladících zařízení na vzdálených lokalitách, přes pracovníky údržby zajišťující kontinuální provoz strojů ve výrobě, až po plánovače výroby, jež potřebují logistická data od dodavatelů v reálném čase. Senzory v kombinaci s ERP a BI systémy dokáží poskytnout informace nezbytné ke správným rozhodnutím a k udržení konkurenceschopnosti na potravinářském a nápojářském trhu.

O využívání IoT technologií začíná uvažovat stále více potravinářských společností. Nejnovější informace z trhu naznačují, že více než polovina podniků si uvědomuje potenciál IoT, mnohé již realizují pilotní projekty nebo alespoň aktivně vyhodnocují uživatelské případy. Stále větší procento projektů překonává pilotní fázi a vstupuje do produkčního provozu. Úspěšné projekty ale lze nalézt pouze tam, kde je IoT a zavádění senzorů součástí širší, ucelené strategie digitalizace, tedy přístupu jinak známého jako Industry 4.0.

Digitalizace v Intersnack

Například Intersnack, evropský dodavatel a vlastník více než 20 známých potravinářských značek včetně v ČR prodávaných Bohemia, Chio a POM-BÄR, se rozhodl využívat cloudové řešení Infor.  Projekt, který se dotkne téměř každého podnikového procesu a všech značek v celé Evropě, bude postaven na strategii digitální transformace. Součástí kontraktu bude implementace odvětvově-specifické sady řešení Infor CloudSuite Food & Beverage společně s dalšími 18 propojenými systémy.

Řešení bude obsahovat všechny hlavní aplikace včetně ERP, finančního řízení, řízení výkonnosti, business intelligence, údržby podnikového majetku, CRM a řízení dodavatelského řetězce. Hlavními požadavky na řešení bylo detailní napojení na cloud a inovativní strategie v oblasti digitální transformace a umělé  intelligence (AI).

Jak je vidět, stále více výrobních a logistických zákazníků klade důraz na podporu moderních technologií digitalizace, IoT a umělé inteligence, a podnikové aplikace se bez jejich podpory již brzy neobejdou.

Autor: David Zeman, channel manager, Infor Česká republika

Štítky: 

Podobné články

Nick Offin, ředitel prodeje, marketingu a provozu společnosti Dynabook Northern Europe

Cloud computing vs. edge computing

13. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dynabook)
Výhody práce s cloudem ve firemním prostředí jsou dobře známy. Bez této formy by dnes neexistovala řada služeb, na které se společnosti všech velikostí spoléhají. Není tedy překvapením, že 85 % společností má za to, že rozvíjení cloudových řešení je v jejich infrastruktuře nezbytnou součástí pokroku. Čtěte více

Jak COVID-19 změnil technologické trendy

13. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Společnost Accentru přináší aktualizovaný pohled na technologické trendy. Při zveřejnění zprávy Accenture Technology Vision 2020 počátkem roku nebyl ještě covid-19 globální pandemií. Nyní je to největší výzva, které svět čelí za několik desetiletí. V řádu několika měsíců změnil životy lidí v bezprecedentním měřítku. Inovace však pandemie nezpomalila – naopak je urychluje. Čtěte více

CRA hloubkově pokrývají Prahu IoT sítí a umožňují i geolokaci

22. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: České Radiokomunikace)
Výrazné zvýšení pokrytí umožní IoT sítí umožní Českým Radiokomunikacím nabídnout komunikaci zařízení i v hůře dostupných místech. Tzv. deep indoor pokrytí přináší dosah signálu až několik metrů pod povrchem (šachty, kanály, sklepy apod.) nebo uvnitř budov. Čtěte více

Internet věcí v roce 2020: Jaký je a kam se bude ubírat

12. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
IoT lze bez nadsázky označit za jednu z nejrychleji se rozšiřujících a rozvíjejících ICT technologií dneška. Celá oblast internetu věcí v sobě skrývá obrovský potenciál pro všechny zúčastněné, ať již hovoříme o výrobcích a dodavatelích, poskytovatelích služeb, partnerech či implementátorech nebo koncových zákaznících. Na současnost a budoucnost IoT jsme se ptali odborníků z různých oborů české IT scény. Čtěte více