IoT v potravinářském průmyslu?

20. 4. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Infor)
Když se bavíme o Industry 4.0, většinou diskutujeme přínosy pro firmy z průmyslových odvětví jako strojírenství či automotive. Ale digitalizace je zajímavá i pro další odvětví včetně například potravinářství.

Jako klíčová digitalizační technologie se v potravinářském průmyslu jeví Internet of Things (IoT), která s podporou senzorů přinese potravinářským podnikům ohromné spektrum detailních informací.

Pro potravinářské zpracovatele a výrobce nejsou technologie IoT ničím překvapujícím, podle posledních průzkumů se více než polovina z nich nějakým způsobem v IoT projektech již angažuje. V technologii senzorů vidí obrovský potenciál zejména ke zlepšení dohledatelnosti potravinářských produktů, která je alfou a omegou v procesech stahování produktů z trhu, redukce objemu odpadu vzniklého při výrobě a vyšší efektivity přepravy a manipulace potravin.

Co je v potravinářství poměrně nové, je využití chytrých senzorů a integrované analytiky k inovaci výrobních procesů pro optimalizaci využití strojů a zařízení. V tomto směru je využití senzorů stejné jako u průmyslové výroby: senzory mohou být využívány k monitorování výkonu zařízení či identifikaci jakýchkoliv anomálií, které mohou předznamenat výpadek či potřebu údržby. Speciálně pro firmy v segmentu potravinářské logistiky dodávající čerstvé potraviny, které vyžadují speciální chladící zařízení či kontrolu vlhkosti, pak dokáží senzory monitorovat podmínky během přepravy a zasílat je v reálném čase.

IoT jako součást digitalizace

Prostým sběrem dat vysílaných ze senzorů se procesy v potravinářské výrobě samozřejmě samy od sebe nezlepší. IoT aplikace je potřeba integrovat s ERP systémy s pokročilými analytickými funkcemi v oblasti poptávky, nabídky a skladových zásob a teprve potom lze obrovské množství získaných dat zpracovat na akceschopné, manažerské informace.

Data získaná ze senzorů využije široké spektrum pracovníků – od techniků zodpovědných za fungování chladících zařízení na vzdálených lokalitách, přes pracovníky údržby zajišťující kontinuální provoz strojů ve výrobě, až po plánovače výroby, jež potřebují logistická data od dodavatelů v reálném čase. Senzory v kombinaci s ERP a BI systémy dokáží poskytnout informace nezbytné ke správným rozhodnutím a k udržení konkurenceschopnosti na potravinářském a nápojářském trhu.

O využívání IoT technologií začíná uvažovat stále více potravinářských společností. Nejnovější informace z trhu naznačují, že více než polovina podniků si uvědomuje potenciál IoT, mnohé již realizují pilotní projekty nebo alespoň aktivně vyhodnocují uživatelské případy. Stále větší procento projektů překonává pilotní fázi a vstupuje do produkčního provozu. Úspěšné projekty ale lze nalézt pouze tam, kde je IoT a zavádění senzorů součástí širší, ucelené strategie digitalizace, tedy přístupu jinak známého jako Industry 4.0.

Digitalizace v Intersnack

Například Intersnack, evropský dodavatel a vlastník více než 20 známých potravinářských značek včetně v ČR prodávaných Bohemia, Chio a POM-BÄR, se rozhodl využívat cloudové řešení Infor.  Projekt, který se dotkne téměř každého podnikového procesu a všech značek v celé Evropě, bude postaven na strategii digitální transformace. Součástí kontraktu bude implementace odvětvově-specifické sady řešení Infor CloudSuite Food & Beverage společně s dalšími 18 propojenými systémy.

Řešení bude obsahovat všechny hlavní aplikace včetně ERP, finančního řízení, řízení výkonnosti, business intelligence, údržby podnikového majetku, CRM a řízení dodavatelského řetězce. Hlavními požadavky na řešení bylo detailní napojení na cloud a inovativní strategie v oblasti digitální transformace a umělé  intelligence (AI).

Jak je vidět, stále více výrobních a logistických zákazníků klade důraz na podporu moderních technologií digitalizace, IoT a umělé inteligence, a podnikové aplikace se bez jejich podpory již brzy neobejdou.

Autor: David Zeman, channel manager, Infor Česká republika

Štítky: 

Podobné články

Fujitsu Forum 2019: Vstříc důvěryhodné budoucnosti

18. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fujitsu a DCD Publishing)
Na začátku listopadu proběhl v Mnichově další ročník konference Fujitsu Forum určené pro partnery a zákazníky z celého regionu. Hlavním tématem letošního ročníku byla digitální transformace a využití technologií a dat pro vytvoření reálných, užitečných a inovativních produktů a služeb uplatnitelných napříč všemi segmenty lidské činnosti. Čtěte více

České Radiokomunikace vstupují do segmentu Business Inteligence a Big Data

29. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: České Radiokomunikace)
České Radiokomunikace (CRA) zahajují spolupráci se společností Dataddo a navazují na své současné aktivity v oblasti internetu věcí. V partnerské spolupráci nabízejí řešení, díky němuž je možné propojit CRA IoT Cloud s platformami a aplikacemi Business Inteligence (BI) a Big Data, jako jsou Microsoft Power BI, Google Data studio, Klipfolio, Tableau a další. Čtěte více

IoT pod náporem kyberútoků

17. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky)
Technologie společnosti Kaspersky v průběhu prvního pololetí zaznamenaly 105 milionů útoků na zařízení internetu věcí, které pocházely z 276 000 unikátních IP adres. Jde o sedmkrát větší množství, než jaké bylo detekováno za stejný časový úsek minulý rok. Čtěte více

Česká softwarová IoT platforma miotiq pokrývá většinu důležitých zemí Evropy a Ameriky

10. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: M2MC)
Integrační platforma miotiq představuje nástroj pro propojení koncových zařízení s aplikacemi, které dokáží zpracovávat data přímo ze senzorů. Miotiq dokáže využívat NB-IoT sítě mobilních operátorů po celém světě (v evropském a tuzemském prostředí např. síť Vodafonu). Čtěte více