Infografika: Digitální transformace celosvětově výrazně zaostává

7. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell EMC)
Přestože tempo změn nepolevuje, z nejnovějšího indexu digitální transformace (DTI) sestaveného společností Dell Technologies vyplývá, že v mnoha firmách jsou programy digitální transformace stále teprve v počátcích. Dokladem toho jsou odpovědi 78 % firemních lídrů, kteří připouští, že digitální transformace by v jejich organizaci měla mít širší záběr (v České republice 66 %).

Více než polovina firem (51 %) se domnívá, že do pěti let budou mít potíže s plněním měnících se požadavků zákazníků (v České republice 84 %), a téměř každé třetí firmě (30 %) stále dělá starost, že jejich organizace bude zaostávat (v České republice 25 %).

Společnost Dell Technologies ve spolupráci se společnostmi Intel a Vanson Bourne provedla průzkum mezi 4 600 vedoucími pracovníky (od pozice ředitele až po nejvyšší vedení) středně velkých až velkých společností po celém světě, aby získala skóre transformačních aktivit v těchto organizacích.

Tato studie ukázala, že digitálně nejvyspělejší jsou rozvíjející se trhy. Nejvyšší příčky globálního žebříčku při tom obsadily Indie, Brazílie a Thajsko. Oproti tomu rozvinuté trhy ztrácejí: nejnižší skóre digitální vyspělosti obdrželo Japonsko, Dánsko a Francie. Česká republika se umístila na 32. místě za svými sousedy Polskem (15.), Německem (24.) a Rakouskem (30.). Rozvíjející se trhy navíc více věří ve svou schopnost „být iniciátorem převratných změn, a ne jejich obětí“ (53 %), v porovnání s pouhými 40 % v rozvinutých zemích.

Zaostávání za křivkou transformace

Druhý index digitální transformace navazuje na vůbec první index digitální transformace sestavený v roce 2016. V porovnání těchto dvou let je zřetelně vidět, že pokrok přichází jen velice pomalu a že se organizacím nedaří držet krok s prudkým tempem změn. Procento organizací zařazených do kategorie Implementující se sice zvýšilo, ale na vrcholu nedošlo k žádnému pokroku. Téměř čtyři z deseti (39 %) firem stále spadají do dvou digitálně nejméně vyspělých skupin (Zaostávající a Následovníci). 

„V blízké budoucnosti se každá organizace bude muset stát digitální organizací, ale z našeho průzkumu vyplývá, že před většinou z nich je stále ještě dlouhá cesta,“ prozradil Michael Dell, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Dell Technologies. „Organizace musí modernizovat své technologie, pokud chtějí využívat nebývalé příležitosti spojené s digitální transformací. Čas jednat nastal právě teď.“

Překážky brzdící transformaci a úroveň sebedůvěry

Ze zjištění také vyplývá, že firemní lídři stojí na pokraji krize sebedůvěry a že 91 % z nich brzdí přetrvávající překážky. 

Mezi pět hlavních překážek úspěchu digitální transformace patří:

  1. Obavy v oblasti ochrany dat a zabezpečení (posun z 5. místa v roce 2016, v České republice na 7. místě)
  2. Omezené rozpočty a zdroje
  3. Nedostatek vhodných dovedností a zkušeností interních pracovníků
  4. Regulace a změny v legislativě (posun z 9. místa v roce 2016)
  5. Nerozvinutá digitální kultura

Téměř polovina respondentů (49 %) se domnívá, že jejich organizace bude mít během příštích pěti let potíže s prokázáním své důvěryhodnosti (v České republice 72 %). Téměř třetina (32 %) nevěří, že jejich vlastní organizace dokáže plnit příslušné předpisy, jako je obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů (v České republice 28 %). Každý třetí respondent nevěří, že jeho vlastní organizace dokáže ochránit data zaměstnanců nebo zákazníků (v České republice 29 % v případě dat zaměstnanců a 36 % v případě dat zákazníků).

Plány na uskutečnění digitální budoucnosti

Lídři uvádějí stejné priority a investice na podporu budoucí transformace. Patří mezi ně větší zaměření na pracovní sílu, zabezpečení a IT. 46 % z nich rozvíjí digitální dovednosti a schopnosti svých interních zdrojů, například tím, že všechny své zaměstnance učí programování, což představuje nárůst oproti 27 % v roce 2016.

Nejdůležitější technologické investice pro období následujícího roku až tří let:

  1. Kyberbezpečnost
  2. Technologie internetu věcí
  3. Vícecloudové prostředí
  4. Umělá inteligence
  5. Přístup orientovaný na výpočetní prostředky

Jak se bude organizacím dařit v budoucnu, závisí na tom, jaké kroky provedou už dnes. Společnost Draper, která je zákazníkem společnosti Dell Technologies, se například v minulosti zaměřovala převážně na výzkum pro ministerstvo obrany, ale nyní se začíná věnovat oblastem s větším komerčním uplatněním, jako je biomedicína.

„Technologie nám umožňují řešit nejobtížnější problémy světa, od infrastruktury a služeb, které jsou základem našich inovací, až po experimentální technologie, pomocí nichž se například snažíme bojovat s chorobami,” uvedl Mike Crones, ředitel pro IT ve společnosti Draper, a dodal: „Nedokázali bychom posouvat hranice a nemohli bychom se označovat za technologickou a výzkumnou firmu, aniž bychom se stali naprosto transformovanou a moderní společností.“

Poznámky pro novináře

Digitálně nejvíce vyspělé země:

  1. Indie
  2. Brazílie
  3. Thajsko
  4. Mexiko
  5. Kolumbie

Digitálně nejméně vyspělé země:

  1. Japonsko
  2. Dánsko
  3. Francie
  4. Belgie
  5. Singapur

Metodika průzkumu

Nezávislá výzkumná agentura Vanson Bourne provedla v létě 2018 průzkum mezi 4 600 vedoucími pracovníky středně velkých až velkých společností ze 42 zemí a oblastí s cílem zařadit jejich organizaci podle indexu digitální transformace společnosti Dell Technologies. Společnost Vanson Bourne klasifikovala snahy firem o přechod na digitální podnikání na základě jejich IT strategie, iniciativ transformace pracovních sil a toho, jak samy vnímají svou výkonnost podle základní sady atributů digitálního podnikání.

Fotogalerie: 

Podobné články

Česko a Češi musí přidat v klíčových digitálních dovednostech

17. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Absence individuálních dovedností a kvalifikovaných talentů, pomalé tempo digitální transformace firem, ale i celkové podceňování situace a možných problémů – to jsou aktuální digitální výzvy, kterým čelí česká společnost. Je nutné zvýšit investice do lidí a jejich digitálních dovedností. Právě ty totiž patří k nejhodnotnější měně na trhu práce. Čtěte více

Digitalizace snižuje firmám náklady na zpracování dokumentů o více než polovinu

6. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konica Minolta)
Za posledních pět let zákazníci Konica Minolta v ČR elektronicky zpracovali přes půl miliardy stran formátu A4. Pouhým zavedením automatizovaného přepisu údajů z naskenovaných dokumentů (tzv. vytěžením) ušetřili více než 65 milionů korun. Přestože poptávka po digitalizačních službách v tuzemsku roste, většina firem má v této oblasti stále výrazné rezervy. Čtěte více

Zákaznická zkušenost (CX) jako podceňovaný motor digitální transformace

3. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Anect)
Customer eXperience (CX) je stále často velmi podceňovanou součástí firemního marketingu a aktivit, ačkoliv je stále důležitějším nástrojem budování loajality, zásadní možností odlišení se od konkurence, vytváření identity značky i účinným motorem digitální transformace. Čtěte více

Technologické trendy roku 2020 podle společnosti Cisco

22. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Technologie mění svět a tato změna je rok od roku rychlejší. Jaké trendy vzniknou díky technologiím v roce 2020? Cisco vidí zejména pět oblastí, které doznají změny. Čtěte více