Gartner: Prodej PC ve 2. čtvrtletí 2011 vzrostl o 2,3 %

15. 7. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Gartner)
Podle analytiků společnosti Gartner se zvýšila produkce počítačů na celém světě ve druhém čtvrtletí letošního roku meziročně o 2,3 procenta. Trh se přitom stále přizpůsobuje. Notebookům a netbookům stále více konkurují mobilní multimediální zařízení.

Celosvětově se v tomto období prodalo přes 85,2 milionu kusů počítačů, což znamená nárůst o 2,3 procenta oproti druhému čtvrtletí roku 2010. Gartner však původně odhadoval, že dojde ke zvýšení trhu až o 6,7 procenta.

Analytici Gartneru uvádí, že prodejci se museli vypořádat s nahromaděnými zásobami a museli přizpůsobit i svůj sortiment nabízených počítačů. Největší růst pochází z rozvíjejících trhů. Řada výrobců také hodně investuje do vývoje a prodeje tabletů. Jejich boom můžeme očekávat v první polovině příštího roku.

Celosvětový prodej PC

Společnost HP je i nadále světovou jedničkou, která prodala 14,9 milionu kusů PC a patří jí 17,5 procenta trhu. Dell se posunul na druhé místo s počtem prodaných kusů 10,6 milionu a tržním podílem 12,5 procenta. Trojici nejprodávanějších značek uzavírá Lenovo s dvanácti miliony prodaných PC a podílem 12 procent. Tato značka zaznamenala nejsilnější růst mezi dodavateli počítačů.

Moc se však nedařilo Aceru. Zatímco ve všech čtyřech čtvrtletích loňského roku a letošním prvním této značce patřila druhá příčka, nyní klesla až na čtvrtou pozici. To je zapříčiněno především velkým množstvím zásob v distribučním kanálu v Evropě a Středním východě a Africe (region EMEA). Problémy podle Gartneru plynou především z toho, že Acer útočil nízkými cenami a obchodním modelem, který již není efektivní.

„Vzhledem k humbuku kolem PC tabletů, jako je iPad, jsou obchodníci obezřetní při objednávání osobních počítačů,“ uvedla analytička Gartneru Mikako Kitagawová. Prodejci tak podle ní raději uvolňují prodejní plochy pro tablety, kterých na celosvětový trh přichází stále více a stále nové modely. Někteří výrobci PC investovali  do reklamy, aby prodali více kusů a jiní zeštíhleli své produktové řady u prodejců.

Celosvětový prodej PC ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v kusech)
Výrobce2Q11 počet prodaných kusů2Q11 podíl na trhu (%)2Q10 počet prodaných kusů2Q10 podíl na trhu (%)2Q10-2Q11 změna (%)
HP14 888 08617,514 454 97117,43
Dell10 621 43612,510 283 07412,33,3
Lenovo10 225 358128 349 2721022,5
Acer9 298 98910,911 689 25514-20,4
Asus4 467 6115,24 306 2415,23,7
Toshiba4 411 4005,24 497 5765,4-1,9
Ostatní31 306 98736,729 732 49335,75,3
Celkem85 219 86510083 312 8821002,3

Region Evropa a Střední východ a Afrika

V regionu EMEA bylo ve druhém čtvrtletí tohoto roku prodáno celkem 23,1 milionu kusů PC, což je o 4,8 procenta méně oproti druhému čtvrtletí roku 2010.

„Počítačový trh v EMEA nerostl v důsledku slabé poptávky spotřebitelů. Kromě toho vysoké zásoby Aceru tuto situaci ještě více zhoršily,“ řekl Ranjit Atwal analytik Gartneru. „Slabý výkon Aceru přispěl téměř 55 procenty k poklesu trhu s PC v EMEA v druhé polovině čtvrtletí 2011. Pokud bychom odstranili výsledky Aceru, pak by trh s PC v EMEA rostl o 3 procenta. I když to může být zavádějící, je důležité oddělit dodávky od jednoho dodavatele a všeobecné trendy na trhu," dodal Atwal.

Také v regionu EMEA je jedničkou společnost HP, která prodala 4,9 milionu PC a patří jí 21,4 procenta trhu. Aceru se navzdory tomu všemu podařilo udržet druhou příčku a prodat 3,2 milionu PC, patří mu 14,1 procenta trhu. Trojkou je Dell s 2,4 milionu prodaných PC a podílem 10,5 procenta. Čtyřkou je Asus a pětkou Lenovo. Na umístění Lenova v EMEA nemělo zásadní vliv ani pohlcení Medionu (velkého německého výrobce PC a spotřební elektroniky).

Podle Gartneru je špatná situace zvláště v jižní Evropě, kde země bojují se státními dluhy a spotřebitelé zde kvůli nejisté budoucnosti prudce omezili své výdaje. Výjimkami se v Evropě zdají být pouze ve Francii a Německu. Celkový růst v regionu střední a východní Evropa a na Středním východě a na Afrických trzích nemůže vyvážit slabou poptávku v západní Evropě.

Prodej PC v oblasti EMEA ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v kusech)
Výrobce2Q11 počet prodaných kusů2Q11 podíl na trhu (%)2Q10 počet prodaných kusů2Q10 podíl na trhu (%)2Q10-2Q11 změna (%)
HP4 930 93421,44 757 51219,63,6
Acer3 255 00014,15 001 10620,6-34,9
Dell2 416 49710,52 217 8159,29
Asus2 005 8098,72 054 2648,5-2,4
Lenovo1 333 8575,81 299 7585,42,6
Ostatní9 128 11439,68 901 07436,72,6
Celkem23 070 21110024 231 529100-4,8