Experti Check Pointu varují před extrémním zájmem kyberzločinců o oblast školství

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Školy a vzdělávací instituce pracují s obrovským množstvím citlivých dat, přitom ale v řadě případů nemají odpovídající zabezpečení. Stávají se tak pro kyberzločince snadným a oblíbeným cílem. Z nejnovější zprávy společnosti Check Point vyplývá, že v roce 2024 je nejčastějším terčem hackerů právě sektor vzdělávání. Každá vzdělávací a výzkumná instituce čelí v průměru 3 086 útokům týdně.

„Proč jsou školy tak častým cílem kyberzločinců? Částečně je přitahuje obrovské množství osobních informací, které mají vzdělávací instituce k dispozici a které je možné zneužít k finančnímu zisku nebo dalším, sofistikovanějším, útokům. Vzhledem k počtu studentů jsou sítě mnohem větší, otevřenější a je složitější vše řádně zabezpečit,“ upozornil Peter Kovalčík, regionální ředitel, security engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Studenti nejsou zaměstnanci, kteří by byli vázáni přísnými směrnicemi organizace o vhodném přístupu k sítím. Do školy si nosí vlastní zařízení, pracují ze sdíleného studentského ubytování a připojují se k bezplatné veřejné Wi-Fi, aniž by mysleli na bezpečnostní rizika. Celkově jde o velmi nebezpečnou kombinaci.“

Nejvíce kybernetických útoků na vzdělávací a výzkumné organizace je, navzdory výraznému meziročnímu poklesu, v regionu APAC, 6 002 útoků týdně na jednu organizaci. Největší meziroční nárůst útoků (o 127 %) zaznamenaly vzdělávací instituce v Severní Americe.

Vůbec nejvíce útoků na vzdělávání je v Indii. Důvodem může být rychlý přechod na vzdálenou výuku a pokračující digitalizace vzdělávání. Celkově rozšíření vzdělávacích online platforem zvýšilo kybernetická rizika a studenti, učitelé i rodiče si musí dávat pozor na phishingové podvody i malwarové útoky.

RegionPrůměrný týdenní počet útoků na jednu vzdělávací organizaciMeziroční změna
APAC6 002-37 %
Afrika2 87570 %
Evropa2 80418 %
Latinská Amerika2 72188 %
Severní Amerika1 821127 %

V červenci Check Point zaznamenal 12 234 nově vytvořených domén souvisejících se školami a vzděláváním, což je meziroční nárůst o devět procent. Navíc každá 45. doména byla škodlivá nebo podezřelá. Je potřeba dávat pozor také na phishingové kampaně, které se snaží vylákat z obětí přihlašovací údaje. Názvy škodlivých souborů často souvisí s nějakými školními aktivitami.

ZeměPrůměrný týdenní počet útoků na jednu vzdělávací organizaciMeziroční změna
Indie6 87497 %
Spojené království4 79336 %
Itálie4 73040 %
Mexiko3 50722 %
Portugalsko3 04266 %
Německo2 04177 %
Spojené státy1 66738 %

„V letošním roce došlo k dalšímu nárůstu útoků na vzdělávání a je tedy zřejmé, že školy musí používat pokročilé preventivní technologie a vzdělávat zaměstnance i studenty,“ uzavřel Peter Kovalčík.

Podobné články

Téměř 90 % zranitelností v IT infrastruktuře českých škol je kritických

30. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralý hardware i software a používají jen jednoduchá, často výchozí hesla. Čtěte více

Nová řada IFPD Optoma přináší vysoký výkon a inteligentní funkce pro moderní výuku

29. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Optoma)
Společnost Optoma uvedla na trh novou generaci interaktivních displejů 3 Series Gen 3, která navazuje na úspěšnou řadu 32. Nový model přináší výrazně vyšší výkon, moderní operační systém Android 14 s certifikací Google EDLA, pokročilé nástroje pro spolupráci a řadu vylepšení, která zefektivňují práci učitelů i studentů. Čtěte více

ViewSonic představil interaktivní displeje ViewBoard pro efektivnější výuku

8. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ViewSonic)
Řada ViewBoard IFP51 s certifikací EDLA, která je dostupná ve velikostech od 55 do 98 palců, byla navržena tak, aby vyhovovala různorodým vzdělávacím prostředím. Díky operačnímu systému Android 14 nabízí rychlé přihlášení, okamžité psaní pomocí funkce „Write Away“ a přímý přístup k aplikacím z obchodu Google Play – to vše usnadňuje digitální výuku od samotného začátku vyučovací hodiny. Čtěte více

Epson se zapojil do přípravy řešení pro výuku v interaktivním prostředí

23. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Společnost Epson se spojila s organizacemi Knowla a Future Classroom Lab na přípravě a představení řešení pro výuku v interaktivním výukovém prostředí. Ukázkové prostředí třídy umožňuje učitelům využívat řešení EdTech a zažít s žáky a studenty jejich přidanou hodnotu. Čtěte více