Microsoft je i nadále nejčastěji zneužívanou značkou při phishingových podvodech

28. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Výzkumný tým společnosti Check Point zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2020. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Ve 4. čtvrtletí byl znovu nejčastěji zneužívanou značkou Microsoft. Tohoto technologického giganta se týkalo 43 % phishingových útoků zneužívajících značky, což je významný nárůst oproti třetímu čtvrtletí, kdy i přes první místo činil podíl Microsoftu „jen“ 19 %. Nárůst souvisí s koronavirovou pandemií, útočníci se totiž snažili zneužívat zaměstnance, kteří během druhé koronavirové vlny pracovali na dálku. Na druhé pozici zůstalo DHL (18 % všech phishingových podvodů zneužívajících známé značky). Důvodem byla snaha zločinců parazitovat v listopadu a prosinci na online nákupech.

Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují dopravci a maloobchodní organizace, což ukazuje, jak útočníci reagují na koronavirové trendy.

„Kyberzločinci se stále častěji snaží maskovat své podvody za jména známých značek. Naše data zároveň jasně ukazují, že útočníci ve snaze zvýšit šanci na úspěch mění své taktiky a pružně reagují na aktuální trendy. Trochu překvapivě z čela žebříčku vypadl Apple a také Instagram nebo WhatsApp. Zároveň jsme ale viděli nárůst phishingu zaměřeného na značky LinkedIn nebo IKEA. Znovu varujeme uživatele, buďte opatrní a neotevírejte podezřelé e-maily, přílohy a odkazy,“ uvedl Tomáš Růžička, SE Team leader v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech ve 4. čtvrtletí 2020

Seřazeno podle počtu phishingových útoků:

  1. Microsoft (43 %)
  2. DHL (18 %)
  3. LinkedIn (6 %)
  4. Amazon (5 %)
  5. Rakuten (4 %)
  6. IKEA (3 %)
  7. Google (2 %)
  8. PayPal (2 %)
  9. Chase (2 %)
  10. Yahoo (1 %)
Štítky: 

Podobné články

ESET odhalil první ransomware poháněný umělou inteligencí

2. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Bezpečnostní experti společnosti ESET odhalili nový typ ransomwaru, který k útokům využívá generativní umělou inteligenci. Malware s názvem PromptLock dokáže lokálně spustit dostupný AI jazykový model, který v reálném čase generuje škodlivé skripty. Během útoku pak AI na základě promptu rozhoduje, které soubory vyhledat, zkopírovat, zašifrovat nebo nenávratně zničit. Čtěte více

Komplexita kybernetických útoků vzrostla během šesti měsíců o 127 %

27. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Tradiční metody detekce škodlivého softwaru jsou překonány. Složitost kybernetických útoků vzrostla za pouhých šest měsíců o 127 %. Navíc u každého čtrnáctého souboru, který byl původně považován klasickými kyberbezpečnostními systémy za bezpečný, se nakonec ukázalo, že je škodlivý. Čtěte více

Malé a střední podniky jsou pod „stále těžší palbou“

25. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Výroční zpráva společnosti N-able o hrozbách za rok 2025 se zabývá nárůstem kybernetických útoků na malé a střední podniky (SMB). Zpráva odhaluje dramatický nárůst zjištěných hrozeb v SMB, jejichž počet vzrostl na více než 13,3 milionu jen v červnu 2025. Procento úspěšnosti útoků na SMB firmy je násobně vyšší než u útoků na velké společnosti. Čtěte více

Češi se ve druhém čtvrtletí 2025 potýkali s masivní vlnou podvodných zpráv

20. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Ve druhém čtvrtletí letošního roku se útočníci nejčastěji vydávali za telekomunikační společnosti, poskytovatele sociálních sítí nebo banky. Útoky v nejčastěji nemířily přímo na české uživatele a uživatelky, to jim ale podle bezpečnostních expertů neubíralo na nebezpečnosti – řada z nás využívá služby zahraničních poskytovatelů a komunikace v angličtině tak není neobvyklá. Čtěte více