Ceny v českých e-shopech jsou nižší než je průměr EU

9. 2. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Kasa.cz)
Loňský průzkum agentury Civic Consulting prokázal, že v České republice, Maďarsku a na Slovensku jsou ceny v internetových obchodech nižší a u kamenných prodejců vyšší, než je průměr Evropské unie.
Foto: Sxc.hu

Průzkum provedla agentura Civic Consulting pro Evropskou komisi. Cenové srovnání se uskutečnilo v 17 zemích včetně České republiky a Slovenska.

„Že je v ČR vyšší cenová hladina než v mnohých státech EU, je obecně známé, stejně tak to, že na internetu jsou nižší ceny než v klasických obchodech. Potěšující však je, že z průzkumu vyplynulo, že ceny na českém internetu jsou nižší, než je průměr EU, a proto se mohou české internetové obchody stát oblíbeným nákupním cílem zahraničních zákazníků,“ řekla Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz.

Průzkum také prokázal, že zatímco v ČR, Maďarsku a na Slovensku byly na daném vzorku produktů ceny na internetu nižší a ceny v kamenných prodejnách vyšší, než je průměr EU, tak ceny ve Velké Británii a v Polsku byly u obou typů prodejců nižší a naopak ve Švédsku, Dánsku a Rumunsku vyšší.

Z průzkumu dále vyplynulo, že 18 procent zákazníků hledá informace o produktu a cenách u kamenných prodejců, aby posléze nakoupili online. Opačný postup, tedy informace online – nákup offline, je také běžný, využívá ho průměrně 15 procent nakupujících.

Dle studie utratí v České republice na internetu 5 až 12,5 tisíce korun ročně 29 procent lidí (průměr EU 27 procent) a 12,5 až 25 tisíc korun 25 procent (průměr EU je 19 procent). Průměrný roční internetový účet činí v České republice 20,8 tisíce korun, přičemž medián je 11,5 tisíce korun. Průměr EU činí 23,5 tisíce Kč a medián 11 tisíc Kč.

V EU zákazníci nejčastěji platí kartou (63 procent), následují online platby (36 procent), bankovní převod (31 procent) a dobírka (20 procent), v ČR zákazníci nejvíce využívají dobírku (68 procent), bankovní převod (61 procent), platební karty (30 procent) a online platby (14 procent%).

V cizině nakupuje online 19 procent Čechů a 59 procent Slováků, průměr EU je 32 procent. Češi pro online nákup v zahraničí nejčastěji volí Německo (24 procent) a USA (23 procent), Slováci nejvíce nakupují v ČR (59 procent), Německu a Velké Británii (15 procent). Z hlediska přeshraničních online nákupů v rámci celé EU spotřebitelé nejčastěji volí Německo (27 procent), Velkou Británii (24 procent) a USA (23 procent).