IT v krizi a jeho rozvoj po krizi

16. 6. 2009. (redaktor: Richard Voigts, zdroj: )
CzechInvest uspořádal diskuzní setkání s IT firmami na téma jak podržet IT v současné době, a až krize povolí aby se mohly opět bez problémů rozjet.

Agentura CzechInvest uspořádala diskuzní setkání s firmami z oblasti IT, analytickými agenturami, a právnickou firmou CMS Cameron McKenna na téma, jak „podržet“ IT v současné době tak, aby tento obor neztratil dech, až krize povolí – aby se firmy podnikající v této oblasti mohly opět bez problémů rozjet.
Lenka Civínová z agentury CzechInvest prezentovala možnosti dotací, zaměřených především na podporu vývoje nového softwaru a zlepšení stávajícího softwaru. Minimální investice do dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku využívaného pro účely projektu je odstupňována škálou 0,5 mil. Kč, 1 mil. Kč a 3 mil. Kč podle velikosti podniku (malý, střední, velký), dotace mohou činit 1,5 až 80 mil. Kč, a lze vybrat z variant investice do dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nebo (nelze kombinovat) do hrubé mzdy nových zaměstnanců včetně povinných odvodů. Vyhlášení druhé výzvy běží od 15. 1. 2009, příjem registračních žádostí běží od 2. 3. 2009 do 2. 10. 2009, příjem plných žádostí běží od 1. 5. 2009 do 15. 1. 2010 a nejzazší datum ukončení projektu je 15. 1. 2013. Plánovaná dotace pro druhou výzvu činí 2 mld. Kč. Aktivitami, které nejsou podporovány, jsou centrum pro návrh a implementaci IS/ICT a centrum zákaznické podpory. Více informací poskytne Lenka Civínová, lenka.civinova@czechinvest.org, +420–296 342 518.
Globální grant EDUCA je zase zaměřen na vzdělávání. Prvním je specifické pro uplatnění zaměstnance na současnou nebo budoucí pozici u podnikatelského subjektu, který je předmětem podpory. Druhým je všeobecné, kdy se poskytují kvalifikace, které jsou přenositelné i do ostatních podniků či oborů. Mezi nepodporované aktivity patří jazykové vzdělávání obecného charakteru, školení obecných počítačových dovedností a školení do tzv. měkkých dovedností, kam spadají například prezentační dovednosti, komunikační dovednosti, techniky vyjednávání, projektový management apod. Vyhlášení první výzvy proběhlo 2. 6. 2009, příjem žádostí poběží od 1. 7. 2009, příjem žádostí bude ukončen 30. 9. 2009 a vyhlášení výsledků hodnocení bude do čtyř měsíců od ukončení příjmu žádosti o podporu. Malé podniky mohou získat až 45 %, střední do 35 % a ostatní (velké) podniky do 25 % celkových uznatelných nákladů. Podpora „de minimis“ může činit až 100 %, a to v případě, že žadatel se nepodílí na spolufinancování. Výše podpory na projekt – minimální 500 tis. Kč a maximální 8 mil. Kč. Více Marek Vlach, marek.vlach@czechinvest.org, +420–296 342 815.
Richard Baček z právnické společnosti CMS Cameron McKenna pohovořil o změně insolvenčního zákona (v době konání konference byl v Senátu), projednávaných bodů má být celkem třináct, ž čehož šest jsou dočasná opatření a sedm trvalá. Zákon má platit od 31. 12. 2011. Mezi časově omezená opatření patří například odložení splatnosti splátek sociálního pojištění v době moratoria, nezahrnutí úrokového výnosu do základu daně, omezení věřitelů v možnosti jednostranně započítávat pohledávky, předlužení není důvodem pro povnnost dlužníka povinnost podat na sebe insolvenční návrh. Do časově neomezených opatření patří možnost upravit výši splátek při oddlužení, oddlužení formou splátkového kalendáře, zrušení soudního poplatku za návrh na moratorium, selekce povinnosti využívat znalecké posudky, dlužník a věřitelé mohou navrhnout osobu správce již v předloženém reorganizačním týmu, insolvenci v koncernu bude řešit jeden soudce a jeden správce, další organizační opatření justice (přehled zpeněžení apod.). Richard Baček zároveň varoval, že subjekty, vymáhající pohledávky, si musejí dobře spočítat, kolik pohledávka činí, jinak se vystaví možnosti sankcí. Dále pohovořil o hospodářských soutěžích – usnadnění fúze firem v krizi (rychlé rozhodnutí o povolení výjimky ze zákazu uskutečnění spojení – do 10 dnů od podání úplného návrhu) a detailnější úprava přednotifikačních kontaktů. Koncept obrany společnosti v hospodářských potížích se zase týká ukončení činnosti spojením nabývaného soutěžitele apod. Evropská komise přitom má posuzovat některé typy veřejné podpory jednodušším řízením a vydala aktualizovaná metodika o posuzování z ekonomického hlediska slučitelnosti veřejné podpory – tzv balancing test, tj. porovnání pozitivních a negativních aspektů podpory. Zmínil se také o tzv. „best practices code“ veřejné podpory, které EK vydala, tj. zda a kdy je veřejná podpora žádoucí a kdy nikoliv, aby se například nemusela vracet. Pohovořil také o racionalizaci pracovních zdrojů, tj. že sínžení úvazku a mzdy, převedení na jinou práci apod., je třeba dohodnout písemně, případně stanoveno zákonem. Za překážky na straně zaměstnavatele lze považovat prostoje způsobené poruchou (80 % průměrného výdělku), přerušení práce povětrnostními vlivy a živelními událostmi apod. (60 % průměrného výdělku). Jinak zaměstnanci náleží 100 % průměrného výdělku, avšak je-li dohoda s odbory, pak se dá snížit až na 60 %, případně po dohodě s Úřadem práce snížit až na dobu jednoho roku. Zrušení pracovního poměru také není jednoduché, i když jde o závazek na dobu určitou, který je „rolován“ kupředu. Při odstupném je zapotřebí ohlídat sociální a zdravotní pojištění apod. Za hromadné propouštění se považuje například v podniku o 20 až 100 zaměstnancích propuštění deseti z nich v průběhu 30 dnů. Více Richard Baček, Cameron KcKenna, richard.bacek@cms-cmck.com, +420–296 798 834.
Michal Zálešák z CzechInvestu představil strategickou výzkumnou agendu a definice dalšího rozvoje IT v ČR, implementační akční plán – seznam konkrétních opatření. Iniciátorem je Czech ICT Aliance, partnery jsou ČSSI, VŠE, Ness Logos a další firmy, členství pro firmy a školy je bezplatné a výše dotace je pět milionů korun. Mezi možnosti spolupráce patří podílení se na definici a uskutečnění dotačních projektů, bezplatná účast na akcích, na něž se získá dotace, přístup na akce pořádané platformou, k analýzám a výzkumům v oblasti IT služeb, účast na marketingových projektech, dotovaných z prostředků EU a možnost přednášet na akcích. Co se týče marketingu, zde půjde o koordinaci spolupráce s agenturou CzechInvest a s ministerstvy na podporu IT služeb, propagaci programu ICT v podnicích, bezplatná propagace řešení firem, na která mohou firmy získat dotaci, prezentace pouze řešení členů platformy, spuštění do další výzvy, související direct marketing na svazy a potenciální žadatele. Průzkumy mají hledat základní trendy a řešení současných technologických a organizačních problémů spojených s vývojem a dodávkou IT služeb, témata průzkumů definují členové a mohou se na nich podílet. CzechInvest se zároveň snaží podpořit české firmy na zahraničních trzích, ať už jde o marketingové projekty na podporu IT služeb (Gartner ITxpo nebo Systems), analýzu zahraničních trendů rozvoje IT služeb v zemích EU, direct marketing v zahraničí, obchodní mise do zahraničí s Czech ICT Aliance (definuje priority), generování a sdílení zahraničních poptávek do tendrů veřejné správy ze zemí EU i poptávky soukromých firem. Dotace na školení (mimo Prahu) činí 65 mil. Kč, dotace na marketing v USA získala Czech ICT Aliance a ohledně dotace na marketing se očekává otevření vhodného programu.
Více na www.czechict.cz, www.dotacenait.cz, www.platformaITS.cz a Michal Zálešák, vedoucí projektu Technologická platforma pro IT služby, info@czechict.cz, +420–608 112 333.
Po první panelové diskuzi na téma „Jak bojovat s krizí v IT, aneb IT jako nástroj boje s krizí.
Po přestávce pohovořili zástupci IT Systems o rozvoji IT trhu v ČR z pohledu české IT firmy a IBM o rozvoji IT trhu v ČR z pohledu mezinárodní IT firmy.
Druhá panelová diskuze na závěr proběhla na téma „Jaký bude vývoj českého IT po krizi“.