Jaké byly prodeje počítačů v loňském roce v ČR a SR

19. 2. 2010. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Podle agentury Gartner v ČR poklesl meziročně prodej počítačů o 5,2 procenta (z 1 166 926 kusů v roce 2008 na 1 105 703 v roce 2009), v SR trh vykázal nárůst počtu prodaných počítačů ze 418 950 kusů na 435 446 kusů. To je nárůst o 3,9 procenta.

Česká republika

V Čechách se v prodejích dost podstatně propadly stolní počítače ze 456 105 na 334 398 kusů, to je celkový pokles o –26,7 procenta. Naproti tomu mobilní technika, jako jsou notebooky a netbooky rostly ze 710 821 na 771 305, to je o 8,5 procenta.

Pokud se na trh podíváme z hlediska výrobců, nejlépe si tady vedl Acer, který navýšil prodeje ze 190 031 kusů na 258 216 kusů, to je přírůstek o 35,9 procenta. Aceru ale patří i druhé prvenství – absolutní počet prodaných počítačů představoval meziroční nárůst o 68 185 kusů – to se nepodařilo žádnému z první pětky prodejců. Druhý skončil Hewlett-Packard, který vyrostl z 216 83 kusů na 224 407 kusů, to je nárůst o 3,5 procenta. Třetí je Asus, který zvýšil prodeje z 162 067 na 173 449 kusů, to je opět nárůst o 7,0 procenta. Trochu v podivné situaci je ale Dell, který zde sice rozšířil obchodní model prodeje o distribuční kanál, ale mnoho mu to nepomohlo: ze 110 094 prodaných kusů v roce 2008 poklesl na 85 264 (absolutní pokles je vskutku hrozivých 24 830 kusů), to představuje –22,6 procenta. Lenovo prodalo v roce 2008 44 747 kusů počítačů a vloni to bylo celých 62 073 kusů, což je nárůst o 38,7 procenta.

Slovenská republika

Na Slovensku rovněž došlo k úbytku zájmu o stolní počítače, pokles byl z 202 101 kusů na 188 284 kusů, což znamená –6,8 procenta. Zájem o notebooky a netbooky měl tady mnohem silnější nárůst – ze 216 849 kusů na 247 162, to je o celých 14 procent meziročně (2008/2009) více.

Z výrobců si ve Slovenské republice nejvíce mnul ruce Hewlett-Packard, kterému se podařilo meziročně zvýšit prodej z 96 175 kusů na 119 728, což představuje 24,5 procenta nárůstu. Druhý Acer i ve Slovenské republice na sebe upozornil nepřehlédnutelným způsobem, když navýšil své prodeje skoro na dvojnásobek: ze 32 533 kusů v roce 2008 se dostal na 63 546 kusů, což je neuvěřitelný nárůst o 95,3 procenta. Třetí Asus navýšil prodeje z 53 426 na 56 548 kusů, to znamená o 5,8 procenta. Toshiba zaznamenala pokles ze 28 922 na 25 246 kusů, to je –12,7 procenta. Pátý je Dell, který i zde poklesl ze 28 540 na 24 593, což je –13,8 procenta.

Komentář autora

Z uvedených údajů je jasně vidět zájem trhu o mobilní techniku. Zájem o stolní počítače už několik let plynule klesá. To může být dáno především bohatou výbavou notebooků a příznivými ohlasy trhu na kategorii netbooků, o kterou je zájem především u mladší generace. Notebooky v loňském roce dosáhly na vyšší mety – a i proto se mohly stát zajímavými: jejich doba provozu na baterie stoupla ze dvou hodin až na osm nebo dokonce až dvanáct hodin. Díky výkonným grafickým kartám, pevným diskům s velkou kapacitou a solidním možnostem připojení zákonitě roste jejich obliba na úkor stolních počítačů.