Chce Apple skutečně začít prodávat?

1. 10. 2010. (redaktor: Richard Voigts, zdroj: )
Chybu nebylo možno identifikovat, protože se vnořila sama do sebe. Toto je (opravdové) chybové hlášení z humorného kalendáře Apple ze začátku devadesátých let. Tehdy měl Apple Computer podíl na československém trhu zhruba pět procent. Dnes se jmenuje „jen“ Apple a na českém trhu má se svými osobitými osobními počítači podíl zhruba půl procenta. Ve veřejně publikovaných přehledech, které uvádějí Top 5 značek, Apple už dávno nefiguruje.

Nikdo navíc nesmí nic říct. Zaměstnanci Apple nesmějí nic říci pod hrozbou vyhazovu. Apple si přesto díky svým zařízením iPhone, iPod a iPad, na kterých vydělává nejvíce, udržuje velkou pozornost. Dokonce i o jeho počítače je zájem, důkazem je rozšíření jejich distribuce z původně monopolní CDS (dnes Apcom) na Apcom a AT Computers.

Jak to ale vlastně s Apple vypadá z hlediska prodejního kanálu? Zasvěcení vědí, že o tuto značku bojovali pro český a slovenský trh prakticky všichni distributoři. Někteří lokálně, někteří dokonce na globální úrovni.

Pokud chce někdo něco vědět o produktech, pak služby PR pro Apple poskytuje agentura Dataconsult. Ta smí ale řešit pouze věci, týkající se produktů. Nesmějí sdělovat záležitosti ohledně, distribuce, cen, promoakcí apod.

Nový distributor, AT Computers (více o distribuci Apple zde), nesmí sám od sebe poskytovat na veřejnost žádné informace. Snad pouze pod tlakem přesně mířených dotazů smí občas a jen na některé otázky odpovědět ano či ne. V jednom má však velkou výhodu. Oproti Apcom má velký lokální sklad a může tedy zboží dovážet ve velkém.

Chtěli jsme se také dovědět, jak novou konkurenci vnímá sama společnost Apcom. Bohužel jsme se k ní „neprokousali“. Zkoušeli jsme se ji kontaktovat – volali jsme ji, psali e-maily, ale na naše podněty zatím nikdo nezareagoval.

Zastoupení Apple v České republice existuje, avšak jde o neaktivní subjekt. Zapsáno bylo 25. května 2009 jako Apple Czech s vkladem 200 tisíc korun (minimálním možným), jednatelem je Gary Joseph Wipfler, bytem CA 94024, Los Altos, Montclaire Way 1364, Spojené státy americké. Společníkem lokálního zastoupení je Apple, sídlem California 90017, Los Angeles, CT Corporation System, West Seventh St 818., Spojené státy americké.

Zdá se, že úředníci Apple, postrkující po svých stolech záležitosti lokálních trhů v EMEA, nejsou motivováni objemem prodeje, ale čímsi jiným, vnořeni do byrokracie vysoce přesahující fantasmagorii zákonů profesora Parkinsona. Perpetuum mobile jménem Apple však přes písek v soukolí usilovně šlape dál, díky marketingovému zázraku a omámenosti zákazníků.

Zdá se, že se Apple pro naše trhy opět tak nějak vnořuje sám do sebe. Jak bude fungovat dál? Jak to bude s (kompletní) lokalizací, dostupností, servisem. Jak to bude s cenami – distribučními, dealerskými a koncovými? Jaké překvapení nás ještě ohledně Apple čeká? Kam dále se Apple v Česku a na Slovensku ještě vnoří? Vynoří se z této až ilegality vůbec někdy?

Prodejci-srdcaři, stále lační prodávat srdcařům zákazníkům, usilovně a napjatě čekají na nějaké to vynoření dál.

Ví o tom všem Steve Jobs? Nebo má i on, vnořen do všeobjímající dokonalosti pocit, že dokonale řídí dokonalou firmu? Nebo vše takto řídí právě on, přinejmenším po stránce vydávání informací, aby přikryl Apple rouškou mlhavého tajemna a vyvolal tím ještě větší zvědavost, u všech?