Vánoční nákupy vrcholí ve druhém prosincovém týdnu

11. 11. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Mall.cz)
Dá se vánoční nálada pozorovat přes čísla? Statistiky internetové nákupní galerie Mall.cz ukazují že ano. Vánoční nákupy každoročně startují se začátkem října a čísla kontinuálně rostou až do třetího prosincového týdne.
Foto: Sxc.hu

Ukazateli „vánoční nálady“ nejsou jen obraty, ale také konverzní poměr. Samozřejmě v případě že připustíme, že vánoční nálada rovná se ochotě nakupovat dárky.

Stejně jako v minulých letech i letos vánoční nákupy odstartovaly v říjnu. Zatímco loni se začaly obraty postupně zvedat v týdnu od 10. října, letos to bylo o týden dříve, od 2. října. Od těchto bodů čísla rostou, jediným narušením křivky jsou volné dny (28. říjen či 17. listopad). Naopak působí termíny výplat a také první sníh, který napadne.

Zatímco v říjnu je nárůst objednávek poměrně pozvolný, dynamika znatelně roste s počátkem listopadu. Říjen znamená oproti září zvýšení počtu objednávek v řádech desítek procent. Když však srovnáme září s listopadem, dostáváme téměř 300procentní nárůst. Vše pak vrcholí v druhém prosincovém týdnu, kdy je skok oproti září až šestinásobný.

Zajímavý je i vývoj konverzního poměru, který je spolehlivým indikátorem vánoční nálady. Ten v předvánočním období vzroste na více než dvojnásobek své obvyklé hodnoty a začátkem prosince dosahuje k 6 procent.

Září – výchozí stav, relativní klid
Říjen – oproti září nárůst objednávek o desítky procent
Listopad – oproti září nárůst o bezmála 300 procent
Prosinec – špička v druhém týdnu, nárůst o 600 procent oproti září, poté pokles
Leden – druhá vlna nákupů, konají se výprodeje