Téměř polovina Čechů se v posledním roce setkala s malwarem

27. 10. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky Lab)
Téměř polovina (45 %) českých internetových uživatelů se během posledního roku setkala se škodlivým malwarem. V 64 % případů mělo napadení negativní vliv jak na uživatele, tak na jejich zařízení.

Téměř pětina (19 %) českých respondentů se domnívá, že se jejich zařízení infikovalo po návštěvě podezřelých webových stránek. Dále uživatelé zmínili také použití cizího USB disku (6 %), jiného nakaženého zařízení (5 %) či nainstalování škodlivé aplikace maskované jako legitimní program (5 %). Téměř desetina respondentů (9 %) uvedla jako zdroj infekce otevření e-mailové přílohy. Stejné procento uživatelů nedokáže určit, jak se malware na jejich zařízení dostal.

Dle celosvětových statistik se s malwarem za posledních 12 měsíců setkali především uživatelé systému Windows. Napadení malwarem uvedlo 83 % z nich. Imunní nebyli ani uživatelé platforem Android (13 %) a Mac OS X (6 %). 

Nejčastěji si po nakažení čeští uživatelé všimli obtěžující reklamy (35 %), kdy je například prohlížeč přesměroval na nechtěný web. Ve 32 % případů respondenti zaznamenali zpomalení výkonu počítače a ve 24 % případů našli na svých zařízeních nevyžádaný program. Mezi nejnebezpečnější následky infekce patřily změny v nastavení prohlížeče nebo operačního systému bez vědomí uživatele, ztráta nebo krádež osobních dat, neoprávněné publikování nebo „lajky“ na sociálních sítích a nabourání se do webkamery. Kromě toho uživatelé zmínili i napadení ransomwarem, kdy museli kyberzločincům zaplatit za odblokování zařízení nebo dešifrování osobních souborů.

Následkem malwarové infekce může být i ztráta financí. O peníze přišlo 16 % českých uživatelů. Kromě toho, že oběti museli zaplatit kyberzločincům výkupné, investovali navíc do obnovy zařízení či dat, do softwaru eliminujícího následky infekce a někteří museli zakoupit náhradní zařízení. Čeští uživatelé vynaložili po malwarovém napadení v průměru téměř šest tisíc korun (237 dolarů, přepočteno dle aktuálního kurzu).

Štítky: 
Malware, Bezpečnost, Kaspersky

Podobné články

Třetina zaměstnanců v práci sdílí hesla, otevírá neznámé přílohy nebo jinak ohrožuje bezpečnost

3. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Anect)
Třetina českých zaměstnanců porušuje zásady bezpečného chování na internetu a své zaměstnavatele tak vystavuje zvýšenému riziku online podvodu nebo hackerského útoku. Lidé například navzájem sdílejí přihlašovací údaje do firemních systémů, zasílají pracovní dokumenty soukromým e-mailem či přes sociální sítě nebo k práci využívají neschválené soukromé počítače či telefony. Čtěte více
Raja Patel, senior vice prezident pro vývoj bezpečnostních produktů, Sophos

Ochrana proti sofistikovaným kybernetickým útokům vyžaduje vícevrstvou obranu

2. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Podvodníci proměnili počítačovou kriminalitu v sofistikovaný a nebezpečný tanec. Využívají umělou inteligenci (AI) k vylepšování útoků prostřednictvím sociálního inženýrství a k napadání svých cílů mají k dispozici malware poskytovaný formou služby (Malware-as-a-Service, MaaS). Čtěte více

Kybernetická kriminalita a hrozby pro malé a středně velké podniky

19. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Studie Sophos Threat Report pro rok 2024 popisuje „Kyberkriminalitu na hlavní obchodní třídě“ a největší hrozby, kterým malé a středně velké podniky čelí. Podle studie v roce 2023 téměř 50 % detekcí malwaru v malých a středně velkých podnicích představovaly keyloggery, spyware a stealery (tedy malware, který útočníci používají ke krádeži dat a přihlašovacích údajů). Čtěte více

Spyware v lednu posílil na pětinu všech detekcí

20. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Nebezpečné e-mailové přílohy šířící spyware Agent Tesla, spyware Formbook a password stealer Fareit byly nejčastějšími lednovými hrozbami pro uživatele operačního systému Windows v Česku. Přílohy útočníci dlouhodobě vydávají za doklady k objednávkám či za faktury. Buď byly opět součástí globálních kampaní, nebo v českém překladu cíleně zaměřeny na české uživatele. Čtěte více