Stav online prodejního kanálu v roce 2011

25. 1. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Icecat)
Online prodejní kanál za celý rok 2011 vzrostl ve srovnání s rokem 2010 o 57 procent. Samsung vede kategorii LED televizí a je hlavním vyzyvatelem ze segmentu spotřební elektroniky, který útočí na tradiční IT značky.
Foto: Sxc.hu

„Výrobci i tradiční prodejci do online prodejního kanálu přesunují svůj zájem více a více a růst 57 procent v roce 2011 jejich kroky plně opravňuje,“ řekl Martijn Hoogeveen, CEO firmy Icecat.

Online prodejní kanál, tak jak je měřen Icecatem, narostl za celý rok 2011 o 57 procent v meziročním srovnání podle počtu stažení produktových listů, a to ze strany 18 115 partnerů Icecatu. Růst online prodejního kanálu se trochu zpomalil z důvodů euro-krize a celkového oslabení na některých trzích. Online prodejní kanál je nadále klíčovým prvkem vzestupu celosvětové digitální ekonomiky. Počet připojených online prodejních partnerů vzrost o 37 procent.

Absolutní Top 10 podle značek

V absolutní Top 10 si HP a Lenovo stejně jako loni udržely první a druhou pozici. V relativním vyjádření se pozice HP dále oslabila, což je dlouhodobý trend, až na současných 21 procent z celkového počtu stažení produktových listů v online kanálu. Philips (+95 procent) a Epson (+77 procent) se do Top 10 vrátily, Samsung (+84 ptocent) pak zaznamenal v Top 10 největší skok – vylétl na třetí pozici.

Boretti je nejrychleji rostoucí značkou 2011

Značka Boretti (z kategorie sporáky a trouby) a značky pro příslušenství Value a InLine se dostaly do Top 200 značek roku 2011, a to z důvodů svého razantního vstupu do online kanálu. Nejvyšší příčky co do růstu obsadily firmy Startech.com (+258 %), Gigabyte (+248 %) a Trend Micro (+337 %). Zajímavá je přítomnost značky mobilních telefonů BlackBerry (+276 %), která se opřela do online kanálu, aby získala ztracené pozice od Apple a Samsungu. Za pozornost stojí růst značky Braun (+242 %), který je ale v souladu s trendem, kdy se produkty kategorie spotřební elektronika a elektrospotřebiče stávají na online trhu stále důležitějšími.

Jsou CA, APC a AMD odsouzeny k trvalému poklesu?

Hlavní značky, které zmizely z Top 200 značek, jsou  Macally, Esselte, Leitz a Grundig. Pět značek, které pociťují největší tlak, jsou CA, APC, AMD, Wentronic a Herma. Zdá se, že firma AMD již není schopna efektivně bojovat s Intelem, CA má potíže se svými soupeři v oblasti antivirového a dalšího softwaru a také APC už není tak „nepřerušitelná“ jako v minulosti.

Top 15 kategorií podle kategorie produktů

V této kategorií nedošlo k výrazným změnám. Notebooky jsou stále zdaleka nejpopulárnější kategorií v online kanálu, následují rozšíření záruky a podpory a stolní počítače. Servery z Top 10 vypadly, pravděpodobně z důvodů stagnující poptávky, naopak digitální fotoaparáty a obaly na mobilní zařízení do Top 15 vstoupily.

Kategorie ze segmentu spotřební elektroniky a tablety letí vzhůru

Nejrychleji expandující kategorií jsou LED televize (+394 procent), které začínají nahrazovat starší televizní technologie. Dalšími rychle rostoucími kategoriemi ze spotřební elektroniky a elektrospotřebičů jsou sporáky a trouby (s již zmiňovanou značkou Boretti) a ledničky. Vzrůst tabletů (+145 procent) je dán podle očekávání bitvou mezi iPady a konkurenty postavenými na Androidu.

Rychle rostoucí kategorii LED televizí dominuje v online prodejním kanálu směsice firem z oblasti IT a CE: Samsung, LG, Philips a Toshiba – tato velká čtyřka pokrývá 90 procent trhu. Zbylých 10 procent trhu sdílí 35 dalších značek, včetně Sony. Je pochopitelné, že takový konkurenční tlak nutí hráče jako Philips zvažovat, zda není výhodnější z tohoto segmentu odejít, zvláště za situace, pokud by Apple skutečně uvedl svou iTV, o které se v poslední době hodně spekuluje.

Philips se v roce 2011 vrátil do Top 10 značek v online kanále. Proto je vhodné si prostudovat online profil Philipsu co do změn v popularitě jeho kategorií. Nejvíce viditelné je, že ploché displeje jsou nejpopulárnější kategorií Philipsu, což je logický vývoj, neboť popularita LCD televizí klesá a jsou nahrazovány LED televizemi. Rovněž žehličky a kávovary se značkou Philips zaznamenávají významný nárůst.

Obrazová galerie: