Roland Berger: Čeští manažeři příští rok ještě očekávají stagnaci tržeb

29. 10. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Roland Berger)
Česká ekonomika se po dlouhých měsících dostala z recese. Přestože se pro celý rok 2013 očekává mírně záporná hodnota hospodářského tržeb (-0,4 %), do budoucnosti se společnosti dívají se stále větším optimismem. To je jeden ze závěrů mezinárodní studie Roland Berger Strategy Consultants.
Foto: Sxc.hu

Zúčastnilo se jí 500 top manažerů z různých odvětví napříč Evropou a jejím cílem bylo poznat, jakým způsobem manažeři vnímají konkurenceschopnost svých podniků v dlouhodobém horizontu a jaká opatření považují za nejdůležitější k zastavení zhoršující se konkurenceschopnosti evropské ekonomiky jako celku.

Pro rok 2014 sice ještě 71 % respondentů očekává spíše stagnaci, o rok později však ten samý podíl respondentů predikuje návrat k silnému ekonomickému růstu. Na severozápad od našich hranic jsou společnosti optimističtější, 64 % jich očekává silný růst již v příštím roce.

Z hlediska konkurenceschopnosti nejsou vyhlídky české ekonomiky zrovna růžové. Většina respondentů z ČR se domnívá, že si české podniky v konkurenceschopnosti v následujících letech pohorší, a to zejména vůči konkurentům z Asie (73 %), ale také z Jižní Ameriky (53 %). V tomto očekávání ale čeští manažeři nejsou osamoceni, podobně pesimisticky smýšlí velké množství společností napříč Evropou. České podniky vidí svou budoucí konkurenceschopnost optimisticky pouze v porovnání se zbytkem Evropy.

„Aby nadále neztrácely svou konkurenceschopnost, měly by evropské země investovat do opatření, která konkurenceschopnost posilují, zejména do infrastruktury a pružnějších trhů práce. Kromě toho by se měly evropské vlády zasadit o stabilitu vnitřního trhu EU, který je pro mnoho českých i evropských společností často klíčovým exportním trhem,“ řekl Rupert Petry, managing partner pro region střední Evropy v Roland Berger Strategy Consultants. Snižování vládních deficitů vnímají respondenti v České republice jako třetí nejpodstatnější opatření na podporu konkurenceschopnosti, v regionu severozápadní Evropy je to však pro společnosti priorita číslo jedna.

Zatímco 80 % společností v severozápadní a jihozápadní Evropě očekává růst tržeb již v roce 2014, čeští manažeři očekávají příští rok ještě stagnaci a jsou dokonce pesimističtější než v loňském ročníku studie. Pouze 34 % respondentů v ČR věří v růst tržeb vyšší než 5 % v roce 2014, celých 52 % se kloní pro příští rok spíše ke stagnujícím tržbám. Růst se má dostavit až v roce 2015 s celkovým oživením ekonomiky.

Na podporu růstu plánuje většina českých respondentů investice do domácího regionu střední Evropy a Ruska, zatímco západoevropské společnosti plánují růst zejména na rychle se rozvíjejících trzích v Asii a Latinské Americe. Bez ohledu na regionální expanzi jsou za hlavní potenciální brzdy růstu považovány nedostatek kvalifikovaných pracovních sil (49 % respondentů), neochota managementu a vlastníků podstupovat riziko (48 %) a nedostatečná poptávka na evropském trhu (44 %).

Restrukturalizace je vnímána jako průběžný proces

Očekávání vysoké volatility prostředí mezi českými i evropskými manažery přetrvává. 56 % z nich se domnívá, že ekonomické prostředí bude vysoce volatilní i v roce 2014, což je mírný pokles oproti 65 % v roce 2013. V důsledku toho 60 % českých podniků využívá při svém plánování scénářů a 86 % je přesvědčeno, že restrukturalizace je neustálý a nikdy nekončící proces. V porovnání s ostatními zeměmi však čeští manažeři přistupují k restrukturalizaci s nejnižší intenzitou – pouze 50 % zmiňuje důkladnou restrukturalizaci jako svou prioritu oproti 65 % a více v ostatních regionech. Nejčastějšími restrukturalizačními opatřeními zůstávají snižování nákladů a zvyšování efektivity (73 %), prorůstové iniciativy (66 %) a změny strategie a obchodního modelu (64 %).

Aby tato opatření skutečně zafungovala, je podle respondentů potřeba především aktivní podpora managementu (86 %) a otevřená komunikace cílů a dosažených výsledků (74 %). Tyto předpoklady ale podle Rolanda Zsilinszkého, Principála z pražské kanceláře Roland Berger Strategy Consultants, nejsou dostatečné. „Pokud by se měla ekonomická situace nadále zhoršovat, jediné společnosti, které se z krize dostanou beze šrámů, budou ty s konkurenceschopnými produkty, vysokou profitabilitou, zdravou mírou zadlužení a vysokou likviditou“.

Financování prostřednictvím pracovního kapitálu

Očekávání evropských manažerů ohledně budoucí situace s likviditou se výrazně liší. Zatímco společnosti z jihozápadní Evropy vidí svou situaci kriticky, v ostatních regionech se problémy neočekávají. Například v České republice očekávají v roce 2014 potíže s likviditou pouhá 2 % respondentů a podobně je tomu i v severozápadní Evropě. Jako zdroj potřebných finančních prostředků uvádějí respondenti nejčastěji interní zdroje (69 %), následované bankovními úvěry (39 %). Severozápadní Evropa je jediným regionem, kde se očekává, že důležitou roli při financování budou hrát i investoři, a to jak stávající, tak i zcela noví.

Štítky: 

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o osm procent

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle nejnovější prognózy Gartneru celosvětové výdaje na IT v roce 2024 dosáhnou 5,06 bilionu dolarů, což je o 8 % více než v roce 2023. Jde o zvýšení oproti předpovědi z předchozího čtvrtletí, kdy byl odhadován růst o 6,8 %. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více