Prodej tabletů vloni klesl na nejnižší úroveň od roku 2011

8. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové dodávky tabletů se podle IDC ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 meziročně snížily o 17,4 % na celkových 36,8 milionu kusů. Jde o největší pokles prodeje za čtvrté čtvrtletí od roku 2016. Za celý rok 2023 se prodej vyšplhal na 128,5 milionu kusů, což představuje pokles o 20,5 % oproti roku 2022 a nejnižší roční objem od roku 2011.

„Vzhledem k tomu, že ekonomika se výrazně nezlepšuje a spotřebitelé své peníze vydávají za jiné věci než spotřební elektroniku, tablety nejsou na nákupních seznamech prioritou. Situaci na trhu s tablety jistě ovlivnilo také posunutí některých projektů či zmrazení výdajů ve firmách i veřejném sektoru,“ uvedla Anuroopa Nataraj, senior analytička výzkumu v IDC. „Letos se očekává možnost určitého oživení, pokud bude rok 2024 ekonomicky příznivější. Celkové problémy na trhu s tablety však přetrvávají a technologický pokrok v oblasti umělé inteligence se navíc v příštích dvou letech pravděpodobně zaměří spíše na osobní počítače a chytré telefony, což potenciálně povede k dalšímu odlivu poptávky.“

Společnosti Apple se podařilo udržet si první místo na trhu s tablety, a to i přes výrazný pokles prodeje ve čtvrtém čtvrtletí (29,3 %) i za celý rok (19,8 %). To sice způsobilo určitou erozi tržního podílu Applu ve 4. čtvrtletí, ale celoroční podíl byl stabilní a činil více než 37 % trhu. Společnost Samsung zůstala na druhém místě s poněkud lepšími výsledky a malou změnou svého tržního podílu za poslední kvartál i celý rok.

Globální prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q23Tržní podíl (%)Prodej 4Q22Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple14,940,621,147,4-29,3
Samsung7,319,87,817,5-6,6
Huawei2,87,62,35,221,2
Lenovo2,67,12,35,212,9
Xiaomi1,64,31,22,635
Ostatní7,620,69,822,1-22,7
Celkem36,810044,6100-17,4

Firmy Xiaomi a Huawei zaznamenaly ve čtvrtém čtvrtletí solidní růst. Agresivní marketing a rozšiřující se působnost po celém světě pomohly společnosti Xiaomi vytlačit Amazon z první pětky za čtvrté čtvrtletí. Huawei naopak vykázal díky „jen“ čtyřprocentnímu poklesu nejlepší výsledky mezi prvními pěti společnostmi za celý rok.

Globální prodej tabletů v roce 2023 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2023Tržní podíl (%)Prodej 2022Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple48,537,860,537,4-19,8
Samsung26,220,430,418,8-13,9
Lenovo9,37,211,67,1-19,7
Huawei8,76,89,15,6-4
Amazon5,54,2169,9-65,9
Ostatní30,323,634,121,1-11,1
Celkem128,5100161,6100-20,5
Štítky: 
IDC, Tablety, Průzkumy, Amazon, Apple, Huawei, Lenovo, Samsung, Xiaomi

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více

Prodej nositelné elektroniky vloni mírně rostl, do budoucna se očekává růst poptávky

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s nositelnými zařízeními ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 0,9 %. Navzdory zlepšeným ekonomickým podmínkám zaznamenaly vyspělé trhy, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a Japonsko, ve na konci loňského pokles v důsledku utlumené poptávky, náročného srovnání s obchodně úspěšným rokem 2022 nebo převisu nahromaděných zásob. Čtěte více