Při online platbách byla okradena 3 % Čechů, peníze se vrátily jen polovině

26. 4. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Zkušenost s krádeží peněz při internetových platbách mají již 3 % Čechů. Jak zjistila společnost Eset prostřednictvím průzkumu mezi uživateli domovské stránky Seznam.cz, oběti téměř vždy přišly o částku do pěti tisíc korun. Většina okradených situaci reklamovala a polovině z nich se peníze vrátily zpět.
Foto: Pixabay.com

„Všichni, kdo se stali obětí krádeže přes internet, používají dvoustupňové ověření. Z průzkumu není zcela zřejmé, zdali ho začali používat po své zkušenosti s krádeží, anebo ho používali už v době krádeže,“ uvedl Miroslav Dvořák, technický ředitel společnosti Eset. Dvoufaktorové ověření využívá nejen klasické heslo, ale také jednorázově generovaný kód, který uživateli přijde na mobilní telefon nebo e-mailem. Tento způsob ověřování identity využívá při internetových platbách 82 % dotázaných.

Většina respondentů, přesně 81 %, již někdy vyzkoušela platbu přes internet. Platební kartu v tomto případě využívají spíše mladí lidé a muži s vyšším vzděláním, zatímco ženy a lidé ve středním věku a z malých obcí preferují platbu převodem z účtu. Pokud Češi platí kartou, 83 % z nich má nastaven limit pro internetové platby. Zhruba šestina dotázaných (17 %) sdílí svoji platební kartu pro online nákupy v rámci rodiny. Ukazuje se také, že Češi sami nahrávají zlodějům, protože překvapivě často ukládají do různých mobilních nákupních aplikací svoji platební kartu. Činí tak víc než pětina lidí, většinou mladších 24 let.

Internetové platby při nákupech v e-shopech však stále zaostávají za klasickou platbou na dobírku nebo při osobním vyzvednutí. Tyto formy úhrady zboží má oblíbeno sedm z deseti Čechů, zatímco kartou online takto platí zpravidla polovina lidí. Češi většinou nakupují v českých e-shopech, třetina ale pravidelně využívá internetové obchody v Číně a Hongkongu, téměř čtvrtina v zemích Evropské unie a desetina ve Spojených státech.

Na zabezpečení počítače nebo notebooku, z něhož objednávají a platí zboží, myslí naprostá většina Čechů. V případě počítačů využívá služeb antivirových společností 94 % respondentů, u notebooků to je 92 %. Mnohem benevolentněji se Češi chovají na tabletech a chytrých telefonech, které chrání jen v necelých 60 % případů. Polovina lidí se při využívání e-shopů registruje. Pokud tak činí, používají ale většinou stejné nebo podobné přihlašovací údaje jako u jiných internetových účtů.

Průzkum společnosti Eset a portálu Seznam.cz se uskutečnil formou online dotazníku, který mezi 18. a 23. lednem 2017 vyplnilo 1 356 respondentů. Vážení bylo provedeno při kvótách na pohlaví, věk a vzdělání.

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Rostoucí množství podvodů v e-commerce zvyšuje oblibu odložených plateb

5. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně vzrostla takřka o pětinu. Podle Skip Pay, jednoho z českých poskytovatelů této služby v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků, a to i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy. Čtěte více

Platební trendy v roce 2024: Rychlost, plynulost, bezpečnost a možnost „platit po svém“

3. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nejenom česká e-commerce scéna prochází neustálým vývojem. Zákazníci se museli v loňském roce např. přizpůsobit vyšším životním nákladům a mají některé nové potřeby, kterým musí obchodníci jít naproti, chtějí-li uspět. Prim hraje stále cena, zákazníci jsou ale nyní náročnější i na služby, zabezpečení a inovace. Čtěte více

Šest trendů, které budou e-shopům formovat vánoční sezónu

29. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Přestože nás od vánočních kampaní dělí ještě několik týdnů, na straně e-shopů už by měly být přípravy v plném proudu. A již nyní je jasné, že letošní sezona bude opět v mnoha ohledech unikátní. Kde se mohou e-shopy učit od předchozích let a jen vylepšovat stávající procesy a kde se naopak musí pustit do neprobádaných končin, kde štěstí přeje odvážným (ale i připraveným)? Čtěte více