Online prodej v ČR brzdí obrovské množství klientských dat

16. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Internet Projekt)
Celkový obrat tuzemských e-shopů v roce 2015 byl 81 miliard korun a v roce 2016 přesáhl hranici 100 miliard korun. Celosvětový obrat vyrostl na celkovou částku přes 1, 9 bilionů dolarů. Jsou zde však bariéry, které e-commerce brzdí.
Foto: Pixabay.com

Pravidelní zákazníci e-shopů často oceňují výhodu internetového nakupování v možnosti okamžitého porovnání zboží, úspoře času, v komfortnějším nákupu z pohodlí domova a celkově větším výběru zboží. Přesto se podle průzkumů určité procento Čechů stále bojí nakupovat přes internet a dává raději přednost osobnímu kontaktu. Jako mínus udává 40 % zákazníků nemožnost si zboží osahat a vyzkoušet před provedením platby, 10 % se pak obává zneužití platebních údajů.

Česká republika má v současnosti v provozu okolo 38 500 e-shopů. Nejčastějším sortimentem e-shopů je ze 17 % oblečení a doplňky, 11 % zaujímá nabídka pro dům a zahradu, 7 % elektronika a 6 % sport a turistika. Nejvíce vyhledávaným zbožím zákazníky internetového obchodu jsou mobilní telefony, parfémy a pneumatiky. Vzrostl také počet aktivních uživatelů internetu obecně. Přesahuje 6, 9 milionu, z nichž 55 % pravidelně využívá internet přes mobilní telefony nebo tablety a 35 % přes tyto zařízení i pravidelně nakupuje.

Se vzrůstajícími počty nákupů nepopiratelně roste objem dat o (potenciálních) zákaznících. Pro úspěšnou firmu je zcela zásadní komunikace a péče o zákazníka a k tomu tato data mohou výrazně pomoci. Současným imperativem komunikace je personalizace sdělení a zároveň minimalizace nevyžádaného obsahu. „Největší výzvou dnešní doby je využít dostupná data potenciálních zákazníků a umět s nimi pracovat. Například 6 z 10 lidí na internetu nedostává relevantní obsah, a to je výrazná bariéra pro další rozvoj prodejů,“ vysvětlil Petr Elgner ze společnosti Internet Projekt.

„Podle celosvětových dat společnosti Sitecore by bylo 75 % zákazníků loajálnějších, pokud by měli dobrou zkušenost s naplněním svých očekávání a nabídnutím vhodného personalizovaného obsahu. To je ovšem velmi těžké, neboť zákaznická data se často nacházejí v různých systémech a v různých marketingových službách či aplikacích, pak je velmi komplikované tato data vyhodnocovat a následně zákazníkovi nabídnout to, co ho skutečně zajímá. Pokud se marketér přesto pokusí tato data napříč systémy vyhodnotit, znamená to pro něj spoustu času. Tím se zbytečně plýtvá rozpočty při nejistém výsledku. Ovšem bez personalizované komunikace se pozitivní vztah mezi značkou a zákazníkem buduje o dost hůř,“ doplnil Elgner.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více