O Vánocích byl každý druhý e-mail spam

2. 1. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Autocont)
V minulém roce, zvláště během vánočních svátků, výrazně narostl počet spamů. Studie společností AutoCont, Fortinet a Skyvera ukázala, že téměř každý druhý e-mail je spam. Nejvíce zamořeny jsou firmy a instituce z oblasti průmyslu, vzdělávání a také veřejný sektor.

„Spam je nevyžádané sdělení, které plní e-mailové schránky. V předmětu mailu bývá nejčastěji označení: jsi online?, Re: Windows 7, Moje nové obrázky, Ahoj zlato. Spamy se týkají ze čtyřiceti sedmi procent oblasti farmacie, ze čtrnácti a půl procenta pohlavního styku a sexu a z deseti a půl procenta pracovních nabídek,“ popsal výsledky studie Milan Chromý, jeden z předních expertů na IT zabezpečení ze společnosti AutoCont.

Studie ukazuje, že v letošním roce mezi červnem a červencem narostl počet spamů na 77,8 procenta, což v přepočtu znamená, že každý 1,29tý e-mail je spam. Nejvíce jsou zamořovány firmy pracující v průmyslových odvětvích (80,7 procenta), dále ve vzdělávání (80,3 procenta), chemickém a farmaceutickém průmyslu (77,8 procenta), v IT (77,8 procenta), veřejném sektoru (77 procent) a financích (77 procent).

Počet napadených telefonů a počítačů vzrostl o 22 procent

V tomto roce výrazně vzrostl počet napadených telefonů a počítačů malwarem (nebezpečný kód). Nárůst oproti loňskému roku je o 22 procent. Během jednoho čtvrtletí přibylo šest milionů unikátních vzorků malwaru. Na konci roku jich tak bude sedmdesát pět milionů.

Z hlediska nabourání a zneužití je nejnáchylnější systém Android. Nejvíce ohrožené jsou aplikace Adobe oproti Microsoftu. Rozdíl mezi počtem napadených produktů je jedna ku čtrnácti tisícům,“ vysvětlil Milan Chromý z AutoContu.

Stoupá počet novoročních přání a také spamů

Během Vánoc a ke konci roku výrazně stoupají počty odeslaných SMS a e-mailů s vánočním a novoročním přáním. Stejně tak se navyšuje počet spamů, které uživatele obtěžuje a zapleveluje jim schránky i telefony.

Oblasti, kterých se spam nejčastěji týká:

Farmacie 47 procent
Pohlavní styk, rande 14,5 procenta
Práce, nabídky 10,5 procenta
Hodinky, šperky 7,5 procenta
Nevyžádané dopisy 7,5 procenta
Kasina, hráčství 3,5 procenta
Diplomy, vzdělání 2,5 procent
Ostatní dvě procenta