K umělé inteligenci jsou Češi skeptičtí. Jaké jsou hlavní důvody?

23. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: STEM/MARK a Vodafone)
Umělá inteligence se nenápadně stává nedílnou součástí každodenního života a využívají ji firmy prakticky ve všech odvětvích. V jejím vnímání ze strany české veřejnosti se to však zatím příliš neodráží.

Pokud jde o umělou inteligenci, jsou Češi neutrální až nedůvěřiví. Nejčastěji sice uvádějí, že jde o přirozený technický vývoj (39 %), celkově je ale více těch, kdo se ho obávají, než těch, kteří ho vítají. Za největší hrozbu lidé považují bezpečnostní rizika, která může spoléhání na umělou inteligenci přinést – bojí se jich téměř 16 % respondentů. Více než 12 % Čechů si také myslí, že rozvoj umělé inteligence bude znamenat ztrátu pracovních míst. Na druhou stranu, pouze procento dotázaných si myslí, že se toto nebezpečí týká jich samotných. Za přínos pro lidstvo označilo umělou inteligenci jen 7 % oslovených.

Mezi oblastmi, kde podle většiny Čechů dojde nejdříve k nahrazení lidí stroji, vede jednoznačně průmysl (67 %), následovaný zemědělstvím (23 %) a armádou (22 %). Nejlépe by jim naopak měli odolávat zaměstnanci v oblastech jako školství, politika, služby, úřady nebo nemocnice. Na otázku, v čem už dnes umělá inteligence předčí člověka, je překvapivě nejčastější odpovědí sledování lidí (téměř polovina dotázaných). Až poté následuje matematika, obchodování či řízení dopravních prostředků. Nejméně schopností Češi umělé inteligenci přisuzují v umění a právu.

„Česká republika má i díky našim špičkovým vysokým školám ambici stát se evropským centrem umělé inteligence, která je dnes zásadním nástrojem pro růst ekonomiky, vzdělanosti a kvality života. S nějakou formou umělé inteligence pracuje celá řada českých start-upů, které v posledních letech procházejí naší soutěží. A je třeba říct, že jsou v tomto ohledu na vysoké technické úrovni. Pokud ale jde o širokou veřejnost, jen málokdo má jasnější představu o tom, co přesně si pod pojmem umělá inteligence představit a jak konkrétně nám může být, nebo už je prospěšná,“ uvedl Martin Kešner, zakladatel soutěže Vodafone Nápad roku.

„Obava lidí z umělé inteligence je pochopitelná. Rozhodně ale není řešení obor umělé inteligence drasticky omezovat nebo zakazovat. Tím bychom dávali trumfy do rukou ostatním geopolitickým hráčům, kteří se nebudou zdráhat využít potenciál umělé inteligence naplno. Nesmíme zapomínat, že umělá inteligence jsou algoritmy. A algoritmy jsou užitečné nástroje, které mohou mimo jiné snížit zatížení pracovníků od zemědělců po doktory, zvýšit bezpečnost na silnicích nebo pomoci vědcům s průlomovými objevy pomocí automatizace a zrychlení rutinní práce. Vsázím na spolupráci mezi lidmi a umělou inteligencí, která se stane v následujících letech naprostou banálností, nad kterou se už nikdo nepozastaví,” dodal výzkumník umělé inteligence Marek Petr ze společnosti Promethist AI.

Průzkumu STEM/MARK se zúčastnilo 509 respondentů, kteří svým socio-demografickým rozložením reprezentovali celou českou populaci.

Podobné články

Konference Red Hat Summit 2024 přinesla řadu novinek z oblasti open source a AI

10. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Setkání společnosti Red Hat v Denveru v Coloradu se stalo jednou z největších světových událostí v oblasti open source a mimo jiné nabídlo i řadu zásadních oznámení v oblasti podnikového využití umělé inteligence nebo cloudově nativních technologií. Čtěte více

Nová vlna zařízení podporujících práci s AI

6. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Na trh začínají přicházet nová zařízení, která jsou uzpůsobená práci s umělou inteligencí. Přední výrobci následují trend rozšiřování nástrojů gen-AI a díky novému hardwaru umožňují odbavovat úlohy pro AI částečně lokálně, a tudíž rychleji. Čtěte více

HPE Aruba Networking: přístupové body Wi-Fi 7 řady 730

4. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Nové bezdrátové přístupové body řady 730 s Wi-Fi 7 představují komplexní IT řešení na okraj sítě, připravené pro implementaci technologií umělé inteligence. Nabízí bezpečné a výkonné připojení pro záznam a přenos dat pro trénink umělé inteligence a automatické vyvozování. Čtěte více

O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Největším problémem umělé inteligence je špatná práce s daty, soudí podle průzkumu společnosti Salesforce analytici firem napříč světovými trhy. Téměř šest z deseti oslovených uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co zrovna potřebují, přičemž více než polovina respondentů tvrdí, že nedůvěřuje datům používaným k trénování dnešních systémů AI. Čtěte více